دانشگاه علوم پزشکی شیراز :

پیگیری پاسخ به نیازهای اساسی حوزه سلامت، در عرصه پژوهش و فناوری

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه در نشست خبری با اصحاب رسانه

30 خرداد 1401 ساعت 21:01

گزارشگر : منیره خسروبیگ

به گفته معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، رویکرد این معاونت را برای پاسخگویی به نیازهای جامعه در عرصه سلامت، اجرای پژوهش های اثرگذار بر نظام سلامت و همچنین تامین بخشی از نیازهای فناورانه نظام سلامت در سطح استانی و ملی عنوان کرد.


به گزارش حافظ خبر، مهتاب معمارپور در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: این معاونت با هدف کاربردی کردن پژوهش و پاسخگویی به نیازهای جامعه، مشکلات حوزه سلامت را از طریق سایر معاونت های دانشگاه، احصا کرده تا در اولویت های پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه قرار  گیرد.
وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای کاربردی کردن هرچه بیشتر عرصه های پژوهشی افزود: نتایج پژوهش ها به صورت متداول به صورت مقاله منتشر می شود و سپس چکیده آنها در دفتر ترجمان دانش، برای استفاده عموم مردم، تهیه می شود.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: از اواخر سال ۱۴۰۰، نتایج طرح های پژوهشی این دانشگاه که مرتبط با حیطه عملکردی برخی سازمان ها بود، با هدف استفاده در برنامه ریزی های کلان، به این سازمان ها ارسال می شود.
این مقام مسوول در دانشگاه در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به حیطه عملکرد دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه به عنوان یکی از واحدهای زیرمجموعه این معاونت نیز توضیح داد: صنایع مستقر در استان فارس، مشکلات و نیازهای مرتبط با حوزه سلامت را به این دفتر اعلام و مشاوره های لازم را  دریافت می کنند، همچنین سایر استان ها نیز از این مجموعه درخواست مشاوره می کنند.

وی با اشاره به انتخاب شعار «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» برای سال ۱۴۰۱ گفت: هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی شیراز هر هفته به صورت منظم، نشست هایی را با هدف بررسی مشکلات شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور و حمایت از آنها برگزار می کند تا شاهد شکوفایی هرچه بیشتر توانمندی ها در این زمینه باشیم.
 معمارپور در ادامه از مرکز نوآوری و شتاب دهنده، مراکز رشد و پارک علم و فناوری به عنوان مراکز ارایه دهنده خدمات گوناگون در این عرصه، به ویژه خدمات مشاوره ای به صاحبان ایده های فناورانه نام برد و افزود: پارک فناوری سلامت شیراز در شهر صدرا نیز که در حال تجهیز است، پس از تکمیل به بهره برداری می رسد.
ثبت ۱۰اختراع و اکتشاف در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال ۱۴۰۰
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ثبت ۱۰ اختراع و اکتشاف، برگزاری ۶۳ همایش ملی، هفت همایش بین المللی، انتشار ۲۳ مجله علمی پژوهشی و نیز ۱۰ جلد کتاب از سوی این دانشگاه در سال گذشته خبر داد و گفت: کتاب «مبانی ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی» از مجموعه انتشارات این دانشگاه به عنوان یکی از آثار برگزیده جایزه کتاب سال کشور معرفی شد و نویسندگان این اثر مورد تقدیر ریاست جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتند.
وی همچنین به تلاش پژوهشگران این دانشگاه در روزهای سخت کرونا اشاره کرد و توضیح داد: تا کنون ۶۸۰ طرح پژوهشی با موضوع کرونا مصوب شده و به اجرا رسیده است که نتایج حاصل از آنها در قالب ۷۱۸ مقاله علمی در مجلات معتبر بین المللی منتشر شده است.


معمارپور ادامه داد: حاصل این فعالیت ها، کسب رتبه دوم کشوری در عرصه پژوهش های کرونا در محور تولید شواهد علمی در ارزشیابی سال ۱۴۰۰ از سوی وزارت بهداشت بوده است.
این مقام مسوول در دانشگاه با اشاره به حیطه های ماموریتی این دانشگاه در سطح ملی، اضافه کرد: در پروژه ای با عنوان «تقسیم کار ملی در حوزه زیست فناوری»، از سوی ستاد توسعه زیست فناوری وابسته به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با توجه به توانمندی های دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سه ماموریت علمی به این دانشگاه محول شده است.

وی از کسب رتبه نخست کشور در حوزه های اثرگذاری پژوهش های علوم پزشکی، مطالعات اپیدمیولوژیک آینده نگر و نیز اخلاق در پژوهش، به عنوان بخشی دیگر از دستاوردهای دانشگاه در حوزه تحقیقات و فناوری نام برد.
در نشست خبری معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز با جمعی از اصحاب رسانه که امروز، سی ام خرداد برگزار شد، دکتر«حسین پارسایی» و دکتر «کامیار زمردیان» از مدیران ستادی این معاونت نیز حضور داشتند و به پرسش های خبرنگاران در زمینه تحقیقات و فناوری، پاسخ دادند.
 


کد مطلب: 25718

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/25718/پیگیری-پاسخ-نیازهای-اساسی-حوزه-سلامت-عرصه-پژوهش-فناوری

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir