یادداشتی از محسن ایزدی کارشناس مبارزه با بیماری های غیرواگیر

اصول خودمراقبتی در خانه تکانی

24 اسفند 1400 ساعت 14:36

گزارشگر : منیره خسروبیگ

اسفند برای بیشتر ما ایرانی ها مترادف است با آماده شدن برای عید و این شور و حال روزهای پایانی سال را بیشتر از هر چیز دیگری می شود در خانه تکانی ها دید.


به گزارش حافظ خبر، خانه تکانی یکی از سنت های زیبای ما ایرانیان است که اگر با رعایت نکات ایمنی همراه نباشد، ممکن است با مشکلاتی همراه شود.

کمردرد، گردن درد، مسمومیت، تنگی نفس، حساسیت پوستی و درد دست و پا از رایج ترین عوارض خانه تکانی های نادرست و غیرایمن است؛ عوارضی که با رعایت برخی اصول ساده ایمنی می توان احتمال بروز آنها را به کمترین میزان رساند.

  در طول خانه تکانی، تا جایی که برایتان مقدور است، از بلند کردن اسباب و اثاثیه سنگین منزل پرهیز کنید و به جای این کار، از شیوه های جایگزین (مانند هل دادن یا کشیدن) استفاده کنید.

 اگر می خواهید از نردبان یا چهارپایه استفاده کنید، ابتدا از سطح اتکای آن با زمین به طور کامل مطمئن شوید و از نردبان های دوطرفه و استاندارد استفاده کنید.

  استفاده از دستکش مناسب یکی از بهترین کارها برای پیشگیری از اگزماست. سعی کنید تا آنجا که ممکن است از تماس مستقیم دست با انواع شوینده و پاک کننده ها خودداری کنید.

تا حد امکان از مصرف مواد شوینده در فضاهای بسته خودداری کنید. البته وجود هواکش و باز کردن در و پنجره نیز می تواند تا حد زیادی از بروز خطرهای احتمالی جلوگیری کند.

اگر در روزهای خانه تکانی تصمیم به تمیز کردن یک وسیله برقی گرفتید، یادتان باشد که پیش از شروع به نظافت، ابتدا برق آن وسیله برقی را قطع کنید.
 استفاده از ماسک و پیش بند در صورت تماس با مایعات و مواد شیمیایی و استفاده از سربند برای پیشگیری از آلودگی موها نیز توصیه می شود. به افراد مبتلا به مشکلات اسکلتی عضلانی نیز توصیه می شود برای شست و شوی حمام از چکمه استفاده کنند و در غیر این صورت، با رعایت توصیه های ایمنی، بر روی سطوح لیز و لغزنده، از دمپایی استفاده کنند.

 سعی کنید پرداختن به امور خانه تکانی را به زمان هایی اختصاص دهید که کودکان در منزل حضور ندارند تا احتمال بروز حوادث خطرناک به ترین میزان برسد.

توصیه می شود قبل از شروع کار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با استفاده از حرکات ورزشی، نرمشی و کششی، بدن خود را برای کار آماده کنیم.

توصیه هایی برای پیشگیری از سقوط

  در صورت استفاده از نردبان، از سطح اتکای آن با زمین مطمئن شوید.

خودداری از رفتن روی نرده ها یا قرنیزها

 استراحت سر و گردن موقع پاک کردن سطوح فوقانی هر ۲ تا ۳ دقیقه کار مداوم

توصیه هایی برای پیشگیری از اگزما

استفاده از دستکش و اجتناب از تماس مستقیم دست با مواد شوینده

 استفاده از دستکش نخی زیر دستکش لاستیکی

کمپرس کردن ناحیه مبتلا به اگزما 

استفاده از نرم کنننده و مرطوب کننده ها

توصیه هایی برای پیشگیری از مسمومیت

استفاده نکردن از مواد شوینده در فضای بسته

استفاده از ماسک و دستکش در هنگام کار با شوینده ها

پرهیز از ترکیب و استفاده همزمان از جوهر نمک (جرم گیر) و سفید کننده

حضور نداشتن کودکان در منزل، هنگام خانه تکانی

محسن ایزدی کارشناس مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز


کد مطلب: 25013

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/note/25013/اصول-خودمراقبتی-خانه-تکانی

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir