۰
plusresetminus
قائم‌مقام شهرداری شیراز: 

تبادل دو سردیس سائو شچین و سعدی شیرازی

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۸
تبادل دو سردیس سائو شچین و سعدی شیرازی فرصتی برای بسترسازی و تقویت تبادلات گردشگری است.
تبادل دو سردیس سائو شچین و سعدی شیرازی
به گزارش حافظ خبر، قائم‌مقام شهرداری شیراز با بیان اینکه دو شهر شیراز و نانجینگ با تبادل سردیس دو ادیب برجسته خود شهروندان خود را به شناخت بیشتر فرهنگ و ادبیات یکدیگر فراخوانده‌اند، گفت: تبادل این دو سردیس ارزشمند، فرصتی برای شناخت بهتر و پیوند عمیق‌تر مردم دو شهر و طبیعتاً الهام‌بخش و بسترساز تقویت تبادلات گردشگری خواهد بود.

 آیین رونمایی از تندیس سائو شچین و سردیس سعدی شیرازی در باغ جهان نما با حضور محمدتقی تذروی نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، آرش فرج‌زاده قائم‌مقام شهردار شیراز، عباس بیرقدار رئیس دفتر نمایندگی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در فارس، عبدالعلی قصرالدشتی هنرمند  و سازنده سردیس سعدی شیرازی و جمعی از مدیران و پرسنل شهرداری شیراز برگزار شد.

آرش فرج‌زاده قائم‌مقام شهردار شیراز در این آیین گفت: شیراز و نانجینگ به‌عنوان کانون‌های مهم ادبی و فرهنگی کشور خود و پایتخت‌های تمدنی سرزمین خود، می‌توانند نه‌تنها پیشران توسعه و تقویت ارتباطات همه‌جانبه بین دو ملت بوده و بستر مکملی برای دیپلماسی رسمی کشورهای متبوع خود باشند، بلکه ظرفیت این را دارند که الگویی ایده‌آل از روابط بین‌شهری پویا و سازنده را برای سایر شهرهای آسیایی ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه این دو شهر با تبادل سردیس دو ادیب برجسته خود شهروندان را به شناخت بیشتر فرهنگ و ادبیات یکدیگر فراخوانده‌اند، تصریح کرد: تبادل این دو سردیس ارزشمند، فرصتی برای شناخت بهتر و پیوند عمیق‌تر مردم دو شهر و طبیعتاً الهام‌بخش و بسترساز تقویت تبادلات گردشگری خواهد بود.

قائم‌مقام شهردار شیراز گفت: در حوزه ارتباطات شهر با شهر در عرصه بین‌المللی، با توجه به تأکید شورای اسلامی شهر شیراز برای به‌کارگیری تمامی ظرفیت‌های موجود در جهت استفاده از دیپلماسی شهری، توسعه اقتصادی و جذب سرمایه‌گذار و گردشگر و افزایش کیفیت زندگی شهروندان، سیاست مدیریت شهری نگاه عمل‌گرایانه و پروژه محور در این حوزه است.

فرج‌زاده تصریح کرد: طبیعتاً با توجه به ماهیت بین بخشی و وجود کنشگران و ذی‌نفعان مختلف، هرگونه حرکت عمیق و ثمربخش نیازمند تعامل و هم‌افزایی درون و برون دستگاهی است. در این راستا، علاوه بر مجموعه اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل سایر زیرمجموعه‌های شهرداری نیز ملزم و مکلف به همکاری و هم‌افزایی در این خصوص هستند تا با اتخاذ نگاه فراملی، علاوه بر بهره‌برداری از فرصت‌های موجود، برای شهر خود فرصت‌سازی کنیم.

او بیان کرد: در حوزه برون‌سازمانی، نیز همراهی و تعامل نمایندگی وزارت امور خارجه در استان فارس، بخش‌های دولتی مرتبط و بخش خصوصی نقش بسزایی در استفاده بهینه و مطلوب از ظرفیت‌های بالقوه شیراز و فارس دارد و ما امیدواریم با به‌کارگیری توان فکری و اجرایی همه کنشگران اقدامات اثربخشی را در عرصه بین‌المللی از حیث معرفی همه‌جانبه شهر، کمک به ترویج فرهنگ و ارزش‌های ایرانی-اسلامی و توسعه و پیشرفت شیراز در همه عرصه‌ها رقم بزنیم.

رضا جاویدی مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری شیراز نیز در این مراسم گفت: رویکرد این اداره کل با توجه به تکلیفی که ششمین دوره شورای اسلامی شهر برای این حوزه ترسیم کرده، این است که دیپلماسی شهری را فراتر از مسائل جاری با تبادل دانش فنی و مهندسی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های شهرهای خواهرخوانده دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه شیراز مقصد گردشگری بسیاری از گردشگران در جهان هست، تصریح کرد: برای تبادلات فرهنگی و دیپلماسی شیراز و شهرهای بزرگ جهان با توجه به صبغه و ظرفیت فرهنگی و تاریخی و ادبی شیراز و همچنین وجود سومین حرم اهل‌بیت(ع) باید بتوان با تلاش مدیریت شهری این تبادلات را در همه ابعاد گسترش داد و شناسنامه غنی شیراز را مطابق نام شایسته آن بسط داد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری شیراز به تاریخچه‌ای در مورد این تبادل فرهنگی پرداخت و اظهار کرد: عقد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی بین دو شهر شیراز و نانجینگ اردیبهشت ۹۷ آغاز و پس از آن ارسال تندیس برنز سائو شچین نویسنده مشهور اهل نانجینگ و خالق رمان رویای تالار سرخ یکی از چهار اثر کلاسیک برجسته ادبیات چین از نانجینگ به شیراز در دستور مبادلات فرهنگی دو شهر قرار گرفت.

جاویدی بیان کرد: متقابلا سردیس برنز سعدی به همراه پایه سنگ از شیراز به نانجینگ در پارک بین‌المللی دوستی نانجینگ که توسط عبدالعلی قصرالدشتی چهره هنری شیرازی ساخته شده، به نانجینگ شهر خواهرخوانده شیراز در چین ارسال شد.

یانگ شیپنگ قائم‌مقام اجرایی شهردار نانجینگ طی بخشی از پیام ویدئویی در مراسم رونمایی از تندیس سائو شچین گفت: از زمان امضای پیمان خواهرخواندگی بین دو شهر شیراز و نانجینگ در سال ۲۰۱۸، دو شهر به تبادلات دوستانه خود و همکاری در حوزه‌هایی مانند اقتصاد، تجارت، فرهنگ، آموزش و گردشگری در راستای نیازهای توسعه‌ای و نمایش ویژگی‌های متمایز طرفین است، ادامه داده‌اند.

وی با بیان اینکه شیراز و نانجینگ هر دو از میراث فرهنگی و فضای ادبی غنی برخوردار هستند، افزود: چندی پیش، شهر شما سردیس شاعر معروف فارسی‌زبان، سعدی را به نانجینگ هدیه کرد و این سردیس هم‌اکنون در پارک بین‌المللی دوستی نانجینگ نصب‌شده است و شهروندان نانجینگ با درک ارزش این مجسمه می‌توانند میراث کهن فرهنگ ایران را درک کرده و دانش خود درباره ایران و شیراز را تقویت نمایند.

قائم‌مقام اجرایی شهردار نانجینگ تصریح کرد: در این لحظه تاریخی جدید، صمیمانه امیدواریم شهرهایمان به این مراسم رونمایی به‌عنوان فرصت نگاه کرده، از مفهوم یک اجتماع با یک آینده مشترک برای بشریت و از دیدگاه پذیرا بودن و همکاری برد-برد حمایت کرده، مشترکا روابط خواهرخواندگی را به‌گونه‌ای عمیق، عمل‌گرایانه و متقابلاً سودمند توسعه داده و به همکاری دوستانه ایران و چین کمک کنند.
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۵۹۷۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما