معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز :

طراحی و ساخت نرم افزار درمان صرع های ژنتیک برای نخستین بار در جهان

30 ارديبهشت 1402 ساعت 8:53

گزارشگر : منیره خسروبیگ

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در حاشیه نخستین کنگره بین المللی هوش مصنوعی در علوم پزشکی که در مرکز همایش های جزیره کیش در حال برگزاری است، از طراحی و ساخت نرم افزار درمان صرع های ژنتیک برای نخستین بار در جهان به همت پزشکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد.


به گزارش حافظ خبر، مهرداد شریفی در این باره گفت: این نرم افزار برای نخستین بار در جهان طراحی و اجرا شده است و پزشکان از تمامی کشور ها می توانند از آن برای معالجه بیماران استفاده کنند.

او از طراحی و اجرای این نرم افزار به عنوان یک نمونه موفق کاربرد استفاده از فناوری بر بالین بیمار نام برد و گفت: مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز همواره در ارایه طرح های نوین پیشرو بوده و از تمامی طرح های پژوهشی و نوآورانه همچون به کارگیری هوش مصنوعی در علوم پزشکی حمایت می کند.



علی اکبر اسدی پویا استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مبتکر این طرح که پیش از این نیز در زمره دانشمندان یک درصد برتر جهان معرفی شد در این خصوص گفت: به طور میانگین یک درصد افراد جامعه دچار بیماری صرع هستند.

اسدی پویا با اشاره به اینکه آمار ها نشان می دهد در کشور ایران نیز بیش از هشتصد هزار نفر به بیماری صرع مبتلا هستند، افزود: درصد قابل توجهی از این بیماران به انواع صرع هایی مبتلا هستند که دلیل ژنتیکی دارد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه تا کنون بیش از ۲ هزار ژن مرتبط با بیماری صرع در جهان شناسایی شده است، ادامه داد: محققان کشور استرالیا موفق شدند ارتباط قطعی ۹۵۴ ژن را با بیماری صرع مشخص کنند.

او طراحی و ایجاد نرم افزار get  را نتیجه تلاش های یک تیم تحقیقاتی 23 نفره از نخبگان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بررسی بیش از ۸ هزار مقاله علمی دانست .

این پزشک فوق تخصص بیماری صرع عنوان کرد: در این نرم افزار بر اساس ژن شناسایی شده نوع درمان و اطلاعات مرتبط با بیماری در اختیار پزشک معالج قرار می گیرد.

دکتر اسدی پویا با اشاره به اینکه این نرم افزار برای نخستین بار در جهان طراحی و اجرا شده و مشابه خارجی ندارد، اظهار کرد: این نرم افزار به صورت رایگان و با هدف کمک به درمان بیماری صرع در اختیار جامعه پزشکی جهان قرار می گیرد.

همزمان با برگزاری نخستین کنگره بین‌ المللی هوش مصنوعی و با حضور معاونان آموزشی و تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از این سامانه هوشمند درمانی رونمایی شد.
 


کد مطلب: 27387

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/27387/طراحی-ساخت-نرم-افزار-درمان-صرع-های-ژنتیک-نخستین-بار-جهان

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir