یادداشتی از حسین خبیری:

برادریت را باکارگران ثابت کن

24 دی 1401 ساعت 17:36

گزارشگر : منیره خسروبیگ

نمایندگان مجلس، حتما می دانید که درماه های تعیین دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۲به سر می بریم، قشری که وکیل مدافع قدری ندارد ودر پیشانی تقدیرشان کار و زحمت وکار،کار،کار... نوشته شده ودیگر هیچ.


به گزارش حافظ خبر، آنچه از تهران نشینی و امکان گفتگو وچانه زنی موثر با تیم تصمیم سازان(وزیر کار،وزیر صمت،سازمان استاندارد و...)تعیین دستمزد برای شما در جایگاه ملی تان فراهم است،برای کارگران این موکلان سخت کوش که در دورترین نقاط کشور و در بین دیگر اقشار اجتماع، کمترین حق الزحمه را دریافت می نمایند،به هیچ وجه فراهم نیست.
حتماً در ایام انتخابات قولهایی به مردم داده ایدوپس از انتخاب وادای سوگند، وظایفی در ارتباط با حوزه ی نمایندگیتان ودر ایفای نقش نظارتیتان در راستای استیفای حقوق شهروندان پذیرفته اید...
اکنون زمانی است که می بایست با ورود به موقع تان به موضوع ودیپلماسی اثربخشتان در ارائه مشاوره وتصویری واقعی از وضعیت به غایت نابسامان معیشتی کارگران به تصمیم سازان تهران نشین در جهت تعیین منصفانه سقف دستمزد سال آتی پیشگام شوید.
و گزارشی از اقدامات وتحقق نتایج امیدبخشتان به کارگران وخانواده های چشم انتظارشان ارائه نماییدودریک کلام برادریتان را با جامعه کارگری به اثبات برسانید.
شورای عالی کار متشکل از ۳ نفر نماینده کارگران و ۳ نماینده کارفرمایان و ۴ نفر نماینده دولت شامل: وزیر کار به عنوان رئیس شورا، وزیر اقتصاد، وزیر صنعت و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، مرجع رسیدگی و تصمیم سازی نهایی در ارتباط باتعیین میزان افزایش دستمزد سالیانه کارگران می باشند و چون معمولا نمایندگان کارگران عضو این شورا در این رابطه همراه وهم گامند، رایزنی نمایندگان مجلس در این خصوص با تمرکز بر روی نمایندگان دولت و جلب توافق وآراء آنان متصور خواهد بود.
شایان ذکر است که همه ساله مبنای محاسبه وتعیین دستمزد: نرخ رشد تورم و هزینه سبد معیشتی کارگران می باشد که برآوردها حاکی از این است که با فرض تجربه تورم در ماه‌های دی و بهمن، سهم خوراک در سبد معیشت کارگران از ۳میلیون و ۵۵۵هزار تومان در بهمن سال قبل به ۵میلیون و ۳۶۳هزار تومان در بهمن امسال خواهد رسید و در این شرایط با توجه به سهم ۲۵.۵۵درصدی خوراک در سبد هزینه کارگران، هزینه واقعی معیشت شرافتمندانه (نه حداقلی) یک خانوار ۳نفره کارگری در بهمن‌ماه (زمان تعیین هزینه معیشت) از ۱۳.۹میلیون تومان در بهمن سال قبل به مرز ۲۱میلیون تومان در بهمن سال‌جاری افزایش خواهد یافت.
حسین خبیری


کد مطلب: 26827

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/note/26827/برادریت-باکارگران-ثابت-کن

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir