یادداشتی از دکتر مهشید طهماسبی:

مصرف انواع دارو در ماه مبارک رمضان چگونه است؟

رمضانیه

26 فروردين 1401 ساعت 10:51

گزارشگر : منیره خسروبیگ

در ایام ماه مبارک رمضان و هنگام روزه داری، مصرف دارو نیازمند در نظر گرفتن شرایط بیمار و نوع دارو است، در این مطلب با نکاتی در مورد مصرف داروها در هنگام روزه داری آشنا می شویم.


به گزارش حافظ خبر، نحوه‌ مصرف داروهای ضد‌لخته خون

داروهای ضدلخته اغلب به صورت یک یا دو بار در روز تجویز می ‌شود، در این صورت بهتر است این دارو در زمان سحری و یا افطار مصرف شود. به هیچ عنوان مقدار دریافتی دارو را به خاطر اینکه روزه‌دار هستید تغییر ندهید، زیرا مصرف بیش از حد این داروها می‌تواند منجر به خونریزی غیرعادی شود. از طرف دیگر کاهش خودسرانه‌ مقدار دارو خطر لخته ‌شدن خون را افزایش می ‌دهد. بنابراین، ضروری است که این داروها به طور دقیقا طبق دستور پزشک مصرف شود.

نحوه‌ مصرف «لووتیروکسین»

«لووتیروکسین» برای درمان کم‌کاری تیروئید تجویز می ‌شود. در هنگام روزه داری می توان پیش از افطار و باز کردن روزه، ابتدا فرد این دارو را به همراه آب مصرف کرده و سپس نیم ساعت تا یک ساعت بعد، با استفاده مواد غذایی، افطار کند. اما اگر این شیوه برای روزه‌ دار سخت بود، می ‌توان دارو را در فاصله‌ افطار تا سحر، سه تا چهار ساعت بعد از مصرف آخرین وعده‌ غذایی و در ساعات پایانی شب استفاده کرد.

داروهای کاهنده‌ کلسترول خون

داروهای کاهنده‌ کلسترول خون اغلب به صورت یک بار در روز تجویز می‌شود که در این صورت باید هنگام افطار یا قبل از خواب مصرف شود. همچنین باید در طول شب از مصرف مقادیر زیاد آب گریپ‌ فروت خودداری شود؛ زیرا آب گریپ‌فروت می‌ تواند بر کلسترول تأثیر بگذارد، با توجه به اینکه در هنگام روزه داری فرد به مدت طولانی غذا نمی‌خورد و آب نمی‌نوشد، این موضوع حائز اهمیت است.

داروهای پرفشاری خون

داروهای کنترل‌کننده‌ فشار خون بالا بهتر است در زمان سحر و یا افطار مصرف شود، در حالی که داروهای ضدفشار خونِ مدر (دیورتیک‌ها) بهتر است همراه با افطار یا دو ساعت بعد از افطار مصرف شود.

از بین داروهای مسدودکننده‌ گیرنده‌‌ بتا داروی «پروپرانولول» با معده‌ خالی جذب بهتری دارد، «متوپرولول» بهتر است با غذا یا بلافاصله بعد از صرف غذا مصرف شود و مصرف «آتنولول» نیز به غذا ارتباطی ندارد. در صورت استفاده از مهارکننده ‌های کانال کلسیم مانند «آملودیپین»، «وراپامیل» و »دیلتیازم» باید از مصرف دمنوش‌ های گیاهی یا سبزی هایی که می‌تواند فشار خون فرد را در ساعات شب تغییر دهد، پرهیز شود. به عنوان مثال، زنجبیل می‌تواند فشار خون را افزایش و سیر می ‌تواند فشارخون را کاهش دهد.

موارد بالا توصیه‌ های کلی است و توصیه می شود بیماران در خصوص مصرف داروها در ماه رمضان، راهنمایی‌ های پزشک معالج خود را نیز در نظر بگیرند.

دکتر مهشید طهماسبی کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم مدیریت تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز


کد مطلب: 25230

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/note/25230/مصرف-انواع-دارو-ماه-مبارک-رمضان-چگونه

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir