برگی از تاریخ؛

واکنش مردم شهرهای فارس به فرار شاه از کشور

پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی , 29 دی 1399 ساعت 12:56

26 دی ماه 1357 محمدرضا پهلوی پا به فرار گذاشت. با پخش این خبر در سراسر کشور مردم به تظاهرات و شادمانی پرداختند. در این تظاهرات که کلیه اقشار همچون کارمند، بازاری، کشاورز و نظامی... حضور داشتند با اعلام همبستگی و اتحاد به حمایت از دستورات و رهنمودهای امام‌خمینی پرداختند. این حرکت عظیم مردمی به نوبه خود تاثیر به سزایی در پیشبرد اهداف و برنامه‌های انقلابیون در امر به ثمر نشستن انقلاب اسلامی در شهرهای مختلف داشت.


به گزارش حافظ خبر؛ مرکز اسناد انقلاب اسلامی در گزارشی به بررسی واکنش مردم ایران در شهرهای گوناگون به ویژه استان فارس درباره فرار شاه در 26 دی ماه 1357 پرداخته است:
در این زمینه روزنامه کیهان در گزارش 28 دی ماه 1357 خود از شهرهای مختلف کشور نوشت:

کازرون
یکصد هزار نفر از اهالی کازرون و روستاهای اطراف آن و عشایر منطقه امروز در اجتماعی بزرگ شرکت کردند و پس از تغییر نام استادیوم شهر به نام جهان پهلوان تختی در خیابان‌ها به راه افتادند و خواستار مجازات مستبدان شدند. نام خیابان‌های شهر نیز تغییر یافت.

شیراز
اجتماع 300 هزار نفری که دیروز در مسجد وکیل و خیابان‌های اطراف تشکیل شد یک راهپیمایی نیز به دنبال داشت که پیشاپیش همه عشایر قشقایی حرکت می‌کردند شعار آنها این بود که «عشایر بیدار است از سلطنت بیزار است.»
 


کد مطلب: 23012

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/note/23012/واکنش-مردم-شهرهای-فارس-فرار-شاه-کشور

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir