۰
plusresetminus
یادداشتی از نسرین نسیمی:

توصیه های تغذیه ای برای بیماران مبتلا به نقرس

تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۱
نقرس نوعی بیماری است که با تجمع کریستال های اورات در مفصل شست پا، مفاصل کوچک دست ها، وچ دست ها و آرنج ها، گرمی و درد مداوم و محدودیت حرکت مفاصل و درد شدید شبانه همراه است.
توصیه های تغذیه ای برای بیماران مبتلا به نقرس
به گزارش حافظ خبر، درمان این بیماری در مرحله حاد، استراحت در بستر تا برطرف شدن التهاب و درد و همچنین دارو درمانی از جمله تجویز داروهای ضد نقرس (مانند کلشی سین و آلوپورینول)، تجویز داروهای مسکن ضد التهاب غیراستروئیدی و داروهای کورتیکواستروئیدی است. اما با رعایت نکات تغذیه ای نیز می توان از تشدید این بیماری پیشگیری کرد.

۱-      پرهیز از مصرف غذاهای سرشار از «پورین»: این غذاها سبب تولید اسید اوریک بسیار زیادی در بدن می شود که تشدید بیماری را به همراه دارد. اغلب غذاهایی مانند گوشت قرمز، غذاهای دریایی (ماهی و میگو)، احشای داخلی مانند کله پاچه، مغز، جگر و ماکیان که منبع خوب پروتئین محسوب می شوند، از میزان پورین بالایی برخوردار هستند.

۲-      محدود کردن مصرف غذاهایی که سطح متوسطی از پورین دارد، از جمله مارچوبه، گل کلم، اسفناج، ریواس، لوبیاها، قارچ و عدس، همچنین این موارد در زمان حملات نقرس باید به طور کامل حذف شود.

۳-      پرهیز از مصرف زیاد چربی ها، زیرا چربی زیاد مانع دفع اسید اوریک می شود و سبب افزایش حملات و درد نقرس می شود.

۴-      محدود کردن مصرف گوجه فرنگی و محصولات آن؛ همچنین توت فرنگی و زرده تخم مرغ. این مواد سبب اسیدی شدن خون می شود که این عامل به تشکیل کریستال های اورات کمک کرده و سبب افزایش حملات نقرس در گروهی از بیماران می شود.

۵-      روزانه مصرف دست کم لیوان آب بسیار مفید است.

۶-      محلول بسیار رقیق شده سرکه سیب یک محلول کمک کننده به این بیماران است که بهتر است با تجویز پزشک مصرف شود.

۷-      اگر فرد مبتلا به نقرس دچار اضافه وزن و یا چاقی باشد، بهتر است با نظر متخصص تغذیه به آرامی وزن خود را کاهش دهد، زیرا رژیم های سخت و شدید می تواند سبب افزایش اسید اوریک در خون شود. البته چاقی به تنهایی نیز می تواند سبب افزایش اسید اوریک خون شود.

به طور کلی خوب است بدانیم «ورزش» و «تغذیه صحیح» می تواند از عوارض وخیم نقرس جلوگیری کند.


​​نسرین نسیمی کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز*
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۶۱۳۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما