یادداشتی از مهسا موذن:

کنترل علائم ریفلاکس معده‌ای-مری در نوروز

دکترای تخصصی تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی

6 فروردين 1401 ساعت 10:34

گزارشگر : منیره خسروبیگ

بیماری ریفلاکس معده‌ای_مری زمانی اتفاق می ‌افتد که اسید معده به طور مکرر به مری باز می ‌گردد و این ریفلاکس اسید، می تواند پوشش مری را تحریک کند.


به گزارش حافظ خبر؛ مهسا موذن، دکترای تخصصی تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز در یادداشتی نوشت: بسیاری از افراد ریفلاکس اسید را تجربه کرده‌اند، به ویژه در ایام نوروز به دلیل استفاده از غذاهای چرب و ناسالم و تغییر الگوی غذایی، این علائم ممکن است تشدید شود.
 رعایت برخی از نکات تغذیه ای در نوروز می تواند سبب پیشگیری از این مشکل در افراد شده یا علائم را بهبود بخشد که در ادامه با این راهکارها آشنا می شویم:
در صورت استفاده از غذاهای رستورانی یا مصرف غذا در بیرون از خانه، از مصرف وعده های غذایی بزرگ و پرچرب همچون فست فودها شامل سوسیس و کالبالس، پیتزا، همبرگر، چیز برگر و موارد مشابه، همچنین غذاهای سرخ شده، غذاهای تند، نوشیدنی های گازدار و نوشیدنی های انرژی زا خودداری کنیم و غذاهای کم چرب تر را انتخاب کنیم.
در صورت اضافه وزن یا چاقی، (از چند ماه قبل نوروز) برنامه کاهش وزن را زیر نظر متخصص تغذیه آغاز کرده و در طول ایام نوروز به این برنامه پایبند بمانیم.
در صورت رفتن به دید و بازدید نوروزی، از مصرف چای به ویژه چای پررنگ، قهوه، شکلات، شیرینی های خامه ای و شیرینی های حاوی چربی زیاد پرهیز کنیم.
بهتر است از میوه هایی غیر از مرکبات همچون موز یا سیب و یا سبزی هایی همچون خیار استفاده کنیم.
از خوردن شام دیرهنگام پرهیز کنیم، کمترین فاصله زمانی غذا خوردن تا دراز کشیدن، باید ۲ تا ۳ ساعت باشد.
به جای سه وعده غذایی در روز، وعده های غذایی کم حجم و مکرر را انتخاب کنیم و از مصرف، نعناع، پیاز، الکل، غذاهای اسیدی همچون آب پرتقال، گوجه فرنگی و محصولات حاوی گوجه فرنگی خودداری کنیم.
لباس های آزاد و گشاد (در ناحیه کمر) بپوشیم.
 در صورتی که از دخانیات استفاده می شود، آن را ترک کرده و از دود آنها نیز دوری کنیم.
سطح استرس را کاهش داده و یک رژیم غذایی متعادل با فیبر کافی مصرف کنیم.
در صورتی که در طی شب دچار ریفلاکس می شویم، بلندی زیر سر خود را ۲۰-۱۵ سانتی متر افزایش دهیم.
 


کد مطلب: 25068

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/note/25068/کنترل-علائم-ریفلاکس-معده-ای-مری-نوروز

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir