دانشگاه شیراز :

برگزاری همایش ملی «مدیریت نوین و کسب‌وکارهای نوپا» و جشنواره «تصمیمات مدیریتی ره‌گشا»

21 آبان 1404 ساعت 17:44

گزارشگر : منیره خسروبیگ

سومین دوره همایش ملی «مدیریت نوین و کسب‌وکارهای نوپا» و نخستین جشنواره «تصمیمات مدیریتی ره‌گشا» به میزبانی بخش مدیریت دانشگاه شیراز برگزار شد.


به گزارش حافظ خبر، بخش مدیریت دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز در راستای تحقق مأموریت‌های نسل سوم دانشگاهی، با هدف ایجاد پیوندی عمیق میان دانش‌های نظری آکادمیک و تجربیات عملی مدیریتی در سطح ملی، سومین دوره همایش ملی «مدیریت نوین و کسب‌وکارهای نوپا» را همزمان با نخستین جشنواره «تصمیمات مدیریتی ره‌گشا» برگزار کرد. این رویداد دوگانه که محوری‌ترین دغدغه‌های اکوسیستم کارآفرینی و مدیریتی کشور را هدف قرار داده بود، با حضور گسترده دانشگاهیان، پژوهشگران و مدیران موفق شرکت‌‌های نوپا برگزار شد.
نیاز به ابزارهای نوین برای رویارویی با «دگرگونی الگوهای بنیادین» کسب‌وکارها
دکتر علی محمدی، رئیس همایش ملی مدیریت نوین و کسب‌وکارهای نوپا، در آیین گشایش این رویداد، ضمن خیرمقدم به شرکت‌کنندگان، به تحلیل فضای کسب‌وکار امروز پرداخت و دلیل اصلی ضرورت برگزاری این همایش را شرح داد. 
وی تأکید کرد: امروز ما با یک تغییر پارادایمی جدی روبه‌رو هستیم. علی‌رغم تمام محدودیت‌ها، شاهدیم که بیش از ۵۰درصد جمعیت جامعه ما در شبکه‌های مجازی فعالیت مستمر دارند و نام‌های غریبی که روزی صرفاً یک ایده بودند، به سرعت به شرکت‌ها و کسب‌وکارهای نوپا (استارتاپ‌ها) تبدیل می‌شوند.
دکتر محمدی ادامه داد: این تحول سریع، مدیریت را نیازمند ابزارها، نگرش‌ها و روش‌های کاملاً جدیدی کرده است. دیگر ابزارهای سنتی و رایجی که در گذشته اثربخشی داشتند، پاسخگوی شرایط جدید و پویای بازار نیستند. بر همین اساس، برگزاری چنین گردهمایی‌ها و نشست‌های علمی ضروری است تا مهارت‌ها، دستاوردها و نیازهای جدید اکوسیستم مدیریت را شناسایی و به اشتراک بگذاریم تا بتوانیم حداکثر استفاده را از مزایای این تحولات ببریم.
رئیس همایش در تشریح بخش دوم رویداد، یعنی جشنواره «تصمیمات مدیریتی ره‌گشا»، بیان کرد: یکی از بزرگ‌ترین خلأهای موجود در حوزه مدیریت کشور، مستندسازی‌نکردن و ذخیره‌نکردن تجربیات مدیریتی موفق است. این فقدان، کار را برای مدیران جوان دشوار می‌کند. اما اگر این تجربیات در قالب مطالعات موردی مستند شوند و در عرصه‌های مشترک عرضه گردند، اتفاقات بسیار بهتری رخ خواهد داد. 
وی افزود: یکی از اهداف کلیدی همایش، نمایش همین فرایند است. مدیران موفق در این رویداد خواهند گفت که چه تصمیماتی اتخاذ کردند؛ چراکه وقتی یک مدیر با مساله‌ای روبه‌رو می‌شود که قبلاً توسط دیگران تجربه شده است، می‌تواند راحت‌تر، سریع‌تر و با خطای کمتری با آن مواجه شود.
دانشگاه شیراز و حرکت به سمت مأموریت نسل سوم
دکتر بهرام همتی‌نژاد، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز، ضمن گرامیداشت هفته فناوری، به نقش محوری دانشگاه‌ها در کارآفرینی و نوآوری پرداخت. 
وی ضمن تأکید بر اینکه یکی از بخش‌های مهم این همایش، شبکه‌سازی است، ابراز امیدواری کرد: شرکت‌کنندگان پس از اتمام همایش، با شناخت بیشتر از پژوهشگران و یافته‌های علمی ایشان، بتوانند شریک علمی پیدا کنند و همکاری‌های علمی مشترک را در آینده بنیان نهند و درکل، حاصل این جلسه ایجاد یک شبکه علمی پایدار باشد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز، با اشاره به ظرفیت‌های پژوهشی و فناوری این دانشگاه، تصریح کرد: دانشگاه‌ها امروزه از مأموریت سطح ۱ و ۲ که صرفاً آموزشی و پژوهش‌محور بودند، عبور کرده‌اند و مأموریت اصلی امروزشان، علاوه‌بر آن فعالیت‌ها، کارآفرینی، نوآوری و حل مسائل جامعه است. دانشگاه شیراز در مسیر حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم، امکانات متعددی را برای متقاضیان کارآفرینی فراهم کرده است؛ ازجمله ارائه مشاوره‌های تخصصی حتی در مرحله پیش از شکل‌گیری ایده، راه‌اندازی مراکز نوآوری تخصصی (مانند علوم انسانی و مهندسی)، و همچنین ایجاد مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها با هدف پرورش کارآفرینان آینده.
هوش مصنوعی، پرتکرارترین کلیدواژه مقالات همایش ملی مدیریت
دکتر ابوالقاسم ابراهیمی، دبیر علمی همایش، با ارائه گزارشی از ابعاد علمی رویداد، اعلام کرد: ۲۸۶ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که پس از فرآیند داوری، ۲۲۸ مقاله با معیارهای علمی پذیرفته شدند. 
دکتر ابراهیمی با اشاره به اهمیت تحلیل محتوایی مقالات، افزود: نکته قابل تأمل این است که در میان کلیدواژه‌های ارائه‌شده در مقالات، عبارت «هوش مصنوعی» پرتکرارترین کلیدواژه بوده است. این موضوع به‌وضوح نشانگر اهمیت فزاینده این مبحث در فضای مدیریتی کشور و افزایش توجه جامعه دانشگاهی به نقش هوش مصنوعی در تحولات کسب‌وکارها است.
ره‌گشا، روایتی بومی برای چراغ راه آیندگان
دکتر مریم نکویی‌زاده، دبیر اجرایی همایش، هدف اصلی جشنواره «تصمیمات مدیریتی ره‌گشا» را تشریح کرد. وی بیان داشت: در شرایطی که ما روایت‌های شرکت‌های موفق جهانی را در فضای مجازی بسیار می‌بینیم، به‌منظور معرفی و شنیدن روایت مدیران شرکت‌های موفق و استفاده از ظرفیت بومی، بر آن شدیم تا این جشنواره راه‌اندازی شود. ما تصمیم گرفتیم به‌جای تکرار روایت‌های جهانی، روایت مدیران ایرانی را بشنویم و از این طریق، هم‌افزایی واقعی بین دانشگاه و صنعت را شکل دهیم.
دبیر اجرایی همایش با فرایند انجام این کار پرداخت و افزود: بیش از ۱۳۰ شرکت  کسب‌وکار نوپا شناسایی شدند و حدود ۱۰۰شرکت تحت مصاحبه‌ قرار گرفتند. نتایج حاصل از بررسی این مصاحبه‌ها، با دید مدیریت استراتژیک، فراتر از انتظار بود؛ چراکه مدیریت مدیران در شرایط بحران و با محدودیت‌های شدید، الگوی ارزشمندی را به نمایش می‌گذاشت. به دلیل کیفیت بالای تجربیات، گزینش نهایی دشوار بود و درنهایت تصمیم گرفتیم ۵ درصد از مدیریت‌های برتر را انتخاب و از آن‌ها تقدیر کنیم. 
وی تأکید کرد: جشنواره ره‌گشا، یک حرکت علمی است، نه صرفاً یک رویداد.
دکتر نکویی‌زاده سه دستاورد محوری استخراج‌شده از روایت‌های مدیران موفق را این‌گونه جمع‌بندی کرد که: ۱. رویکرد بلندمدت: تمام مدیران موفق اذعان داشتند که اگرچه رویکرد کوتاه مدت اثرگذار است، اما درنهایت این رویکرد بلندمدت است که توانست سازمان‌ها را از شرایط بحرانی نجات دهد. ۲. نوآوری مستمر: عامل اصلی که به شرکت‌ها قدرت داد تا خود را از بحران نجات دهند، نوآوری آن‌ها در محصولات، خدمات یا فرآیندهای داخلی بود. ۳. اتکا به درون: مدیران به‌جای اینکه برای حل چالش‌ها منتظر منابع، سرمایه یا هرگونه عامل بیرونی باشند، کاملاً به قابلیت‌های درونی سازمان خود اتکا کردند.
کتابچۀ دانش بومی مدیران ایران منتشر می‌شود
دبیر اجرایی در پایان، با تأکید بر لزوم مستندسازی این «دانش بومی»، یکی از مهم‌ترین خروجی‌های این رویداد را تدوین «کتابچۀ دانش بومی مدیران ایران» اعلام کرد که مستقیماً از دل مصاحبه‌ها و روایت‌های ارائه‌شده در جشنواره استخراج خواهد شد. وی افزود: مدیرانی که در مستندسازی مطالعات موردی همکاری می‌کنند، تجربیاتشان با نام خودشان در این کتابچه ثبت و منتشر خواهد شد و به‌عنوان منبعی ارزشمند و چراغ راه برای پژوهشگران و مدیران آینده در دسترس قرار خواهد گرفت. ما امیدواریم این رویداد را در سطح ملی توسعه دهیم.
گفتنی است، محورهای اصلی همایش ملی مدیریت نوین و کسب‌وکارهای نوپا، شامل تحولات مدیریت در عصر دیجیتال، نقش دولت و سازمان‌های عمومی در توسعه کسب‌وکارها، راهکارهای ارتقای بهره‌وری، زیست‌بوم کارآفرینی ایران، شبکه‌سازی، مدیریت استارتاپ‌ها و تأثیرات اجتماعی و اقتصادی کسب‌وکارهای نوپا بود.
در ادامه‌ی این برنامه مدیران موفق شرکت‌های نوپا به ارائه تجارب مدیریتی خود، چالش‌ها و روش‌هایشان پرداختند. در پایان نیز از مقالات برتر، مدیران برتر و حامیان رویداد تقدیر شد .


کد مطلب: 29773

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/29773/برگزاری-همایش-ملی-مدیریت-نوین-کسب-وکارهای-نوپا-جشنواره-تصمیمات-مدیریتی-ره-گشا

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir