۰
plusresetminus
استاندار فارس:

راه اندازی میز خدمت پژوهشگران و نوآوران

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۴۲
استاندار فارس تاکید کرد: روسای دانشگاه‌های استان، میز خدمت پژوهشگران و نوآوران راه‌اندازی کنند.
راه اندازی میز خدمت پژوهشگران و نوآوران
به گزارش حافظ خبر، محمدهادی ایمانیه سه‌شنبه ۲۲ آذرماه در آیین تجلیل از۶۰ پژوهشگر و فناور برتر فارس که با حضور دانشگاهیان، صنعتگران وپژوهشگران استان در شیراز برگزار شد، بر اهمیت، نقش و جایگاه محققان تاکید و اضافه کرد: ماجرای ترجمان دانش همچنان به شکل شایسته‌ای به آن توجه نمی‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: بسیاری از طرح‌ها به ارتقای علمی افراد کمک کرده و در رفع مشکلات جامعه و مردم نقش قابل انتظار را نداشته است.
استاندار فارس افزود: روسای دانشگاه‌های استان باید ساز و کار مشخصی برای کاربردی شدن مقالات و پژوهش‌ها ببینند و همچنین انتظار می‌رود ارگان‌ها و صنایع هم به دانشگاه‌های استان به دید مشکل گشا نگاه کنند، نه فقط به عنوان تشریفات؛ و هرجا گیر کردند بدانند که احتمالا دانشگاه پتانسیل حل کردن مشکلات شان را دارد.
ایمانیه خاطرنشان کرد: اگر پژوهش‌ها بیشتر از وضعیت فعلی به سمت کاربردی شدن رفته بود، دچار مشکلات اجتماعی فعلی هم نبودیم و همین حالا هم با انجام پژوهش‌هایی در راستای بررسی دلایل می‌توان مسائل را حل کرد.
او عنوان کرد: پژوهشگرانی که بلد باشند هم از علمشان و هم از تجربه شان استفاده کنند نقش قابل توجهی در رسیدگی به اهداف مورد نظر خواهند داشت.
استاندار فارس به دانشمندان برجسته‌ای که در دانشگاه شیراز هستند اشاره و اضافه کرد: باید محققان به سمت بومی سازی طرح‌هایشان سوق داده شوند، بومی سازی کار اهمیت بسیاری دارد و در این باره خیلی لنگ‌ می‌زنیم.
ایمانیه همچنین با اشاره به بحث نقشه جامع علمی استان، گفت: پراکنده‌کاری و موازی‌کاری در این باره فراوان است و دانشگاه‌ها دراین باره آنطور که باید عمل نکرده‌اند.
او با تاکید بر این نکته که نگذاریم نقشه جامع در کشو میز و بایگانی‌هامان خاک بخورد، گفت: معتقدم از تجهیزات فعلی هم برای انجام تحقیقات استفاده بهینه نمی‌شود و امیدواربم در نقشه جامع این همپوشانی‌ها گرفته شود.
استاندار فارس بر توجه به سهم یک درصدی ارگان‌ها در پژوهش هم تاکید و اضافه کرد: بین بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و مدیران استان در اتاق فکر مثلثی شکل گرفته و به منظور دستیابی به اهداف مطلوب باید به اتاق فکر استانداری اهمیت ویژه‌ای داده شود.
ایمانیه همچنین با اشاره به رشته‌های پست دکترا، عنوان کرد: بر اساس این طرح از فردی که فارغ التحصیل شده و جزو رتبه‌های برتر است، اما بلافاصله وارد بازار کار نمی‌شود بلکه یک سال حمایت می‌شود. بنیاد نخگان استان آن طرح را اجرایی می‌کند و تاکید می‌کنم اگر صف شما طولانی شد، تامین اعتبارش با من تا کسی پشت نوبت نماند.
او همچنین با اشاره به اهمیت توسعه شرکت‌های دانش بنیان استان، خطاب به رئیس پارک علم و فناوری گفت: هر جا با بن بست مواجه شدید ما آن را رفع می‌کنیم، اما به این شرط که در افزایش شرکت‌های دانش بنیان نهایت تلاش و فعالیت تان را بکنید.
استاندار فارس پیشنهاد راه‌اندازی یک شرکت تعاونی خرید مواد اولیه تحقیقات در استان را داد و در ادامه رؤسای دانشگاه‌های فارس را نیز ملکف کرد که ماهانه دو ساعت میز خدمت مخصوص پژوشگران، فناوران و شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه‌ها تدارک ببینند تا مشکلات آنها شنیده، بررسی و رفع شود.‌
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۶۶۷۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما