۰
plusresetminus
امام جمعه شیراز:

مهرورزی را بن‌مایه فعالیت بخش زنان قرار دهیم

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۴۸
نماینده ولی‌فقیه در استان فارس گفت: مهرورزی را به عنوان بن مایه فعالیت بخش زنان قرار دهیم،زیرا بانوان در این قضیه نقش اساسی دارند و در خانواده مهرورزی با بانوان آغاز می شود.
آیت‌الله لطف‌الله دژکام و انسیه خزعلی
آیت‌الله لطف‌الله دژکام و انسیه خزعلی
به گزارش حافظ خبر؛ آیت الله لطف الله دژکام در دیدار با انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور با اشاره به آیه ۳۹ سوره مبارکه نجم، اظهار کرد:حضور سرکار خانم خزعلی از چند جهت برای شهر و استان ما و خود بنده مایه افتخار و مباهات است.
وی ادامه داد: ارتباطی که خانم خزعلی با بیت رفیع مرحوم آیت الله سید نورالدین حسینی الهاشمی دارند که یکی از قله های رفیع علمیت، فرهنگ و دیانت شیراز و ایران در شخصیت ایشان است و از طرف دیگر بیت علم، تقوا و مبارزه مرحوم آیت الله خزعلی که انصافا تلاش های ایشان در خدمت به نهضت حضرت امام خمینی(ره) فراموش نشدنی است و از جانب دیگر شخصیت خود سرکار خانم خزعلی است که شخصیت ایشان همیشه جز پیشروان و پیشگامان نوآوری و نوپردازی در عرصه فعالیت بانوان متناسب با الگوی اسلامی و ایرانی بوده اند.
نماینده ولی فقیه در استان فارس، ادامه داد: برای ایجاد تحولات عمیق فرهنگی و اجتماعی، ۴۰ سال زمان زیادی نیست اما متأسفانه دشمنان اینگونه القا می‌کنند که در این ایام کار عمیق و ماندگاری انجام نداده ایم.
وی بیان داشت: اگر حقایق را به درستی بنگریم،درمی یابیم که اتفاقا کار بزرگی انجام می دهیم که ۴۰ سال است برای آن زحمت کشیدیم و الحمدالله توفیقاتی داشتیم و از این جهت نباید دچار عجله ای در نتیجه گیری شویم که نتیجه آن برای فرزندانمان ناامیدی باشد و ما باید در یک زمان معقول و متعارفی به این نتایج برسیم.
آیت الله دژکام عنوان داشت:آیه مبارکه ای که در اول صحبتم اشاره کردم ناظر به همین قسمت کار است که خدای متعال می فرماید برای انسان هیچ چیزی نیست مگر تلاش خودش، یعنی نباید ما بایستیم و انتظار داشته باشیم که بدون تلاش و کوشش به جایی برسیم که مسلما نخواهیم رسید.
وی افزود: پس هرچه تلاش کنیم به همان اندازه نتیجه می گیریم و بیش از ظرفیت مان نباید در جامعه توقع ایجاد کنیم.
او اظهار داشت:از این حیث هم این آیه مبارکه را به نوعی می توانیم مدنظر قرار دهیم که تلاش و سعی کردن جوهره انسانیت است و حتی همه عالم وجود به سعی و تلاش وابسته است.
آیت‌الله دژکام گفت: به تعبیر بزرگانی مثل ملاصدرا حرکت عالم بر مبنای محبتی است که خدا قرار داده و پشت سر این محبت، جوشش و تلاش است و همین جوشش و تلاش در عالم باعث می شود هرچه کمال است ظهور پیدا کند. بنابراین کار و تلاش را در جامعه باید فرهنگ کنیم.
وی عنوان داشت:تجربه ای که بنده به عنوان یک طلبه فعال اجتماعی دارم این است که در راستای این تلاش و جوشش، بانوان ما در برهه هایی از تاریخ ۴۰ ساله انقلاب از آقایان جلوتر بوده اند.
نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: یک کاری که زمین مانده است را وقتی می گوییم بانوان اقدام کنند کار راه می افتد و در ادامه آقایان نیز حرکت را انجام می دهند. این جوشش و حرکت در بین بانوان امروز چشمگیر است و از این فرصت الهی باید به نفع آن اهدافی که می خواهیم داشته باشیم استفاده کنیم.
وی اظهار کرد:بیتی از حافظ ناظر به همین که همه عالم از حرکت و تلاش است و تلاش، جوشش و حرکت را باید ادامه دهیم، حافظ می فرماید "کمتر از ذره نه‌ای پست مشو مهر بورز ... تا به خلوتگه خورشید رسی چرخ زنان"، انسان که کمتر از ذرات معلق نیست و جناب حافظ می فرماید ذرات معلق اگر نمی چرخید به سمت نور بالا نمی رفت و انسان هم اگر تلاش نکند دیده نمی شود.
آیت الله دژکام ادامه داد:ما باید این تلاش را که ظرفیتش امروز در جامعه بانوان به حمدالله زیاد است به پیش بریم و رواج دهیم و تکثیر کنیم تا انشاالله به الگویی که فرمودید دست پیدا کنیم.
وی اضافه کرد: آیت الله خزعلی در یک سخنرانی خیلی غیرتمندانه نسبت به برخی از مفسرین که آمده بودند آیات قرآن را تفسیر کرده ولی از حدیث در تفسیر قرآن استفاده نکرده بودند، اشکال وارد کرد و فرمود باید این ۲ متاع گرانبها یا همان ثقلین که کتاب خدا و سنت رسول و اهل بیت هستند با هم در زندگی ما بیاید که زندگی ما معنا پیدا کند و رشد پیدا کنیم.
آیت‌الله دژکام یادآور شد:مهرورزی را به عنوان بن مایه فعالیت بخش زنان قرار دهیم، برای اینکه در این قضیه مسلما بانوان نقش اساسی دارند و در خانواده مهرورزی با بانوان شروع می شود و در تلطیف عواطف جامعه ما نقش بانوان بسیار موثر است و هنوز که هنوز است مردان ما خیلی غیرت دارند و عموما کارهای سخت را نمی گذارند بانوان انجام دهند.
وی بیان کرد: این فضا که می تواند یک بانویی با حضور خودش این مهرورزی، محبت به انسان، محبت به هم نوع و احترام به دیگران را به گونه ای تلقین کند که بقیه در آن راستا همکاری کنند را باید روی آن کار کنیم و تلاش های شما در این جهت نتایج خوبی خواهد داشت.
نماینده ولی فقیه در استان فارس، افزود: در جریان اجرای طرح خانواده متعالی ‌که ذیل راهبردهای نقشه مهندسی فرهنگی استان تعریف شده قرار گرفته اید که طرح مهم و خوبی است که از شیراز شروع شده است.
وی عنوان داشت: کاری انجام می شود که اهداف والایی دارد و تا رسیدن به هدف مسیر طولانی داریم و امید داریم با حضور دولت جناب آقای رییسی و حضور حضرتعالی در معاونت امور زنان و خانواده این مسیر تقویت شود و انشاالله حضرتعالی کمک می دهید.
آیت الله دژکام ادامه داد:مسلما اگر بخواهیم به اهداف عالی برسیم مسیر حرکت ما را تعصب ها و مانع تراشی ها برای تفکر جدید کند خواهد کرد. باید سلیقه های دیگری را بپذیریم ولو اینکه فهم او را از آیه و حدیث، از سیره پیامبر و اهل بیت قبول نداشته باشیم اما اگر مجال تفکر را بر او ببندیم خودمان نیز در جای خود خواهیم ایستاد.
وی افزود:ما خیلی وقت ها موارد اشتراک نظر را رها میکنیم و به اختلافات می پردازیم.
او اضافه کرد: امروز بسیاری از صاحب نظران و متخصصان فرهنگی با نگاه های مختلف سیاسی، اجتماعی و علمی که دارند، معتقدند وضعیت فرهنگی مناسبی بر برخی بخش های جامعه ما حاکم نیست. همین افراد علیرغم تفاوت نگاه هایشان، راه حل های مشترکی برای حل مسائل دارند. چرا از این وجوه اشتراکی استفاده نکنیم؟
نماینده ولی فقیه در استان فارس، اعلام کرد:به نظر بنده اگر هم افزایی ایجاد کنیم توان این کار را داریم و شیراز یکی از شهرهایی است که به جاهای دیگر الگو می دهد و بالاخره نقش آفرینی شیراز در این جهات فرهنگی مربوط به استان فارس نیست و حداقل مربوط به ایران و بلکه فراتر از ایران تاثیر می گذارد و باید در این مسیر کار و تلاش کنیم.
این دیدار روز جمعه ۲۳ مهرماه در سفر معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری به شیراز انجام شد که گزارش آن دوشنبه در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.
خزعلی با هدف همراهی رئیس‌جمهوری در سفر استانی به فارس به فارس سفر کرد. 
 
کد مطلب : ۲۳۹۰۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما