۰
plusresetminus
پنج شنبه های آسمانی

همراه با مسافران آسمان

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۲۰
مجموعه سلامت فارس در طی حدود هشت دهه قدمت آکادمیک، به حضور مشاهیر و گنجینه هایی غنی از دانش و معرفت مفتخر است که به پشتوانه اندیشه و همت والایشان، نام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز را در عرصه های گوناگون ملی و بین المللی طنین انداز کرده اند.
همراه با مسافران آسمان
به گزارش حافظ خبر، اساتید، کارکنان و بزرگانی که اگرچه اکنون در میان ما نیستند، اما نام و یادشان، همواره بر تارک قله های رفیع سلامت فارس، می درخشد و عزم راسخشان در تحقق رسالت توسعه خدمت به خلق، چراغ راهی فرا روی یکایک ماست.

در پاسداشت یاد و خاطره این عزیزان و سرمایه های ارزشمندی که در عرصه های دانش و اندیشه از آنان بر جای مانده است، در روزهای پنجشنبه، با «مسافران آسمانی»، یادی می کنیم از این بزرگان که اکنون در محضر حضرت دوست، حیات ابدی برگزیده اند.

در  هفتمین بخش «مسافران آسمانی»، یاد و خاطره آقای دکتر «غلامعباس دهقان» را گرامی می داریم.

دکتر غلامعباس دهقان

دکتر غلامعباس دهقان در تاریخ یازدهم دی ماه سال ۱۳۲۷ در شهر جوپار از توابع استان کرمان به دنیا آمد و تمامی مقاطع تحصیلی قبل از دیپلم را در این استان گذرانید. در سال ۱۳۵۲ موفق به دریافت مدرک دکتری داروسازی خود از دانشگاه اصفهان شد. یک سال بعد یعنی در سال ۱۳۵۳ برای ادامه تحصیل به دانشگاه جان هاپکینز آمریکا رفت و مدرک دکتری PHD خود را در سال ۱۳۵۸ و در رشته فیزیولوژی از آن دانشگاه دریافت کرد.

مرحوم دکتر دهقان در سال ۱۳۵۸ و پس از بازگشت به ایران، به مدت یک و نیم سال عضو هیات علمی گروه فیزیولوژی دانشکده پزشکی اصفهان بود. سال ۱۳۶۰ به شیراز مهاجرت کرد و به عنوان استادیار در گروه فیزیولوژی دانشکده پزشکی شیراز مشغول به کار شد. استاد در سال ۱۳۷۱ به مرتبه دانشیاری  و در در سال ۱۳۷۶ نیز به مرتبه استادی دست یافت؛ آن مرحوم به دلیل ابتلا به بیماری قلبی در سال ۱۳۸۸ بازنشسته شد؛ اما همچنان تا سال ۱۳۹۴ به همکاری خود با گروه فیزیولوژی ادامه داد.

استاد دهقان فعالیت های چشمگیری برای ارتقاء و پیشرفت انجمن فیزیولوژی و تحقیقات بیومدیکال در ایران در جنبه های مختلف داشت. او تا سال ۱۳۹۳ عضو هیات بورد فیزیولوژی ایران بود و برای چندین دوره مدیریت گروه فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز را بر عهده داشت. همچنین فعالیت هایی همانند نخستین رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بدو تاسیس این دانشکده، سردبیری مجلهIranian Journal of Medical Sciences  و نیز رییس تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از دیگر فعالیت های مدیریتی این استاد فرهیخته بوده است.

مرحوم دکتر دهقان طی مدت ۳۰ سال خدمت، استاد راهنمای بسیاری از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بود که تعداد کثیری از آنان، هم اکنون اعضای هیات علمی در دانشگاه های مختلف ایران هستند.

زنده یاد دکتر دهقان، استادی دلسوز و محبوب بود که همواره دانش خویش را در اختیار دانشجویان و همکاران قرار می داد. یکی از جملاتی که مرحوم دکتر دهقان همیشه به دانشجویان خود متذکر می شد، این جمله بود که: «مطالعه یک کتاب فقط خواندن خطوط آن کتاب نیست. در درک آنچه بین خطوط نهفته است، تلاش کنید».

سرانجام چراغ حیات این استاد بازنشسته دانشگاه در سن ۷۳ سالگی و در روز دوم اسفند سال ۱۴۰۰ خاموش شد و با فقدان او، جامعه فیزیولوژی ایران یکی از بزرگ ترین اعضای خود را از دست داد.
روحش شاد و یادش گرامی
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۵۶۳۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما