سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری استان فارس

آغاز به کار رویداد ملی تا ثریا در شیراز

30 شهريور 1401 ساعت 14:48

گزارشگر : منیره خسروبیگ

اولین رویداد ملی «تا ثریا» به همت سازمان بسیج علمی پژوهشی سپاه فجر فارس و دفتر استان فارس شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در شیراز برگزار شد.


به گزارش حافظ خبر، سردار یدالله بوعلی فرمانده سپاه فجر فارس در آغاز این رویداد ملی، اظهار داشت: تولید علم همیشه از چند نفر شروع میشود با حمایت شرکت ها به بهره‌برداری اقتصادی می رسد، پس نباید از ارائه ایده ها غافل ماند.
وی با اشاره به اینکه ممکن است دسترسی ما به دانش جهانی کمتر باشد، تاکید کرد: ما نباید از پیشرفت‌های جوانان این مسئول در عرصه‌های مختلف غافل ماند.
سردار بوعلی با تاکید بر اینکه ورود سپاه در این حوزه یک ورود حمایتی است، ادامه داد: باید در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان یکی بود همه جانبه داشته باشیم.
فرمانده سپاه فجر فارس با اشاره به اینکه بسیج در همه اقشار حضور دارد، تصریح کرد: این حوزه دارای خلأ بسیاری است و موازی کاری باعث مشکلاتی در این زمینه شده است تا متمرکز شویم و یک هماهنگی میان دستگاهای مرتبط با این حوزه بوجود آید تا با این هم‌افزایی، نیازها بهتر تشخیص داده شده و  بهتر از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت شود.

سرهنگ پاسدار قاسم علیپور معاون هماهنگ کننده سپاه فجر فارس هم در این برنامه، با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری بیشترین توجه را به دانش بنیان‌ها داشته اند تصریح کرد: در این راستا سپاه فجر فارس برای حمایت از دانش بنیان ها و به مرحله اقتصادی رساندن فعالیت‌های این گونه شرکت‌ها، بسیج کنندگی که ماموریت اصلی سپاه است را در این راه به کار گرفت.
وی با بیان اینکه ۸۹ طرح فناورانه برای روی داد تا ثریا به دبیرخانه ارسال شد، ادامه داد: در نهایت ۱۵ طرح دانش‌بنیان و ده نیاز سازمان های اقتصادی بر اساس زنجیره نیاز استان برای ارائه در این رویداد انتخاب شد.
به گفته علی پور، دانش بنیان‌ها مسئله اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی جایگاه قابل توجهی را داشته باشد که باید مورد توجه مسئولین امر قرار بگیرد.

حقی مدیرعامل شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج هم در ادامه، با بیان اینکه اقتصاد دانش‌بنیان از ده سال اخیر مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است، اظهار داشت: هم اکنون حدود دو درصد از اقتصاد در کشور اثر دانش‌بنیان‌ها تأمین می‌شود که برای جبران عقب ماندگی باید مدل های خاصی را در نظر بگیریم.
وی با اشاره به اینکه چالش جدی در حوزه دانش‌بنیان ها داریم، گفت: وزن اصلی اقتصاد ما در کشاورزی صنایع و معادن نفت در حالی که وزن اصلی در دانش بنیان ها در حوزه‌های خدمات بازی و سرگرمی و امثال آن است و این یعنی حجم زیادی از مسائل ما عملاً از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها بی‌بهره هستند.
به گفته حقی چالش دوم در دانش بنیان ها، این است که مجموعه های سرمایه گذاران و پشتیبان ها به صورت هم افزار عمل نمی‌کنند و این باعث شده آن ظرفیت پشتیبانی آنگونه که باید دست پشتیبان ها را نگیرد.
عدم وجود عدالت در دسترسی به منابع چالش سوم که به گفته حقی، دانش‌بنیان ها با آن دست و پنجه نرم می کند.
مدیرعامل شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج بیان اینکه اگر سپاه میخواهد اقدامی انجام دهد باید این چالش‌ها را برطرف کند، تاکید کرد: رویدادهای تا ثریا را مسیر رفع این چالش ها را نشان میدهد.
به گفته وی، تیم های شرکت کننده در این رویداد با حضور در نیز های مذاکره ظرفیت‌های خود را به سرمایه‌گذاران ارائه داده و از عدالت در نوآوری بهره‌مند خواهند شد.
وی با بیان اینکه ارائه تیم های فناور از دیگر اقداماتی است که در برنامه تا ثریا برای جذب سرمایه گذار و پشتیبان برگزار می شود، ادامه داد: مسئله از دیگر اقدامات رویدادی ملی تا ثریاست سرمایه‌گذاران مختلف با طرح این سوالات از سوی دستگاه‌ها و ارگانهای مختلف، بدانند که چه مسئله‌ای جدی است و باید روی آن متمرکز شد، مسیر برای فعالیت و تمرکز دانش بنیان ها فراهم می‌شود.
حقی گفت: مجموعه پیشگامان در سپاه، وظیفه تجاری‌سازی تیم‌های فناور و شرکت های دانش بنیان مردمی را بر عهده دارد.
 


کد مطلب: 26260

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/26260/آغاز-کار-رویداد-ملی-ثریا-شیراز

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir