۰
plusresetminus
سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز:

برگزاری اختتامیه دهه گردشگری مذهبی شیراز

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۵۷
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در مراسم اختتامیه دومین دهه گردشگری مذهبی شیراز اظهار کرد: در آذر ماه سال گذشته برای نخستین بار دهه گردشگری مذهبی را با همکاری دستگاه های متولی تعریف و اجرا کردیم.
برگزاری اختتامیه دهه گردشگری مذهبی شیراز
به گزارش حافظ خبر، مصطفی مشفقیان هدف از اجرای این برنامه را معرفی اماکن و مسیرهای گردشگری مذهبی، آیین ها سنت های مذهبی فراموش شده و در دست فراموشی برشمرد و اذعان کرد: همچنین هدف ما در گردشگری مذهبی این بوده که تمام توجهات را به این مهم سوق دهیم که شیرازی ها بیش از 10 قرن است که در سایه حضرت شاهچراغ(ع) و دیگر امامزادگان واجب التعظیم زندگی می کنند.
وی با اشاره به اینکه شهر شیراز با گذشت بیش از ده قرن همچنان نیز به واسطه حضور امامزادگان عظیم الشان از شهرهای مهم به شمار می رود در ادامه خاطر نشان کرد: هویت برخی از مساجد تاریخی شیراز مغفول مانده این در حالی بوده که این مساجد ظرفیت آن را دارند که جور گردشگری مذهبی گردشگرانی که به این شهر سفرز می کنند را نیز بکشند.
معاون شهردار شیراز افزود: ما در ابتدا یک مسیر طولانی هستیم و این راه با مشارکت متولیان می بایست ادامه دار شود، ما نیز تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا در سال آینده این دهه را به صورت ملی برگزار کنیم تا سهم جدی تری را در رسانه های ملی و بین المللی به خود اختصاص دهیم. 

رییس کمیسیون سومین حرم اهل بیت(ع) زیارت و گردشگری شورا اظهار کرد: شهر شیراز پتانسیل مضاعفی نسبت به سایر شهرها از نظر آثار ادبی، فرهنگی و هنری و همچنین اشخاصی که صاحب اثر در حوزه های مختلف علمی، فرهنگی هنر بوده اند، همچنین در حوزه ابنیه و ساختمان های تاریخی و سنتی نیز عدد آن خیلی بیشتر از سایر شهرهای کشور است، دارد که اگر زیرساخت ها تقویت شده و همچنین در برنامه ریزی های کلان اصلاحاتی اعمال شود، آمارهای گردشگری ظرفیت چند برابر شدن نیز دارد.
رضا محمدیان کتاب «نامه آفتاب» که سیری در شبیه‌نامه‌های حضرت شاهچراغ علیه‌السلام بوده را اثری فاخر برشمرد و گفت: این چنین آثاری نشان دهنده ادب، غنا و فرهنگ اصیل شیرازی ها است که این چنین کارهایی باید ادامه دار شود.
مدیر کل امور زیارتی و گردشگری استانداری فارس با بیان اینکه بحث زائر و زیارت چیزی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، در ادامه عنوان کرد: در کنار حل مسائل و مشکلات مرتبط با زیارت موارد امنیتی، سیاسی، غاجتماعی و روحی نیز مرتفع می شود به همین منظور می بایست به این موارد توجه ویژه ای داشته باشیم.
سیدمجتبی علوی اضافه کرد: اجرای چنین برنامه های بسیار ارزشمند است چون بسیاری از شیرازی ها نیز این اماکن و فرهنگ هایی که در این دهه معرفی شد را نمی شناسند.
در ادامه این مراسم رئیس سازمان تبلیغات استان فارس گفت:فطرت اساسا بزرگترین سرمایه ای بوده که خداوند در انسان نهادینه کرده که تمام انبیا و اولیا وظیفه احیا فطرت را با تعالیم دینی داشتند.
حجت الاسلام حسن قانع خاطرنشان کرد:  برنامه ریزی های فرهنگی اگر حول بیدار سازی فطرت انسان ها پیاده سازی شود ارزش والایی دارد که دهه گردشگری مذهبی یکی از بهترین اقدامات در راستای این سیاست بود. 
حجت الاسلام سید محی الدین طاهری، تولیت آستان مقدس سید علاالدین حسین (ع) با تاکید بر اینکه بحث گردشگری مذهبی تنها به دعا و ثنا نیست در ادامه بیان کرد: زیربنا و برنامه های مذهبی را باید به سمتی سوق دهیم و طراحی کنیم که با جذابیت همراه باشد و زمینه ساز حضور پر شور جوانان، نوجوانان و حتی کودکان باشد.
در پایان این مراسم از دو آثار اداره گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی شهرداری شیراز رونمایی شد که اثر اول کتاب نامه آفتاب با محوریت شبیه نامه های حضرت شاهچراغ(ع) و اثر دوم نیز محتوایی پژوهشی با موضوع وخمه های شیرازی بود؛ همچنین از تعدادی فعال گردشگری نیز تقدیر به عمل آمد.
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۶۶۳۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما