معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس:

تولید گیاهان متنوع دارویی گنجینه ای غنی در اقتصاد پایدار گردشگری

11 تير 1401 ساعت 10:26

گزارشگر : منیره خسروبیگ

محمد فرخ زاده؛ معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس در خصوص اهمیت و جایگاه گیاهان دارویی و نقش بی بدیل آنها در طب سنتی گفت: گیاهان دارویی محصولات بومی استان هستند که با توجه به ارزش غنی، درآمدزایی و ارزآوری قابل توجه به مثابه سرمایه‌ای ارزشمند محسوب می‌شوند  و پرورش آنها به دلیل نگهداری آسان و مصرف اندک آب و ارزش اقتصادی بال، بسیار مورد اقبال کشاورزان است، لذا حمایت و توسعه کشت آنها اهمیت ویژه دارد.


به گزارش حافظ خبر، فرخ زاده اضافه کرد: وجود ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته‌شده جهان و وجود ۳۰۰ روز آفتابی در سال موجب شده ایران از تنوع گیاهی قابل‌توجهی برخوردار شود و تعداد گونه‌های گیاهی شناخته‌شده در آن بیش از ۸ هزار گونه باشد که به احتمال زیاد تمام این گونه ها در ایران وجود دارد اما تاکنون حدود سه هزار نوع آن در کشور شناسایی شده است.

وی ادامه داد: از بین ۳۵۰۰ گونه شناخته شده گیاه دارویی در کشور، گل ‌محمدی، نسترن، خاکشیر، آویشن، نعنا فلفلی، رزماری، اسطوخدوس، بابونه، ختمی، شیرین‌بیان، کاسنی، همیشه‌بهار، سرخارگل، آلوئه ورا و گل‌گاوزبان از مهم‌ترین گیاهان دارویی استان فارس است.

فرخ زاده با تاکید بر اینکه گیاهان دارویی دارای چهار کاربرد درمانی، بهداشتی، غذایی و صنعتی هستند، ابراز داشت: کاربردهای فراوان و سودهای کلان کشت گیاهان دارویی موجب شده است بسیاری از کشورها تلاش کنند با روی آوردن به این صنعت، اقتصاد خود را سامان دهند.

وی افزود: استان فارس در میان استان‌های کشور گرچه با رتبه‌دار بودن در عرصه تولید گل محمدی به عنوان گل سرسبد گیاهان دارویی در تولید این محصول پیشتاز است و سالانه بیش از پنج هزار و ۴۰۰ تن در این منطقه تولید می‌کند، اما در زمینه کشت و تولید دیگر گیاهان دارویی بدون احتساب این محصول نیز جایگاه ویژه‌ای را در کشور دارد.

وی افزود: در این بخش از انواع گیاهان دارویی و گل محمدی سالانه ۱۰ هزار تن گلاب و ۱۱ هزار تن سایر عرقیات به دست می‌آید که ۶۰ درصد آن به استان‌های کشور و کشورهای مختلف در آسیا و اروپا صادر می‌شود.

معاون استاندار با اشاره به نقش گیاهان دارویی در توسعه گردشگری سلامت گفت: توسعه گردشگری سلامت تنها به توسعه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بسنده نمی شود، بلکه می‌توان علاوه بر توسعه مراکز درمانی و تجهیز زیرساخت‌های نظام سلامت، از درمان‌های مکمل (نمک درمانی، چشمه های آب گرم و سرد) و ظرفیت گیاهان دارویی هم بهره ببریم. در این زمینه باید رسانه‌ها نیز در جهت تبلیغ و معرفی ظرفیت‌های استان در زمینه گیاهان دارویی به کمک گردشگری سلامت بیایند و با اطلاع‌رسانی در این حوزه، گامی در جهت جذب بیشتر بیماران خارجی و تقویت اقتصاد استان بردارند.

معاون استاندار در پایان گفت: گیاهان دارویی به‌عنوان ذخایر و گنجینه‌های ژنتیکی می‌توانند بزرگ‌ترین ثروت ملی برای هر کشوری به عنوان یکی از تولیدات مهم در بخش کشاورزی محسوب شوند.


کد مطلب: 25801

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/25801/تولید-گیاهان-متنوع-دارویی-گنجینه-غنی-اقتصاد-پایدار-گردشگری

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir