۰
plusresetminus

زیست عفیفانه، گسترش کتابخانه‌های عمومی و اجرایی شدن برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی در دستور کار شورای فرهنگ عمومی استان فارس

تاریخ انتشارشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۱۵
در این نشست از تلاش‌های شورای فرهنگ عمومی شهرستان کازرون و شهر نوبندگان شهرستان فسا، در جایگاه برترین شوراهای فرهنگ عمومی برای برگزاری پیوسته و پویای نشست‌های این شورا پاس داشته شد.
پاسداشت تلاش های شورای فرهنگ عمومی کازرون و نوبندگان/ شورای فرهنگ عمومی فارس/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
پاسداشت تلاش های شورای فرهنگ عمومی کازرون و نوبندگان/ شورای فرهنگ عمومی فارس/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
به گزارش حافظ خبر؛ شورای فرهنگ عمومی استان فارس با رویکرد بررسی و برنامه‌ریزی زیست عفیفانه، گسترش کتابخانه‌های عمومی و اجرایی شدن برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی استان فارس به ریاست آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس در دفتر امام جمعه شیراز برگزار شد.
در این نشست از تلاش‌های شورای فرهنگ عمومی شهرستان کازرون و شهر نوبندگان شهرستان فسا، در جایگاه برترین شوراهای فرهنگ عمومی برای برگزاری پیوسته و پویای نشست‌های این شورا پاس داشته شد و لوح تقدیری با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به حجت‌الاسلام شیخ محمد صباحی، امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی کازرون و حجت‌الاسلام محمدکاظم سمتی، امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهر نوبندگان شهرستان فسا داده شد.
آیت‌الله شیخ لطف‌الله دژکام، امام جمعه شیراز و نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، در این نشست با اشاره به سازوکار همیار پلیس در نهادینه‌سازی فرهنگ رانندگی گفت: لازم است در جامعه امروز با همکاری و همفکری نیروی انتظامی طرح همیاری در عرصه زیست عفیفانه شکل بگیرد.
آیت‌الله لطف‌الله دژکام افزود: ما نیاز به اجرای طرح همیاری در عرصه زیست عفیفانه داریم.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس ادامه داد: بنا بر اعلام مسئولان مربوطه، در حال حاضر ۳۲ هزار نفر همیار پلیس هستند و این طرح همیاری باید با همفکری نیروی انتظامی برای زیست عفیفانه نیز شکل بگیرد و با افزایش انگیزه و اعتماد به نفس افراد، مردم را پای کار بیاوریم چراکه هر زمان مردم ورود پیدا می کنند، دستگاه های اجرایی دلگرم‌تر می‌شوند.
دژکام افزود: رسانه‌ها نیز برای سبک زندگی اسلامی، حیا و زیست عفیفانه نقش بسیار مهمی دارند. متأسفانه تاکنون شاهد تأثیرگذاری رسانه‌ها در این بخش نبوده‌ایم؛ اگر رسانه‌ها وارد این عرصه شوند می‌توانیم اتفاقات خوبی رقم بزنیم.
وی با بیان اینکه رسانه‌ها نباید منفعل باشند،گفت: اگر درست موضوع را هدف‌گذاری کنیم مردم هم حمایت و همراهی می‌کنند چراکه درصد موافقان حیا بیشتر است و رسانه باید فضا را به نفع خواسته‌های عمومی مردم تغییر بدهد.
دژکام ادامه داد: مردم مطالبه گر هستند اما سبک سنتی آنها را به سمت رسانه‌ها نمی‌برد. ما باید این فاصله را کم و رسانه‌ها را درگیر این عملیات کنیم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با اعتقاد به اینکه متولیان امر فرهنگی باید در بحث زیست عفیفانه اقدامات قابل توجهی انجام دهد، گفت: اگر برنامه‌ریزی خوبی در این عرصه انجام و کاری فعالانه و میدانی طراحی شود قطعا نتایج خوبی به دست می‌آوریم.
۶۸ درصد مردم در زمینه عفاف و حجاب مطالبه دارند
امام جمعه شیراز به نظرسنجی مطالبه مردم در زمینه عفاف و حجاب اشاره کرد و افزود: حدود ۶۸درصد مردم در زمینه عفاف و حجاب مطالبه دارند که اقدامی اساسی شود؛ در واقع شهروندان ما زیست دینی و عفیفانه خود را مطالبه می کنند و ما باید وظیفه خود را نسبت به خواسته‌های آنها انجام دهیم.
دژکام با تأکید بر ضرورت تقسیم‌کار اجتماعی متناسب با وضع امروز جامعه برای اجرای زیست عفیفانه، یادآور شد: با بهره‌گیری از نقشه مهندسی فرهنگی باید شرایط فراهم شود تا بین فرهنگ و معیشت در جامعه دوگانه ایجاد نشود.
برنامه‌های روز حجاب از میتینگ سیاسی به کار فرهنگی سوق یابد
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس در رابطه با اقدام ایجابی در مورد روز حجاب در ۲۱ تیرماه گفت: باید طراحی در این زمینه انجام شود تا این کار از یک میتینگ سیاسی به سمت کار فرهنگی برود و حال و هوای خوبی ایجاد کنیم.
وی با اعتقاد به اینکه کار اثرگذار کار مخلصانه است،گفت: در زمینه پیشبرد مسائل فرهنگی دنبال تأثیرگذاری و ماندگاری هستیم و این تأثیرگذاری برحسب تعلیم دینی ما تابعی از اخلاص انجام دهنده کار فرهنگی است.
سلام فرمانده نشان‌دهنده تاثیرگذاری موسیقی و ادبیات است
نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: تأثیرگذاری نوحه‌ها، روضه‌ها و سرودها بر عموم مردم از جمله سرود «سلام فرمانده» که اخیرا مورد استقبال قرار گرفت، نشان می‌دهد که هیچ چیزی فراتر از موسیقی و ادبیات نمی‌تواند مردم را به سمت خود جذب کند.
امام جمعه شیراز گفت: اخلاص کسی که در این عرصه‌ها فعالیت می‌کند موحب ماندگاری این آثار شده است. بنابراین باید اخلاص و توجه را باید در کارهای فرهنگی مدنظر قرار دهیم زیرا یک کار مخلصانه رشد می‌کند ماندگار و تأثیرگذار می شود.
وی با یادآوری اینکه هر آنچه برای خدا هست ماندگار می‌شود، گفت: جا دارد از کسانی که اقدامات قابل توجهی در زمینه زیست عفیفانه انجام دادند تشکر و قدردانی کنم. باید با همکاری استانداری و سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان اعتبارات لازم برای تدوین و اجرای برنامه‌های فرهنگی تأمین شود. 
لزوم توسعه کتابخانه ها و اجرای نقشه مهندسی فرهنگی
امام جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه توسعه کتابخانه‌ها باید مورد تأکید قرار بگیرد، گفت: شهرداری ها از گذشته موظف به همکاری برای توسعه کتابخانه‌ها بوده اند اما در این زمینه کم‌کاری شده و نیاز است توسعه کتابخانه ها در دستورکار قرار بگیرد.
دژکام به جذب اعتبارات برای اجرای نقشه مهندسی فرهنگی استان اشاره کرد و گفت: نیاز به حداقل‌ اعتباراتی برای اجرای چنین برنامه‌هایی است و قول مساعد برای جذب اعتبارات به منظور اجرای این برنامه فرهنگی داده شده است. امیدواریم مسیر برای پیشبرد این کار فرهنگی بزرگ هموار شود.
برای دهه نودی‌ها گام برداشته شود
نماینده ولی فقیه در استان فارس عنوان کرد: بحث زیست عفیفانه زیر مجموعه سبک زندگی اسلامی است. در واقع یکی از ویژگی‌های سبک زندگی اسلامی همین زیست عفیفانه است.
وی اضافه کرد: ما به بحث زیست عفیفانه فارغ از نگاه امنیتی و سیاسی، نگاهی فرهنگی داریم و نسل به نسل باید ارزش های فرهنگ اسلامی تبادل شود. در حقیقت برای نسل دهه نودی ها هم که رهبر معظم انقلاب  آنها فراخوان کرده است باید گام برداشته شود. چراکه فرهنگ دینی و اسلامی از اهمیت بسیار مهمی برخوردار است که حتی حاضر هستیم برای آن جان دهیم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس یادآور شد: در حال حاضر فضای کنونی متاثر از فعالیت بیگانگان سازماندهی می‌شود و وقتی دشمنان در حال برنامه ریزی منسجم و مدونی در این زمینه است ما هم در مقابل باید به همین شکل به میدان برویم.
 
دستگاههای اجرایی فارس وظایف خود را در برش استانی سند مهندسی فرهنگی مشخص کنند
اسماعیل محبی‌پور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار فارس هم در این نشست گفت: در خصوص برش استانی سند مهندسی فرهنگی، روسای دستگاهها حتما اقدامات گام به گام و زمانبندی شده وظایف استنتاجی و ابلاغی سند را مشخص کنند؛ اینکه قرار است به چه وسیله ای و تا چه زمانی به کجا برسند.
وی ادامه داد: سند تحول دولت مردمی چهار رکن را تعریف کرده است که عدالت محوری و فسادستیزی، میدان‌داری مردم با پیشتازی جوانان، رکن دانش و خیزش علمی برای تولید ثروت و خانواده مداری از جمله ارکان اصلی این سند هستند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس ادامه داد: محورهای اصلی برنامه دولت مردمی هم در سه رکن اقتصاد و معیشت مردم، فرهنگ و سیاست خارجی تعریف شده است.
محبی‌پور اضافه کرد: فصل هفتم این برنامه به عنوان فصل فرهنگ و هنر در سه عنوان سبک زندگی و رفتار اجتماعی، ایثار و ایثارگران و صنایع فرهنگی و فصل پنجم به عنوان امور اجتماعی و سلامت در عناوین فقر و تأمین اجتماعی، مشارکت اجتماعی بانوان، خانواده و فرزندآوری، مهاجرت، سلامت، ورزش و گردشگری تدوین شده است.
 معاون استاندار فارس گفت: بنده پیشنهاد میدهم این بخش فرهنگی توسط سازمان مدیریت برنامهریزی در شورای فرهنگ عمومی تشریح شود و به عنوان مسیولیت به روسای ادارات ابلاغ شود و روسای ادارات بر مبنای این سند مکلف به اقدام پاسخگویی هستند.
وی عنوان داشت: این برنامه به عنوان اهرم خوبی به شمار میرود که میتواند در اختیار شورای فرهنگ عمومی قرار بگیرد و قابلیت ارزیابی و سنجش خواهد داشت.
محبی‌پور اضافه کرد: در خصوص سند برش فرهنگی هم روسای دستگاهها حتما اقدامات گام به گام و زمانبندی شده وظایف استنتاجی و ابلاغی سند را مشخص کنند. اینکه قرار است به چه وسیلهای و تا چه زمانی به کجا برسند.
وی گفت: بخشی از سند فرهنگی ابلاغ شده و بخشی هم استنتاجی است که مدیر دستگاه باید با جلسات درون دستگاهی خود مشخص کند که در نظر دارد چه اقداماتی را انجام دهد.
محبی‌پور با اعتقاد به اینکه در موضوع عفاف و حجاب محور حرکت مدیر ارشد دستگاه است، گفت: دستگاهها در این زمینه باید از حالت انفعال خارج شوند.در استانداری فارس نیز این کار را به صورت جدی مطالبه میکنیم.
وی ادامه داد: مدیران در موضوع عفاف و حجاب در دو سطح جشنواره شهید رجایی و بازرسی استانداری مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.
معاون استانداری بر تشکیل شورای استانی فضای مجازی تأکید کرد و گفت: فضای مجازی به دست چه کسی و به چه شکلی مدیریت شود. در حقیقت استفاده از ظرفیت فضای مجازی باید مورد مهندسی و ارزیابی قرار بگیرد.
مهندس حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و دبیر این شورا نیز با گرامی‌داشت 4 تیر، سالروز شهادت 250 شهید استان فارس در سال 1367، گفت: چهارم تیرماه سال 1367 که دشمن بعثی با سلاح شیمیایی ناجوانمردانه به  جزایر مجنون حمله‌ور شد و در یک نیم‌روز بیش از 250  شهید و مفقود تقدیم اسلام کردیم که 93 نفر از این شهدا از جوانان و قهرمانان استان فارس بودند، که تقدیم این تعداد شهید در یک روز در تاریخ دفاع مقدس ما کم نظیر است و شاید به حق بتوان روز چهارم تیرماه را روز ایثار و مقاومت استان فارس نام نهاد؛ بیش از هفتاد درصد شهدای مدفون در قطعه شهدای گمنام دارالرحمه شیراز مربوط به همین واقعه است.
قانعی افزود: شهید و رزمنده در راه خدا علاوه بر دفاعِ ارزشمند از مرزهای جغرافیایی، از مرزهای مهم معنوی یعنی مرزهای عقیده، اخلاق، دین، فرهنگ و هویت نیز دفاع می‌کند و با پایبندی صادقانه به عهد خود با پروردگار، جانش را با خداوند معامله می‌کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به سرود سلام فرمانده، بیان داشت: این روزها ندای استغاثه کودکان و مردمان جغرافیای فرهنگی انقلاب اسلامی شنیدنی است، ندایی که از گلستان، تهران، زنجان، يزد و جای جای این سرزمین برخواست و امروز پژواک آن را در اقصا نقاط عالم می شنویم؛ یک روز کودکان عراقی، روز دیگر اهالی مظلوم بحرین،مسلمانان  نیجریه و روسیه، حزب الله سوریه و  لبنان، همه و همه یک صدا فریاد می زنند سلام فرمانده... و استکبار و کفر جهانی و همه ایادی اش در اقصا نقاط عالم انگشت به دهان مانده اند که چگونه یک چنین معنا و معرفتی در قالب یک سرود همه داشته ها و برساخته های ذهنی و فرهنگی آنها برای ساختن دهکده ای جهانی با مدیریت شیطان را بر هم زده است.
دبیر شورای فرهنگ عمومی افزود: این روزها یاد گرفته ایم که خدمات فرهنگی ذیل پرچم انقلاب اسلامی با دست یداللهی شما خیر و برکتی دوچندان می یابد و اراده کرده ایم برای خدمت به مردمان این سرزمین همچون شهدای عزیز و گرانقدرمان سر از پا نشناسیم و هیچ  مانعی جلودارمان نباشد.
عکاس : محمدمهدی اسدزاده
گزارشگر : محمدمهدی اسدزاده
کد مطلب : ۲۵۷۰۵
برچسب ها :
شهرحافظ حافظ خبر حافظ نیوز حافظ‌خبر فرهنگی فرهنگ و هنر فرهنگ ایثار و شهادت فرهنگ و ادب عفاف و حجاب آیت الله دژکام آیت اله دژکام آیت‌الله شیخ لطف‌الله دژکام آیت‌الله لطف‌الله دژکام لطف الله دژکام آیت‌الله دژکام آیت‌الله دژ کام اسماعیل محبی پور امام جمعه شیراز نماینده ولی فقیه نماینده ولی فقیه در فارس نماینده ولی‌فقیه نماینده ولی فقیه در استان فارس حمیدرضا قانعی معاون استاندار معاون استاندار فارس معاون استانداری فارس شورای فرهنگ عمومی شورای فرهنگ عمومی استان فارس دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس کتاب کتابخانه‌های عمومی نقشه مهندسی فرهنگی نقشه مهندسی فرهنگی فارس برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در فارس اجرای برش شیراز در نقشه مهندسی فرهنگی حجت الاسلام محمد صباحی کازرون محمدکاظم سمتی نوبندگان فسا سرود سلام فرمانده معاون سیاسی استانداری فارس معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس اقتصادی اقتصاد اقتصاد مقاومتی اقتصاد فارس مشکلات اقتصادی معیشت معیشت مردم سیاست سیاست خارجی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما