معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس :

راز ماندگاری هنر تعزیه و شبیه خوانی، مردمی بودن آن است

6 مهر 1401 ساعت 13:23

گزارشگر : منیره خسروبیگ

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با بیان اینکه هنر تعزیه هیچ گاه در طول تاریخ تحت لوای حکومت‌ها نبوده، گفت: راز ماندگاری هنر تعزیه و شبیه خوانی، مردمی بودن آن است. 


به گزارش حافظ خبر، اسماعیل محبی پور چهارشنبه ۶ مهرماه در حاشیه دومین سوگواره شبیه خوانی بیان کرد: این هنر و آئین همواره از بطن مردم برخاسته است و به همین دلیل ماندگار مانده است. 
او ادامه داد: تعزیه و شبیه خوانی مهمترین و اصلی ترین هنر نمایش آیینی ملی و مذهبی ایرانیان است که با تغییرات مختلف زمانی به سبکی که امروز شاهد برگزاری و اجرای آن هستیم در آمده است. 
معاون استاندار فارس، سوگواره شبیه خوانی را روایتی شاعرانه و منظوم به واقعه عاشورا و اتفاقات کربلا دانست و اضافه کرد: نکته کانونی تعزیه و شبیه خوانی حول محور شهادت امام حسین (ع) می‌چرخد که از دیرباز در ایام سوگواری آن امام بزرگوار یا ماه صفر بر پا بوده است.
او گفت: استقبال زیاد از این سوگواره نشان می‌دهد که علاقه به این هنر در خون تک تک ایرانیان وجود دارد. 
محبی‌پور، تلفیق موسیقی با اجرا را از جمله دلایل اقبال به هنر تعزیه و شبیه خوانی دانست و افزود: این هنر از دیرباز جز هنرهای پر مخاطب بوده و همیشه رونق بسیار داشته و هنوز هم در بسیاری مناطق برگزار و با استقبال پرشمار هم مواجه می‌شود.
معاون استاندار فارس با اشاره به نقش بسیار مهم رسانه‌ها در دوران جدید در معرفی و انتقال نمایش آیینی تعزیه اضافه کرد: وظیفه ما و متولیان فرهنگی است که این هنر را ارتقا داده و بر دایره مخاطبانش بیافزاییم.


کد مطلب: 26301

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/26301/راز-ماندگاری-هنر-تعزیه-شبیه-خوانی-مردمی-بودن

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir