شهرداری شیراز :

دبیرخانه ستاد و قرارگاه ساماندهی حاشیه نشینی و رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار در شیراز آغاز بکار کرد

11 شهريور 1401 ساعت 11:53

گزارشگر : منیره خسروبیگ

سیده مریم حسینی در آیین افتتاح دبیرخانه ستاد و قرارگاه ساماندهی حاشیه‌نشینی و رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار در خانه محله دهپیاله با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص محرومیت‌زدایی گفت: کمیسیون سامانه حاشیه‌نشینی و رفع محرومیت به منظور عدالت‌گستری و کاهش آسیب‌های اجتماعی از یکسال پیش شروع به فعالیت کرد.


به گزارش حافظ خبر، رئیس کمیته ساماندهی حاشیه‌نشینی و رفع محرومیت از مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر شیراز به اولویت توانمندسازی زنان سرپرست خانواده اشاره و تصریح کرد: عدم وجود نیروی متخصص در حوزه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار کمبودی جدی در راستای توانمندسازی این زنان، چند روش کاری مانند تهیه تفاهم‌نامه همکاری برای خدمات‌رسانی و ایجاد بازارچه‌های فروش را پیگیری کردیم.

حسینی گفت: در این کمیسیون، ۱۴ مصوبه اصلی و ۱۲۴ تصمیم گرفته شد که این مصوبات کلیدی، پایه‌ای و کاربردی برای از بین بردن رنگ فقر هستند.

در ادامه این برنامه محمود رضایی‌کوچی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به هفته دولت و تکریم شهدای دولت، گفت: مردم‌داری و ساده‌زیستی از ویژگی‌های این شهیدان بود و ما باید آن‌‌ها را الگو قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در شورای شهر سیاست‌گذاری انجام می‌شود، گفت: اینکه شورای اسلامی شهر چه راهی را دنبال کنند حائز اهمیت است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس بیان کرد: شورای شهر باید در گام نخست برای رفع محرومیت برنامه‌ریزی کند و سپس به دنبال توانمندسازی برود که این توانمندسازی باید در حوزه وسیعی اعم از اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شکل گیرد.

رضایی با تاکید بر مشارکت مردمی گفت: بدون مشارکت مردم نمی‌توان موفق عمل کرد و همه دستگاه‌های دولتی موظف هستند که نقش خود را در بخش محروم و حاشیه‌ای ایفاکنند.

معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری فارس تصریح کرد: در طرح نهضت ملی مسکن ۱۰۰ هزار نفر در فارس خانه‌دار‌ می‌شوند و با حل مشکل مسکن خیلی از مشکلات حل خواهد شد.

رضایی ادامه داد: بیش از ۸۰۰‌ پروژه عمرانی در فارس در هفته دولت افتتاح شد و در هر ۳۷ شهرستان با توزیع متوازن پروژه به بهره‌برداری رسید که بیشتر پروژه‌ها در حوزه محرومیت‌زدایی بود.

غلامرضا غلامی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز نیز با بیان اینکه ایجاد دبیرخانه ستاد و قرارگاه ساماندهی حاشیه‌نشینی در یکی از مناطق محروم نشان از پیگیری‌های شورای شهر است، گفت: شورای ششم در راستای کاهش فاصله بین طبقات جامعه شهری، کمیسیون محرومیت‌زدایی را راه‌اندازی کرد.

وی با اشاره به پیشینه کمیسیون و قرارگاه محرومیت‌زدایی افزود: ۳۰۰ میلیارد تومان برای این قرارگاه پیش‌بینی شده است که رعایت توازن در خدمات، خود سبب محرومیت‌زدایی می‌شود.

به گفته غلامی؛ کاهش آلایندگی و ضایعاتی‌ها در جنوب شهر و کاهش مشاغلی که نماد فقر هستند، محرومیت‌زدایی را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه شورا این نگاه را دنبال می‌کند که صدای ضعفا باشد، اظهار کرد: ما به دنبال این هستیم تا مردم شیرینی توازن و رفع تبعیض را لمس کنند، امیدوارم این حرکت شروعی برای تبدیل شدن شیراز به شهری متوازن در توسعه باشد.

غلامی متذکر شد: الحاقات به شهر نتیجه‌ای جز سود برای دلالان زمین ندارد، ما باید توسعه در مناطق را به گونه‌ای رشد دهیم که نیاز به الحاقات نداشته باشیم.

 محمد تولایی شیرازی شهردار منطقه ۲ نیز بیان کرد: محرومیت‌زدایی باعث پیوند بیشتر مردم با نظام می‌شود که به فرموده امام خامنه‌ای این مهم در سایه مدیریت‌های جهادی الهام گرفته از ایمان اسلامی و اعتقاد به اصل «ما می‌توانیم» میسر می‌‌شود.

وی افزود: توجه به مناطق محروم و کم برخوردار را می‌توان به عنوان آغاز  حرکت به توسعه پایدار مطرح کرد که مهم‌ترین گام در این مسیر آگاه‌سازی شهروندان است. 

شهردار منطقه ۲ عنوان کرد: برنامه و روش ما در سطح منطقه ۲ کار جهادی برای از بین بردن چهره محرومیت و توزیع متوازن خدمات در محلات هدف است.

تولایی خاطر نشان کرد: از ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده برای محرومیت زدایی سطح کلان شهر شیراز، ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه برای منطقه ۲ در نظر گرفته شده که این نشان از کم‌برخورداری این منطقه است.

وی اضافه کرد: به همین منظور با برنامه‌ریزی فشرده و منسجم رویکردهای طرح محرومیت‌زدایی مردم پایه در  هشت حوزه تعریف شده است که شامل تغییر فضای کالبدی و جداره‌ها، رفع مشکلات زیر‌ساختی مثل هدایت آب‌های سطحی و آب گرفتگی‌ها، تملک و تعریض معابر شناسایی شده به جهت تسریع تردد و سهولت امدادرسانی، احداث پارک‌های خانواده به‌منظور ارتقای کیفیت زندگی، کف‌سازی و پیاده روسازی، زیرسازی و آسفالت معابر، احداث فضاهای فرهنگی- ورزشی است.

 شهردار منطقه ۲ گفت: از مهم‌ترین امور، تعریف پروژه‌های فرهنگی اجتماعی است که محوریت مساجد  با هدف نفوذ در عمق محلات می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش مهمی ایفا کند.

محمد رضا کشتکاران مسوول دبیرخانه ستاد و قرارگاه ساماندهی حاشیه‌نشینی و رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار شیراز نیز خود را از بدنه یاوران شورای اسلامی شهر خواند و گفت: امید است محرومیت‌هایی که در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی داریم با محوریت این قرارگاه برطرف شود. 

وی با بیان اینکه محرومیت‌زدایی در شیراز نیاز به کار تشکیلاتی دارد، تصریح کرد:خیلی از مشکلات تنها مربوط به شهرداری نیست و با اجرای پروژه‌های عمرانی حل نمی‌شود بلکه مشارکت سایر دستگاه‌های متولی را هم می طلبد که کار قرارگاه هم افزایی بین دستگاهی است.

کشتکاران با تاکید بر مطالبه‌گری از مسوولان گفت: باید مشکلات به مسوولان اطلاع داده شود و این نیازمند هماهنگی بین دستگاه‌های خدمات‌رسان در این حوزه است.


کد مطلب: 26154

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/26154/دبیرخانه-ستاد-قرارگاه-ساماندهی-حاشیه-نشینی-رفع-محرومیت-مناطق-کم-برخوردار-شیراز-آغاز-بکار

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir