به گزارش حافظ خبر، معاون رییس جمهور افزود: دانشگاههای نسل سوم به کارآفرینی و ارتباط مؤثر با صنعت و جامعه شناخته میشوند، اما امروز در آستانه شکلگیری مفهوم جدیدی با عنوان (دانشگاه نسل چهارم) قرار داریم، مفهومی که دولت و رئیسجمهور محترم تلاش دارند مسیر استقرار آن را تسهیل و تسریع کنند.
بهروز آذر با اشاره به نقش فناوریهای نوین از جمله هوش مصنوعی، دادههای بزرگ و نوآوریهای میانرشتهای گفت: در دانشگاه نسل چهارم، علم مستقیماً در حل مسائل پیچیده جامعه، توسعه پایدار، ارتقای کیفیت زندگی و سیاستگذاری علمی نقشآفرینی میکند و مرز میان دانشگاه و جامعه کمرنگ میشود.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه این رویکرد تنها یک شعار نیست، تصریح کرد: دولت در عمل نیز این نگاه را دنبال میکند؛ بهگونهای که برای حل مسئله آب، بهعنوان یکی از چالشهای جدی کشور، جمعی از برجستهترین اساتید و متخصصان دانشگاهی در کنار رئیسجمهور و هیئت دولت قرار گرفتهاند تا با شناسایی دقیق مسئله، بهرهگیری از ظرفیت ذینفعان و انتخاب مؤثرترین راهکارها، مسیر اجرایی حل این بحران را طراحی کنند.
وی ادامه داد: در زیستبوم دانشگاه نسل چهارم، پژوهشگران نقشی محوری و تعیینکننده دارند و دولت به دنبال تقویت صرف شاخصهای کمی مانند تعداد مقالات نیست، بلکه به تحلیلگران مسائل، طراحان راهحلها و پیونددهندگان علم و عمل توجه دارد.
بهروز آذر پیشرفت علمی، استقلال فناورانه و اقتدار ملی را بدون تلاش خلاقانه و مسئولانه پژوهشگران امکانپذیر ندانست و گفت: تجلیل از پژوهشگران اقدامی نمادین نیست، بلکه حرکتی راهبردی، فرهنگی و مؤثر در مسیر توسعه علمی کشور به شمار میرود.
وی با اشاره به تجلیل از زنان پژوهشگر و اعطای جایزه «بانوی علم» در این مراسم گفت: امروز بیش از ۶۰ درصد ورودیهای دانشگاهها را دختران تشکیل میدهند، اما تنها ۱۲ درصد شرکتهای دانشبنیان توسط زنان اداره میشود. همچنین تنها ۳۵ درصد از زنان فارغالتحصیل دانشگاهی جذب بازار کار میشوند؛ در حالی که زنان ۲۴ درصد اختراعات کشور را به ثبت رساندهاند که بالاتر از میانگین جهانی است و این آمارها نشاندهنده ظرفیت بالای زنان و در عین حال مغفولماندن این سرمایه ارزشمند است.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: برگزاری چنین مراسمهایی میتواند به تقویت باور زنان و دختران پژوهشگر کمک کند و نشان دهد مسیرهای دشوار علمی با صبوری، مقاومت و خلاقیت قابل طی شدن است و معرفی الگوهای موفق زن در عرصه علم و پژوهش، نقش مهمی در امیدبخشی به دانشجویان و همچنین دختران نوجوانی دارد که در آستانه انتخاب مسیر تحصیلی خود هستند.
وی با اشاره به دغدغههای نسل نوجوان گفت: بسیاری از نوجوانان امروز میپرسند که تحصیل چه کاربردی در زندگی آینده آنها دارد و الگوهای موفق علمی میتوانند نشان دهند که دانش چگونه میتواند گرهی از زندگی فردی و اجتماعی باز کند و اثرگذار باشد.
بهروز آذر در پایان تأکید کرد: جامعه علمی کشور، بهویژه پژوهشگران حاضر در این مراسم، از مهمترین سرمایههای ایران هستند و میتوانند نقش تعیینکنندهای در حل مسائل کشور ایفا کنند. امیدوارم با همکاری همه نهادها، مسیر معرفی و حمایت از پژوهشگران، بهویژه زنان دانشمند، با قدرت و استمرار ادامه یابد.