معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس:

تقویت روند مهاجرت معکوس (از شهر به روستا)

20 مهر 1401 ساعت 18:05

گزارشگر : منیره خسروبیگ

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، استراتژی اجتماعی این استان در بخش روستایی را نگه داشتن جمعیت درون روستاها و تقویت روند مهاجرت معکوس (از شهر به روستا) اعلام کرد.


به گزارش حافظ خبر، محمود رضایی چهارشنبه ٢٠ مهر در یک کنفرانس خبری که با حضور مدیرکل بنیاد مسکن فارس برگزار شد، با بیان اینکه ٢٥ درصد از جمعیت فارس در روستاها زندگی می‌کنند، روند تغییر روستاها به شهر را عدد قابل ملاحظه‌ای دانست و گفت: دلیل این موضوع افزایش مهاجرت یا ارتقای روستاها به شهر از طریق تقسیمات کشوری است.
او با بیان اینکه با مهاجرت روستاییان به شهرها، ذائقه و رویکرد روستا نشینی نیز دچار تغییرات می‌شود، افزود: امروز برخی شهر و روستاها در عالم برزخ قرار دارند به گونه‌ای که بستر فعالیت و کارکرد منطقه نه حالت روستایی کامل دارد و نه شهری کامل!
معاون عمرانی استانداری فارس با اشاره به وجود ٨ هزار آبادی در استان، اظهار کرد: از ٤ هزار روستا در فارس ٢٤٠٠ روستا دارای جمعیت بالای ٢٠ خانوار بوده و از نظر اعطای تسهیلات مسکن مقاوم سازی و تهیه طرح هادی، از بنیاد مسکن خدمات می‌گیرند.
رضایی افزود: برابر اساسنامه بنیاد مسکن بهسازی، عمران و آبادی روستاها از عمده فعالیت‌های بنیاد به شمار می‌آید.
او همچنین با بیان اینکه از ٣٨٠ هزار واحد روستایی در فارس حدود ٢٥٥ هزار واحد بازسازی یا مقاوم سازی شده‌اند، گفت: این عدد معادل ٦٧ درصد واحدهای مسکن روستایی استان است.
معاون عمرانی استانداری فارس از روستاییان خواست کسانی که تاکنون به موضوع مقاوم سازی واحدهای مسکونی خود اقدام نکرده‌اند، هر چه سربعتر نسبت به اجرای این مهم و استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده اقدام کنند.
رضایی خاطرنشان کرد: در بحث اجرای طرح هادی روستایی، طرح آمایش سند روستاها و اسکان عشایر نیز در برنامه و دستور کار بنیاد مسکن قرار دارد.
او ادامه داد: بنیاد مسکن در کنار انجام وظایف خود موضوع تولید مسکن را نیز در شهرهای زیر ١٠٠ هزار جمعیت دنبال کرده و مدیریت و سیاست گذاری ساخت را در اختیار دارد.
رضایی همچنین استراتژی اجتماعی استان در بخش روستاها را نگه داشتن جمعیت در درون آنها و تقویت روند مهاجرت معکوس اعلام کرد و گفت: البته روند مهاجرت روستاییان به معنای خراب بودن اوضاع نیست چون بخشی از مهاجرت‌ها در عمل منجر به جابجایی نمی‌شود و شامل آمارهای مرتبط با ارتقای روستاها به شهر است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس ضمن بیان اینکه در حال حاضر رشد جمعیت کلانشهرها نسبت به شهرهای درجه ٢ چند برابر است، گفت: رشد جمعیت روستایی کاهش زیادی داشته است.


کد مطلب: 26382

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/26382/تقویت-روند-مهاجرت-معکوس-شهر-روستا

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir