یادداشتی از فاطمه غزنوی:

نقش سلامت همراه در بهبود رفتارهای تغذیه ای

18 دی 1401 ساعت 21:37

گزارشگر : منیره خسروبیگ

فناوری پیشرفته در دنیای امروز به کاربران این دستگاه ها اجازه داده است تا سوابق سلامتی خود را بررسی کنند و توصیه های پزشکی را در مورد شیوه های زندگی سالم دریافت کنند که این امر با توسعه برنامه های کاربردی و انتشار آنها در طول سال ها، تسهیل شده است.


به گزارش حافظ خبر، امروزه تخمین زده می‌شود که بیش از پنج میلیارد نفر در دنیا، دستگاه‌های تلفن همراه دارند و بیش از نیمی از این اتصالات مربوط به تلفن‌های هوشمند است. استفاده از تلفن های هوشمند در کشورهای نوظهور در سال های اخیر به حدود سه برابر افزایش یافته و از ۱۸ درصد در سال ۲۰۱۳ میلادی به ۴۷ درصد در سال ۲۰۱۸ رسیده است. استفاده از اینترنت نیز از ۴۰ درصد در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۶۰ درصد در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است.

بیشتر کاربران تلفن های هوشمند و دستگاه های اینترنتی نیز افراد بین ۱۸ تا ۴۹ سال گزارش شده است. افزایش تعداد کاربران گوشی های هوشمند می تواند منجر به محبوبیت و دسترسی بیشتر به اطلاعات از طریق برنامه های کاربردی شود. بنابراین، میزان طراحی و استفاده از نرم افزارهای هوشمند برای تغییر رفتارها و سبک زندگی در جامعه افزایش یافته که از جمله این موارد، بهره مندی از نرم افزارهای سلامت همراه است.

بسیاری از برنامه های کاربردی سلامت، بر افزایش آگاهی جامعه در مورد سبک زندگی سالم تمرکز دارد و نرم افزارهای قابل استفاده در تلفن همراه برای تغذیه نیز از جمله این گروه است که بسیاری از افراد برای کنترل رژیم غذایی خود و حفظ وزن ایده آل شخصی خود از آن استفاده می کنند.

از آنجایی که استفاده از نرم افزار تلفن همراه در جمعیت عمومی به طور فزاینده ای رایج شده است، توانمندی بهبود رفتار سالم از طریق این رسانه نیاز به کاوش برای بهینه سازی نتایج دارد. اما مطالعات انجام شده تا کنون نشان داده است که مداخلات مبتنی بر نرم افزارهای تلفن همراه می‌تواند رفتارهای سالم مختلفی از جمله رژیم غذایی و فعالیت بدنی را ترویج کند.

این نرم افزارها ممکن است زمانی موثرتر باشد که مورد حمایت اجتماعی قرار گیرد و دارای کارکردهای سرگرمی یا ویژگی های تجسمی باشد. در ایران نیز نرم افزارهای تغذیه ای بر پایه کالری شماری و ورزش رایج شده و مورد استفاده قرار می گیرد، البته برای ارزیابی و بررسی اثربخشی این نرم افزار ها باید تحقیقات آینده به کارایی آنها برای ارتقای سلامت در کشورهای در حال توسعه بپردازد و بهتر ارزیابی کند که چه ویژگی‌هایی از طراحی نرم افزارها، باعث تغییرات رفتار سالم به نحو قابل توجهی می‌شود.

فاطمه غزنوی  کارشناس ارشد فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز


کد مطلب: 26811

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/note/26811/نقش-سلامت-همراه-بهبود-رفتارهای-تغذیه

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir