۰
plusresetminus
یادداشتی از دکتر مسعود قنبریان:

مدیریت پسماندهای شهری و روستایی

هفته سلامت
تاریخ انتشارجمعه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۰
مواد زباله‌ای در نتیجه فعالیت و کار انسان تولید می‌شود. رشد جمعیت و افزایش استاندارد زندگی باعث افزایش کمیت این مواد می‌گردد. به عبارت دیگر زباله جزء جدایی ناپذیر از زندگی انسان است.
مدیریت پسماندهای شهری و روستایی
به گزارش حافظ خبر، رشد تکنولوژی و بهره‌گیری بیشتر از منابع طبیعی و تبدیل انرژی، بر ابعاد و پیچیدگی تولید زباله افزوده است. این مواد باید به نحوی از محل زندگی انسان دور شده و یا دوباره وارد چرخه مواد و انرژی شوند. امروزه دفع غیر منطقی زباله، اختلالات زیادی بر اکوسیستم‌های طبیعی دنیا و کشورها وارد کرده است که متأسفانه زیان‌های اقتصادی و بهداشتی فراوانی را در پی داشته است. بنابراین شایسته است برای حفظ محیط زیست و کاهش ضررهای اقتصادی گام‌های اساسی در این زمینه برداشته شود.

باید ضمن تفهیم مخاطرات عدم دفع صحیح زباله به مردم، با جلب مشارکت و همیاری آنان، مناسب‌ترین و ممکن‌ترین شیوه برای جمع‌آوری و دفع زباله را تعیین و به اجرا گذاشت.

جلب مشارکت مردمی، شرط اصلی موفقیت در هر امر بهداشتی است.

جمع‌آوری و حمل و نقل زباله‌ یکی از مهم‌ترین عملیات مدیریت مواد زاید جامد است. طبق محاسبات انجام شده حدود ۸۰ درصد کل مخارج مدیریت مواد جامد مربوط به جمع‌آوری زباله است.

مدیریت پسماند یعنی مدیریت ضایعات محیط زیست و استفاده مجدد از آن، یعنی با جمع آوری پسماند ها و تفکیک آنها می‌توان علاوه بر اینکه از شر پسماند های خود راحت شوید در استفاده دوباره از آنها نیز نقشی داشته باشید و همچنین از آسیب رسیدن به محیط زیست و منابع طبیعی جلوگیری کنید.

به کمک مدیریت پسماند اصولی می توان اضافه همه مواد شامل مواد صنعتی و غذایی و هر ماده دیگری که تحت عنوان پسماند یاد می شود به صورت برنامه ریزی شده در محلهای قرار داد تا به وسیله بازیافت دوباره از آنها استفاده شود و یا آنها را به نحوی معدوم کرد که آسیب جدی به منابع طبیعی و محیط زیست وارد نکند. پس مدیریت پسماند به معنای جلوگیری از آلودگی ها و آسیب رسیدن به محیط زیست و منابع طبیعی می باشد.

ضایعات می توانند به اشکال زیر باشند:

جامد

مایع

گاز

روش مدیریت پسماند چیست؟

دفن زباله

سوزاندن

بازیافت 

گازرسانی پلاسما

کمپوست سازی

بازیابی انرژی

اجتناب از ضایعات

ساده ترین روش مدیریت پسماند، پیشگیری از ایجاد مواد زائد و در نتیجه کاهش میزان دفن زباله ها است.

کاهش ضایعات را می توان با اقدامات زیر میسر کرد:

بازیافت شیشه

استفاده از کیسه پارچه ای

تعمیر وسایل شکسته به جای خرید کالای جدید

اجتناب از استفاده محصولات یک بار مصرف مانند کیسه های پلاستیکی

استفاده مجدد از اقلام دست دوم

دکتر مسعود قنبریان رئیس گروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۵۴۴۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما