۰
plusresetminus
یادداشتی از رویا زارع :

تغذیه با شیر مادر؛ تداوم حفاظت مادرانه از فرزندان

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۷
تغذیه با شیر مادر به ویژه تغذیه انحصاری با شیر مادر برای ۶ ماه نخست تولد نوزاد، روش مطلوب تغذیه و پرورش شیرخواران است. شیر مادر حاوی تمام مواد مغذی ضروری، همچنین انواع آنتی بادی ها برای مقابله با عفونت است.
تغذیه با شیر مادر؛ تداوم حفاظت مادرانه از فرزندان
به گزارش حافظ خبر، تاکنون هیچ نوع شیر مصنوعی معمولی و رژیمی یا سایر ترکیبات، ساخته نشده که معادل این تغذیه طبیعی و بی نظیر الهی باشد. شیر مادر خطر ابتلا به بسیاری بیماری های حاد و مزمن مانند اسهال و عفونت های تنفسی را کاهش می دهد.

حتی در جوامع پیشرفته و دارای شرایط بسیار مطلوب، شیرخواری که به طور مصنوعی تغذیه می شود، به میزان بیشتری در معرض ابتلا به بیماری های تنفسی، گوارشی و آلرژی قرار دارد. همچنین یافته ها نشان می دهد خطر مرگ و میر در شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه نمی شوند به خاطر بیماری های عفونی ۶ برابر افزایش می یابد. به همین علت، در جوامع محروم از جانشین شونده مناسب و مطمئن، تغذیه انحصاری با شیر مادر به ویژه در سه ماه نخست تولد توصیه شده است.

در واقع تغذیه با شیر مادر تداوم حفاظت مادرانه است تا جنین در پناه آن از محیط امن داخل رحمی به عنوان شیرخوار به دنیای خارج منتقل می شود. حفظ، حمایت و ترویج تغذیه با شیر مادر یک استراتژی (هزینه، اثزبخش) برای ارتقا و بقای کودک و کاهش بار بیماری های دوران کودکی است.

دلایل کلی برای ترویج تغذیه با شیر مادر:

·         جان بیش از یک و نیم میلیون شیرخوار را در سال نجات می دهد.

·         میلیون ها شیرخوار را از ابتلا به بیماری های شایع قابل پیشگیری نظیر اسهال، عفونت های تنفسی و عفونت گوش حفاظت می کند.

·         امنیت غذایی شیرخواران را در ۶ ماه نخست عمرشان فراهم آورده و دست کم در دو سال نخست زندگی، منبع مهم تغذیه برای کودکان است.

·         روابط عاطفی مادر و شیرخوار را ارتقا می بخشد.

·         تکامل احساسات و روابط خویشاوندی مطلوب را در کودکان پرورش می دهد.

·         سبب کاهش مرگ و میر مادران، ناشی از خونریزی پس از زایمان می شود.

·         ابتلای زنان را به سرطان های پستان، رحم، تخمدان و پوکی استخوان کاهش می دهد.

·         مخارج تغذیه مصنوعی را برای سایر هزینه های ضروری خانواده در اختیار می گذارد.

·         منابع حیاتی مانند سوخت، آب، همچنین وقت و انرژی زنان را حفظ و ذخیره می کند.

·         سبب کاهش هزینه های پزشکی برای پیشگیری و درمان بیماری ها و آلرژی می شود.

·         بانوان را به آموختن مهارت تغذیه با شیر مادر قادر می سازد که می تواند به عنوان الگوهای مثبت از نسلی به نسل دیگر منتقل شود.

شواهد بیولوژیکی نشان می دهد تغذیه با شیر مادر حتی در کشورهای توسعه یافته که از امکانات و شرایط بهداشتی بالاتری برخوردارند، شیرخواران را در برابر بیماری های اسهالی، عفونت های تنفسی- تحتانی و عفونت گوش میانی، باکتریمی و مننژیت میکروبی، بوتولیسم، عفونت ادراری محافظت می کند و این تاثیر با طولانی تر شدن مدت تغذیه انحصاری با شیرمادر ( تا ۶ ماه ) افزایش می یابد.

اثرات مفید دیگر شیر مادر را می توان در تکامل شناختی، حفاظت در برابر بیماری های طولانی مدت و بیماری هایی نظیر چاقی، نوع اول دیابت ملیتوس، بیماری کرون و کولیت اولسروز، لوسمی، لنفوم عنوان کرد.

رویا زارع کارشناس سلامت نوزادان، کودکان و ترویج تغذیه با شیر مادر مرکز بهداشت شهدای والفجر
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۵۹۸۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما