یادداشتی از دکتر مهشید طهماسبی:

ممنوعیت مصرف «راکوتان» در بارداری

11 ارديبهشت 1401 ساعت 9:50

گزارشگر : منیره خسروبیگ

ایزوترتینوئین خوراکی با نام تجاری «راکوتان» یک درمان موثر برای آکنه ‌های شدید و مقاوم به درمان است.


به گزارش حافظ خبر، این دارو با منقبض‌ کردن غدد چربی و کاهش ترشحات آنها، باکتری ‌های مولد آکنه را مهار می ‌کند. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از ایزوترتینوئین خوراکی را تنها برای آکنه‌های شدید و مقاوم تایید کرده است. آکنه‌ ها‌ی شدید و مقاوم اغلب باعث التهاب و درد شده، جایشان باقی می ‌ماند و با درمان‌ های معمول و آنتی ‌بیوتیک‌های خوراکی از بین نمی‌رود.
 
خطرات استفاده از راکوتان در بارداری:

یافته ها نشان می دهد مصرف این دارو در دور‌ه‌ بارداری بسیار خطرناک است، زیرا باعث بروز ناهنجاری‌ های متعدد ساختاری و عصبی در جنین می‌ شود. ایجاد ناهنجاری در صورت، چشم، گوش، جمجمه، اعصاب مرکزی، قلب و عروق و کلیه، کاهش ضریب هوشی، سقط جنین و زایمان زودرس از جمله عوارض این دارو است و به همین دلیل، مصرف آن در دور‌ه‌ی بارداری ممنوع است.

اقدامات لازم در طول دوره‌ درمان با راکوتان:

- با توجه به عوارض شدید این دارو برای جنین، تمامی بانوان با فعالیت جنسی که در سن باروری قرار دارند، بایستی از یک ماه قبل از شروع درمان و در طول درمان از دو روش پیشگیری از بارداری به ‌طور همزمان استفاده کنند و تا یک ماه پس از اتمام مصرف نیز، این روند را ادامه دهند.

- برای رد کردن احتمال بارداری قبل از درمان و در طول درمان باید برای تمام بانوان در سنین باروری، دو تست منفی بارداری قبل از شروع درمان، همچنین تست بارداری ماهانه در طی درمان و یک ماه پس از قطع دارو انجام شود. با این توضیح که دومین آزمایش دست کم ۱۹ روز پس از اولین آزمایش و طی ۵ روز اول دوره قاعدگی؛ بلافاصله قبل از شروع درمان انجام شود.

- در صورت بارداری در طول مصرف راکوتان، مصرف دارو باید به صورت فوری قطع شود و بیمار به پزشک متخصص زنان مراجعه کند تا بررسی‌ ها و اقدامات لازم انجام شود.

دکتر مهشید طهماسبی کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم مدیریت تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز


کد مطلب: 25355

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/note/25355/ممنوعیت-مصرف-راکوتان-بارداری

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir