معاون گردشگری استانداری فارس:

بانوان برای پیشرفت هویت دینی و ملی نسل آینده تلاش کنند

30 دی 1401 ساعت 22:27

گزارشگر : منیره خسروبیگ

معاون گردشگری استانداری فارس در جلسه ای که به مناسبت بزرگداشت مقام زن با حضور برخی از بانوان کارآفرین در این معاونت برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت روز زن و مقام والای ایشان در جامعه، عنوان کرد: جایگاه رفیع بانوان ایجاب میکند که در مشاغل انسان محور و محبت محور فعالیت کنند همچون مشاغل پروژه ای، آموزشی، پرستاری، حقوقی و مشاغلی که محدودیتهای زمانی آن مانع نقش اصلی آنها در خانواده نشود.


یه گزارش حافظ خبر، فرخ زاده در این نشست پس از شنیدن نقطه نظرات بانوان، با ورود به دو مبحث اساسی جهاد تبیین و کارآفرینی در خصوص مشکلات هویتی عصر حاضر، گفت متاسفانه تاکنون در حوزه فرهنگ در سطح عمل شده است و مضامین والای انسانی و اسلامی برای مردم و نسل جوان به درستی تبیین نگردیده است و اکنون باید این سوال را از خود بپرسیم که تاکنون چه کرده ایم؟ چه کارهایی نباید انجام می دادیم که انجام شده؟ چه کارهایی باید انجام می شد و انجام نداده ایم و نهایتا چه کارهایی بایستی انجام دهیم؟

وی در ادامه افزود به طور مثال ما در شهری که جایگاه سومین حرم اهل بیت ع را داراست و افتخار میزبانی شاهچراغ (ع) به عنوان امین ولایت را دارد نباید با این حجم از جرایم مربوط به عدم امانت داری روبرو باشیم و این نشان دهنده این است که در هویت های دینی و ملی خود کار عمیق انجام نداده ایم و این مسأله تهدیدی برای نسل آینده است، لذا از بانوان درخواست دارم با عمق بخشیدن به باورهای اعتقادی خود در خصوص مسائل هویتی، این سوال را از خود بپرسند که که نقش ما در حوزه فردی چیست؟ در حوزه خانوادگی چه باید انجام دهیم و جامعه از ما چه انتظاراتی دارد؟و با درک عمیق این مفاهیم، آنها را با زبان متناسب با اقتضائات نسل آینده به آنها منتقل سازند.

جانشین استاندار فارس در شورای عالی گردشگری در ادامه صحبت‌های خود ضمن اشاره به بحث کارآفرینی بانوان و ورود ایشان به پروژه های اقتصادی و اهمیت مباحث بازاریابی، بازارسازی، صادرات و مباحثی از این دست، به صنعت پر سود گردشگری اشاره کرد و افزود در قرآن ۱۴ مرتبه آیه " قل سیروا فی الارض" تکرار شده است و همین مسأله مهم بودن سفر و تجربه اندوزی و الگو برداری در تعامل با ملل و اقوام را به ما یاد آور می شود اما شاهد ورود جدی بانوان را در این عرصه نیستیم. 

وی ضمن اشاره به مهم بودن نقش بانوان در حوزه صنعت گردشگری پاک افزود این صنعت در عین خودگردان بودن در حال حاضر از پولساز ترین صنایع بعد از صنعت نفت و گاز در جهان به شمار میرود اما علی رغم این مسأله و با وجود تعداد زیاد بانوان فعال در استان فارس و شهر شیراز، ما در زمینه هایی همچون تاسیسات گردشگری، صنایع دستی، آموزش، راهبری تور، طبیعت گردی و حتی در زمینه هایی چون بوم گردی، مهمان پذیری، اقتصاد گردشگری و ...نقش بانوان را کمرنگ می بینیم و لازم است بانوان موثر و متعهد استان با همکاری و ورود به این حوزه و با خلاقیت و نوآوری های خود علاوه بر پویاتر کردن اقتصاد این بخش، برای فرهنگ‌سازی در این حوزه تلاش نمایند.

فرخ زاده در ادامه افزود اگر بانوان به حوزه های کارآفرینی و اقتصاد پویای گردشگری ورود کنند از شغل های دولتی با محدودیتهای زمانی و ساختاری که بعضاً در تضاد با توانمندی های حقیقی آنهاست و متناسب با ارزش والای آنان نیست بی نیاز خواهند شد. 

وی با اشاره به دو بحث مهم داده‌های خرد (big data) و داده‌های بزرگ (small data) گفت دیگر زمان اینکه شما بخواهید یک مجموعه را با یک حجم زیاد کارمند و تدوین استراتژی های سنگین و پیچیده رهبری کنید گذشته است و در حال حاضر نقش تعیین کننده در بازار نیازهای روز جامعه(small data) و تمرکز بر داده های کوچک و کاربردی است و صنعت گردشگری نیز پر از فرصت های نوآورانه است که اگر بانوان کارآفرین، خلاق، نخبه و تحصیل کرده و متعهد در این حوزه ها ورود نکنند، گردشگری به حیاط خلوتی برای فساد و ثروت اندوزی نامشروع و ارائه خدمات ضعیف و با محدودیت های شدید سرمایه انسانی کارآمد تبدیل می‌شود و از بیرون مرز راهبریمان خواهندکرد لذا با مطالعه دقیق مبتنی بر اقتضائات تمدنی خود، باید نیازهای خرد را شناسایی و هر کدام در یک بخش به کارآفرینی و تولید فرهنگ و ثروت بپردازیم و بانوان با داشتن دقت و جزئی نگری بالا می‌توانند نقش موثری در این حوزه داشته باشند.

فرخ زاده در پایان با بیان اینکه گردشگری فرصت مناسبی برای ارتباط با نسل جوان فراهم میکند افزود نسل جدید به دلیل عدم آموزش و غیر تخصصی شدن منابر و تریبون ها و ضعف پژوهش و مطالعه مفید، فهم عمیقی از ارزش های اعتقادی و معنوی چون پرچم ملی کشور، تقدس آب و خاک برای ایرانیان، پاسداشت سرمایه های سرزمین و ... ندارد و عرصه های سود رسانی به کشورش را به عنوان یک باور ملی و قلبی نمی داند و همواره بر این باور است که دولت‌ها باید تمام نیاز او را بدون ذره ای تلاش، تامین‌ کنند که این باور مخرب در کوتاه مدت یک نسل منفعل در آبادانی کشور را روی دست ما خواهد گذاشت و لازم است تغییری در باورهای نسل نوجوان و جوان با فوریت و با محور اعتقاد، دانش و اقتصاد به وجود آید و دائم از آنها پرسیده شود که شما چه بخشی از مفید بودن برای کشور بر عهده خواهید گرفت؟


کد مطلب: 26861

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/26861/بانوان-پیشرفت-هویت-دینی-ملی-نسل-آینده-تلاش-کنند

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir