یادداشتی از نسرین نسیمی:

توصیه های تغذیه ای برای بیماران مبتلا به نقرس

9 شهريور 1401 ساعت 11:21

گزارشگر : منیره خسروبیگ

نقرس نوعی بیماری است که با تجمع کریستال های اورات در مفصل شست پا، مفاصل کوچک دست ها، وچ دست ها و آرنج ها، گرمی و درد مداوم و محدودیت حرکت مفاصل و درد شدید شبانه همراه است.


به گزارش حافظ خبر، درمان این بیماری در مرحله حاد، استراحت در بستر تا برطرف شدن التهاب و درد و همچنین دارو درمانی از جمله تجویز داروهای ضد نقرس (مانند کلشی سین و آلوپورینول)، تجویز داروهای مسکن ضد التهاب غیراستروئیدی و داروهای کورتیکواستروئیدی است. اما با رعایت نکات تغذیه ای نیز می توان از تشدید این بیماری پیشگیری کرد.

۱-      پرهیز از مصرف غذاهای سرشار از «پورین»: این غذاها سبب تولید اسید اوریک بسیار زیادی در بدن می شود که تشدید بیماری را به همراه دارد. اغلب غذاهایی مانند گوشت قرمز، غذاهای دریایی (ماهی و میگو)، احشای داخلی مانند کله پاچه، مغز، جگر و ماکیان که منبع خوب پروتئین محسوب می شوند، از میزان پورین بالایی برخوردار هستند.

۲-      محدود کردن مصرف غذاهایی که سطح متوسطی از پورین دارد، از جمله مارچوبه، گل کلم، اسفناج، ریواس، لوبیاها، قارچ و عدس، همچنین این موارد در زمان حملات نقرس باید به طور کامل حذف شود.

۳-      پرهیز از مصرف زیاد چربی ها، زیرا چربی زیاد مانع دفع اسید اوریک می شود و سبب افزایش حملات و درد نقرس می شود.

۴-      محدود کردن مصرف گوجه فرنگی و محصولات آن؛ همچنین توت فرنگی و زرده تخم مرغ. این مواد سبب اسیدی شدن خون می شود که این عامل به تشکیل کریستال های اورات کمک کرده و سبب افزایش حملات نقرس در گروهی از بیماران می شود.

۵-      روزانه مصرف دست کم لیوان آب بسیار مفید است.

۶-      محلول بسیار رقیق شده سرکه سیب یک محلول کمک کننده به این بیماران است که بهتر است با تجویز پزشک مصرف شود.

۷-      اگر فرد مبتلا به نقرس دچار اضافه وزن و یا چاقی باشد، بهتر است با نظر متخصص تغذیه به آرامی وزن خود را کاهش دهد، زیرا رژیم های سخت و شدید می تواند سبب افزایش اسید اوریک در خون شود. البته چاقی به تنهایی نیز می تواند سبب افزایش اسید اوریک خون شود.

به طور کلی خوب است بدانیم «ورزش» و «تغذیه صحیح» می تواند از عوارض وخیم نقرس جلوگیری کند.


​​نسرین نسیمی کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز*


کد مطلب: 26139

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/note/26139/توصیه-های-تغذیه-بیماران-مبتلا-نقرس

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir