۰
plusresetminus
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس:

بودجه‌بندی نقشه مهندسی فرهنگی در شیراز

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۶
با حضور مقامات استان‌ها نحوه تخصیص اعتبار بودجه برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی بررسی شد.
بودجه‌بندی  نقشه مهندسی فرهنگی در شیراز
به گزارش حافظ خبر، به منظور تعیین شیوه تخصیص اعتبار بودجه برای برش های استانی نقشه مهندسی فرهنگی، نشستی با حضور محمد رضا باقری مسئول شورای سیاستگزاری و تعدادی از مدیران کل ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها و مقامات استانی با میزبانی فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، برگزار شد.
پس از گپ و گفت های فراوان و برگزاری کارگاه های تخصصی و تشکیل کارگروه هایی جداگانه در حاشیه نشست شیوه تخصیص اعتبار بودجه برش های استانی نقشه مهندسی فرهنگی به سراغ محمدرضا باقری، دکترای سیاست گذاری فرهنگی و مسئول برش‌های استانی نقشه مهندسی شورای عالی انقلاب فرهنگی رفتیم و با ایشان به گفتگو نشستیم که تقدیم می شود.
مدیر گروه برش‌های استانی نقشه مهندسی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هدف از این نشست بررسی سازوکار نحوه تخصیص اعتبار برنامه های برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی است افزود: در این نشست روسای سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران اجتماعی فرهنگی استانداری و نمایندگان ائمه جمعه چهار استان فارس ،بوشهر، لرستان و کهگیلویه و بویر احمد حضور داشتند که این نشان دهنده اهمیت موضوع برای استانها ولزوم هماهنگ شدن در تدقیق برنامه ها و شیوه تخصیص اعتبار آنهاست.
تاثیرگزاری نیروهای انسانی حوزه فرهنگ دارای اهمیت بسزایی است
وی همچنین افزود: انگیزه نیروهای انسانی و تاثیرگزاری آنها در حوزه فرهنگ و کارکرد سازمانی دارای اولویت و اهمیت بسزایی است، فرهنگ اساسا متعلق به مردم می باشد، فرهنگ توسط مردم ساخته می شود، و دولت اسلامی اگر کاری در بخش فرهنگ می کند به واسطه‌ وظیفه ذاتی‌ای است که برعهده دارد و باید به سرپرستی و ضابطه گذاری و ریل گذاری در بخش فرهنگ حرکت کند.
وی با اشاره به اینکه قرار نیست که فرهنگ تماما"توسط کارگذاردولتی اجرا بشود و اگر هم تا الان میشده باید اصلاح گردد، گفت: لازم است تا فعالیت ها و حرکت ها برروی چارچوب های دولتی و سازمانی به گونه ای تنظیم گردد که توسط خود مردم اجرا شود و در این جهت، انجمن های فرهنگی هنری گوناگونی که وجود دارند می توانند این وظیفه را با دایره گسترده تری برعهده بگیرند.
محمدرضا باقری اظهار داشت: در برش‌های استانی بحث فقط برنامه های هنری نیست و موضوعات فرهنگ بسیار متنوع و تخصصی هستند، در واقع ما می‌خوایم این جریان توسط خود مردم و گروه هایی که علاقه مند و حرفه ای این کار هستند، توسط افراد شناخته شده و سمن های ذیربط اجرا و یا حداقل نظارت شوند.
این دکترای سیاست گذاری فرهنگی، معتقد است: ساختار دولتی در اجرای کارهای فرهنگی ساختار مناسبی نیست، و اساسا اگر قرار است دولت در این مقوله نقشی داشته باشد باید فقط به منظور ضابطه و اثر گذاری و ریل گذاری در عرصه فرهنگ، ادب و هنر حضور یابد و اگر همانند برخی کشورها هشت ساعت را کامل کار کنیم و به همان اندازه هم حقوق بگیریم، اثر بخشی و وظایف سازمانی را در راستای خدمت به مردم و اهالی فرهنگ و هنر رعایت باید کرد، اما در مواردی به اندازه 20 دقیقه هم کارمفید وجود ندارد.
وی ادامه داد: اگر ضابطه های مشخصی برای انتخاب کارکنان در نظر گرفته شود و سیستم درست انتخابشان کرده باشد، می توان با جذب و استخدام تعداد کمتری ولی با کیفیت بهتر خدمت رسانی داشت و باید دانست که هرچقدر سازمان و اداره ای بزرگتر شودممکن است به همان نسبت کیفیت دست آورد ها و فعالیتش پایین خواهد آمد و بنابراین در بخش برنامه های فرهنگی لازم است تا توجیه باشیم که چه کاری باید بکنیم .
واگذاری فعالیت های فرهنگی به سمت مردمی و انجمنی شدن
باقری بیان داشت: نیاز است تا واگذاری های تولیدات و فعالیت های فرهنگی به سمت مردمی و انجمنی شدن برود زیرا این تنها راهکارموثر می باشد و به هر حال برای افزایش انگیزه ها، استفاده از نیروهای مردمی و استفاده از متخصص، هم هزینه ها رو کاهش میده و هم نظارت ها رو دقیق می کند و در نتیجه اثر بخشی فعالیت های فرهنگ و ارشاد اسلامی رو بالا خواهد برد.
مسئول برش‌های استانی نقشه مهندسی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این سوال مطرح است که چرا ادارات باید با تعداد کمی یا آدم هایی خاصی که می‌شناسند کاری رو پیش ببرند؟ این آگاهانه نیست، بلکه باید به همه میدان داد تا خود مردم و هنرمندان علاقه مند، امتحان کنند و مردم با هم صحبت کنند و به این شکل می توان در عرصه میدان نه فقط صحبت کرد، بلکه نقش آفرینی را گسترش داد.
وی با اشاره به اینکه، اگر به نتیجه برسیم که ساختارهای اداری احتیاج به اصلاح دارد، حتما به خاطر مردم باید اعلام شود، بیان داشت: در برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی فارس، در بخش هایی تدوین در استان فارس از مردم و صاحب نظران نیز استفاده شده و درکارگروه جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی نیز این روند

بوجود آمده و سازمان مند و متشکل حرکت کرده است و در همین مسیر می توانیم به سراغ این تجربه برویم و در دیگر گروه ها آن را به کار بگیریم.
باقری ابراز داشت: در گام های قبلی و اولیه از نظرات ارائه شده درباره سند اولیه توسعه فرهنگی فارس بهره برده ایم و از دیدگاه های موجود نیزاستفاده شده و باعث گردیده تا بتوانیم از بخش مردمی هم برای تدوین سیاست گذاری سند توسعه استفاده شود که موضوع اصلی این نشست مدیران نحوه تنظیم شناسنامه برنامه فعالیت های برش های استانی نقشه مهندسی فرهنگی می باشد و سیاست گذاری در سطح استان انجام پذیرفته و ارتباطش با بخش ملی و بخش کشوری نیز دیده شده است.
وی خاطر نشان کرد: با تاکید رئیس جمهور به یکی از بخش های مهم کار یعنی تعیین بودجه رسیده ایم تا برای انجام شدن مناسب تر این کار اعتبارکافی وجود داشته باشد، در صورتی که در خیلی از استان ها بودجه واقعا مسئله نیست. مسئله اصلی نبودن انگیزه ها و حاشیه‌هایی هست که بوجود می آید. بودجه هم مهمه، ولی مشخص و ثابت شده که در استان فارس حرف اول رو بودجه نمیزنه، چون فارس، استانی هست که سابقه فرهنگی خوبی داره و حتما وقتی که بودجه ای هم بیاد به نسبت برنامه اش تخصیص خوبی را خواهد گرفت.
باقری گفت: قرار بر این است که بتوانیم هدفمند و شاخصمند؛ برنامه های فرهنگی را بگونه علمی ارزیابی در قالب روندی کاملا علمی بتوان برای آن بودجه تخصیص داد. شاخص‌های مناسب باید در نظر بگیریم تا بشود روند فعالیت ها را درست ارزیابی کرد در نتیجه اعتبار مناسب در نظر گرفت و به حق بتوان آنرا مطالبه کرد.
این دکترای سیاست گذاری فرهنگی درپایان اشاره داشت: هم اکنون دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به سمتی حرکت کرده که اختیار عمل رو برای ارائه طرح و برنامه از مرکز و وزرای مربوط به استان ها  داده است و باعث شده تا همه متوجه شوند که حلقه مفقوده چی بوده که انجام نشده و اگر نظام تامین اعتبار بودجه و تخصیص اعتبار وابسته به سلیقه افراد شود خیلی علمی، دقیق و شاخصمند نخواهد بود.
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۶۶۳۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما