یادداشت فرهنگی:

پنج شنبه همراه با مسافران آسمانی

22 ارديبهشت 1401 ساعت 14:46

گزارشگر : منیره خسروبیگ

مجموعه سلامت فارس در طی حدود هشت دهه قدمت آکادمیک، به حضور مشاهیر و گنجینه هایی غنی از دانش و معرفت مفتخر است که به پشتوانه اندیشه و همت والایشان، نام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز را در عرصه های گوناگون ملی و بین المللی طنین انداز کرده اند.


به گزارش حافظ خبر، اساتید، کارکنان و بزرگانی که اگرچه اکنون در میان ما نیستند؛ اما نام و یادشان، همواره بر تارک قله های رفیع سلامت فارس، می درخشد و عزم راسخشان در تحقق رسالت توسعه خدمت به خلق، چراغی راه فرا روی یکایک ماست.

در پاسداشت یاد و خاطره این عزیزان و سرمایه های ارزشمندی که در عرصه های دانش و اندیشه از آنان بر جای مانده است، در روزهای پنجشنبه، با «مسافران آسمانی»، یادی می کنیم از این بزرگان که اکنون در محضر حضرت دوست، حیات ابدی برگزیده اند. در سومین بخش «مسافران آسمانی»، یاد و خاطره استاد دکتر «عبدالکریم وصال» را گرامی می داریم.

دکتر عبدالکریم وصال

دکتر عبدالکریم وصال از نوادگان وصال شیرازی (شاعر و ادیب معروف شیرازی) در سال ۱۳۱۲ در شهر شیراز به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در شیراز گذراند و بعد از آن با خانواده به تهران مهاجرت کرد و بعد از دریافت مدرک دیپلم متوسطه در سال ۱۳۳۱ موفق به پذیرش در رشته پزشکی دانشگاه تهران شد؛ بعد از گذشت یک سال مطالعه پزشکی، برای ادامه تحصیل در این رشته راهی کشور آلمان شد.

این استاد فرهیخته عرصه پزشکی، در سال ۱۳۳۶ با مدرک دکتری عمومی از دانشگاه مونیخ آلمان فارغ التحصیل شد. علاقه فراوان مرحوم دکتر وصال به رشته فیزیک موجب شد که در سال ۱۹۶۰ مدرک کارشناسی اش را در این رشته از دانشگاه برلین دریافت کند و همین عامل او را به انتخاب رشته رادیولوژی و ادامه تحصیل در این رشته تشویق کرد و در سال ۱۹۶۵ موفق به دریافت مدرک تخصصی این رشته شد. سرانجام پس از ۱۳ سال دوری از وطن، به ایران بازگشت و به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه شیراز مشغول به تدریس و مداوای بیماران شد.

دکتر وصال به همراه تعدادی از اساتید هم دوره، آموزش رادیولوژی مدرن ایران را در دانشگاه شیراز راه اندازی کرد. افتخاراتی همچون عضو هیات ممتحنه دانشنامه تخصصی (بورد) رشته رادیولوژی از ابتدای تاسیس در ایران، بنیان گذاری و سردبیری مجله انگلیسی زبان علوم پزشکی ایران در فاصله سال های ۱۳۴۹ تا ۱۳۸۲، عضو وابسته و سپس دائمی فرهنگستان علوم پزشکی کشور از سال ۱۳۷۰ به بعد، رییس هیات تحریریه مجله انگلیسی زبان آرشیو علوم پزشکی ایران از سال ۱۳۷۷ به بعد و عضو موسس مرکز تحقیقات علوم پرتوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ثمره سال ها تلاش و پشتکار این استاد فقید است. همچنین دریافت نشان درجه یک دانش در سال را ۱۳۹۱ را نیز می توان از دیگر افتخارات علمی آن مرحوم برشمرد.

مرحوم دکتر عبدالکریم وصال در طی دوران زندگی پربرکتش و ۶۰ سال خدمت در حرفه پزشکی به آموزش و تربیت شاگردان فراوان و چند نسل رادیولوژیست پرداخت. سرانجام بعد از سال ها مجاهدت علمی و خدمت تمام وقت به دانشگاه، در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ به دیار حق شتافت و پیکرش در آرامگاه خانوادگی وصال، در جوار آرامگاه حافظ شیراز به خاک سپرده شد.

روحش شاد و یادش گرامی


کد مطلب: 25439

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/note/25439/پنج-شنبه-همراه-مسافران-آسمانی

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir