یادداشتی از دکتر لیلا رزاقیان:

اهمیت حمایت از سلامت روان کودکان در فصل بازگشایی مدارس

27 شهريور 1401 ساعت 15:18

گزارشگر : منیره خسروبیگ

بازگشایی مدارس پس از مدت طولانی قرنطینه ممکن است باعث آشکار شدن برخی از مشکلات سلامت روان کودکان شود که مجموعه بهداشت و درمان باید آمادگی لازم را برای اقدامات حمایتی و درمانی در این زمینه داشته باشد.


به گزارش حافظ خبر، باید انتظار داشت که در مدارس ممکن است مسایلی نظیر رفتار کودکانه نسبت به سن واقعی کودکان، بروز احساسات دانش اموز به صورت خشم و رعایت نکردن حقوق دوستان و همکلاسیان دیده شود که در همین راستا مدارس باید اطلاعات کافی در خصوص احتمال نیاز به ارجاع کودکان با مسائل رفتاری به روانپزشک و خارج از مدرسه داشته باشند و مسوولان مدارس نیز برای ارزیابی خطر در دانش آموزان آمادگی بیشتری نسبت به سال های گذشته داشته باشند.

 
بخش زیادی از افزایش مشکلات سلامت روان، ناشی از اضطراب بازگشت به مدارس است؛ چرا که بسیاری از کودکان در طی این دو سال مهارت های اجتماعی که به طور عادی در دوران رشد اتفاق می افتد را کمتر آموخته اند و گاه در مدیریت روابط اجتماعی خود با همسالان دچار مشکل هستند.

اولیای مدارس باید به کودکان بیش از پیش مهارت های مدیریت زمان را آموزش دهند و تلاش کنند عقب افتادگی های آموزش ناشی از دوران قرنطینه جبران شود. در مدارس باید شبکه های حمایتی برای حمایت از دانش آموزان آسیب پذیر شکل گیرد و بار دیگر این شبکه ها شروع به کمک به دانش آموزان کنند.

همچنین ممکن است مسوولان مدارس با کودکانی روبرو شوند که یکی از اعضای خانواده را در اثر کرونا از دست داده باشند که در چنین مواردی در صورت بروز اختلال در سلامت روان نیاز است کودک را به روانپزشک و روانشناس بالینی ارجاع دهند.

بهتر است در شرایط کنونی برای پیشگیری و رفع مسائل سلامت روان کودکان، اولیای مدارس در خصوص نحوه شناسایی بهتر مشکلات رفتاری کودکان آموزش ببینند تا بتوان با حمایت از دانش آموزان، به بهترین نحو سال تحصیلی را آغاز کرد.

دکتر لیلا رازقیان روانپزشک و رئیس بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری


کد مطلب: 26244

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/note/26244/اهمیت-حمایت-سلامت-روان-کودکان-فصل-بازگشایی-مدارس

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir