امام جمعه کازرون در خطبه‌های این هفته:

لزوم افزایش زمان بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات و بررسی صلاحیت توانمندی ایشان

25 تير 1401 ساعت 8:38

گزارشگر : منیره خسروبیگ

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد صباحی امام جمعه این شهر در خطبه های این هفته نمازجمعه کازرون (۲۴ تیر ۱۴۰۱)، پیشاپیش با تبریک عید بزرگ غدیرخم گفت: در این روز خجسته دل یکدیگر را با گره گشایی از مشکلات دیگران، فراموشی دلخوری ها، گلایه ها و منیت ها شاد کنیم و از حال یکدیگر باخبر شویم. که اگر ما در برابر یکدیگر مهربان باشیم خداوند هم در حق ما مهربانی میکنید.


به کزارشحافظ خبر، وی همچنین با تبریک ولادت با سعادت امام هادی(ع) است گفت: این امام معصوم فرمودند که شکرگزاری نعمت از خود نعمت بهتر است، چون نعمت متاع دنيا است و نابود می‌شود اما شکرگزاری نعمت جاودانه جهان آخرت است که زوالی ندارد. همه ما باید شکرگزار برای همه نعمت هایی که داریم ازجمله سلامتی، زندگی، خانواده هایمان باشیم.

خطیب جمعه کازرون در ادامه ضمن تبریک روز بهزیستی و تأمین اجتماعی در هفته پیش‌رو، گفت: سازمان بهزیستی در نظام پرافتخار جمهوری اسلامی منشا خدمات و برکات است. همچنین در حالی که بسیاری از کشورهای جهان در دوران بیماری کرونا که شرکت ها و کارخانه تعطیل و اقتصاد ضربه خورد و نتوانستند بیمه بیکاری را پرداخت کنند، اما سازمان تامین اجتماعی ایران با وجود اینکه اقتصاد دچار آسیب شد، ولی ذره ای خلل و کوتاهی در کار خود نداشتند و با همان شیوه گذشته و همان قدرت خدماتی را ارائه دادند.

 وی با تاکید بر نقش مهم سازمان تأمین اجتماعی در کشور گفت: باید نگاه این سازمان به دهک های جامعه متفاوت باشد نباید با یک قانون همه را مدیریت کرد. ما از دولت سیزدهم انتظار داریم بیمه های حمایتی را در کشور احیا کند، چراکه برخی از افراد در توانشان نیست این هزینه های کلان را برای بیمه بپردازند. ما نباید با قانون خشکی‌ با بیمه شوندگان برخورد کنیم‌ مثلا اگر یک کارگر ساختمانی تخلفی کرد‌ نباید سریع و بدون اطلاع وی بیمه او را قطع کنیم. ما باید برای بیمه های حمایتی و قانون های بیمه گذاری رعایت حال مردم را کنیم و اولویت را افراد بیمه شده در نظر بگیریم. ان شاالله اولویت سازمان بیمه حمایت از بخش محروم باشد چون اولویت نظام اسلامی حمایت از قشر محروم و مستضعف است. 

امام جمعه کازرون با بیان تبریک سالروز تاسیس شورای نگهبان اظهار داشت: در شرف سالروز تاسیس شجره طیبه شورای نگهبان هستیم. شورایی که سلامت نظام اسلامی، جمهوریت و سیاست نظام بسته به وجود آن است. شورایی که حضرت امام(ره) در باره آن فرمودند که من با نهاد شورای نگهبان صدرصد موافقم و همیشه مورد تایید اینجانب است و به هیج وجه تضعيف نشده و نخواهد شد. این نهاد باید همیشه با بیداری و هوشیاری در خدمت اسلام و مسلمین کوشا باشد. همانطور که مقام معظم رهبری در این باره می‌فرمایند که بود و نبود شورای نگهبان بود و نبود نظام اسلامی است. 

وی ادامه داد: نظر دشمنان انقلاب در این زمینه یکی از ملاک های سلامت و صیانت این شورا است. چرا که دشمنان انقلاب همیشه با شورای نگهبان مخالف بودند و این یعنی سلامت این شورا زیرا هیچ وقت نظر دشمنان تامین نشده است. کسانی که دوست ندارند یک روز به قدرت،سلامت و موجودیت نظام مقدس جمهوری اسلامی اضافه شود دائم با شورای نگهبان مخالفت می‌کردند.

حجت‌الاسلام صباحی ضمن بیان دو پیشنهاد به این شورا گفت: به اعضای شورای نگهبان پیشنهاد میکنم‌ زمان بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات را افزایش دهید. چه ضرورتی دارد صلاحیت ها در یک هفته یا بیست روز رسیدگی شود؟ درحال حاضر ما تا انتخابات مجلس نوزده ماه فاصله داریم آیا بهتر نیست شش ماه قبل از انتخابات بررسی صلاحیت ها شروع شود، اینگونه سریعتر اعلام می‌شود چه کسانی تایید یا رد صلاحیت شده اند.

وی افزود: وقتی در طول شش ماه ملاک های صلاحیت بررسی شود، اگر شخصی این معیارها را نداشت پنهانی دعوت شده و به خود شخص بگویند که به این دلایل صلاحیت شما برای شرکت در انتخابات مورد قبول نیست. اینگونه نه حساسیتی در جامعه ایجاد می شود نه کسی از دلایل رد صلاحیت شخص آگاه می‌شود. بنده معتقدم اگر این فرصت بررسی صلاحیت ها به شش ماه ارتقا پیدا کند بستر تنش از بین خواهد رفت.

خطیب جمعه کازرون ابراز داشت: پیشنهاد بعدی بنده این است که همزمان که شورای نگهبان سه صلاحیت اخلاقی، سیاسی، مالی را بررسی می‌کند  توانمندی های فرد را هم بررسی کند. بنظر بنده باید یک عملکرد قوی پشت نماینده شدن یک نفر باشد مثلا کسی که تا امروز مسولیتی نداشته است چگونه قصد دارد نماینده مجلس شود؟ علاوه بر سلامت، صیانت و طهارت سه گانه افراد باید توانمند وی هم بررسی شود.

امام جمعه کازرون همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تیراندازی مرگبار در فیروزآباد گفت: خبر ناراحت کننده چندروز اخیر و رسم تیراندازی در شهری در همسایگی کازرون که مراسم عروسی را تبدیل به مراسم عزا برای دو خانواده کرد باید درسی برای همگان باشد. باید شورای تامین و شورای فرهنگ عمومی تلاش کنند مانع این تیراندازی ها در مراسمات شوند.

وی اضافه کرد: همان گونه که استفاده و حمل ابزار و سلاح های مختلف در جامعه و مکان های عمومی ممنوع است، باید در مراسمات عروسی هم ممنوع شود. که از تکرار این فاجعه تلخ جلوگیری و با متخلفان به شدت برخورد شود.



کد مطلب: 25879

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/25879/لزوم-افزایش-زمان-بررسی-صلاحیت-کاندیداهای-انتخابات-توانمندی-ایشان

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir