۰
plusresetminus

آغاز اجرای بخش استانی نقشه مهندسی فرهنگی فارس

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۳۹
امور باید بر مبنای برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی پیگیری شود و در زمان بندی مشخص طرح را نهایی کنیم و برای تصویب به صحن شورای فرهنگ عمومی آورده تا وارد فاز اجرایی شود.
تفاهم نامه مشترک همکاری در زمینه های فرهنگی میان نهاد نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس/ صابر سهرابی، آیت‌الله لطف‌الله دژکام/ عکس: علی روزیطلب
تفاهم نامه مشترک همکاری در زمینه های فرهنگی میان نهاد نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس/ صابر سهرابی، آیت‌الله لطف‌الله دژکام/ عکس: علی روزیطلب
به گزارش حافظ خبر؛ آیت‌الله لطف‌الله دژکام در این جلسه شورای فرهنگ عمومی افزود: در طول سال گذشته از آن رو که فعالیت‌های فرهنگی به هماهنگی نخبگانی نیاز دارد، پیش از تصویب طرح اطلاع‌رسانی صورت گرفت و نقطه‌نظرات نخبگان استان جمع‌آوری شد.
وی با بیان اینکه سند مهندسی فرهنگی با همت استانداری فارس به‌خوبی تدوین شده است، ابراز کرد: ظاهراً برخی استان‌هادر تهیه این سند عقب هستند و از همین رو اقدامات صورت‌گرفته تاکنون ستودنی است و حال که در این مرحله قرار دارد باید در اسفندماه ارائه شده و به تصویب رسد.
امام جمعه شیراز  ادامه داد: ‌ضروری است که مردم قرآن خواندن را بیاموزند؛ اما برنامه‌ای برای دستیابی به این مهم نداشته‌ایم و گرچه نهادهای مردمی و اهل بیتی استان جلساتی در طول هفته برگزار می‌کنند و مدیریت‌های مختلف نیز به این موضوع ورود کرده‌اند نیاز است بیشتر به آن رسیدگی شود.
آیت الله دژکام با اشاره به ساختاری که از سوی معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره عنوان شد، گفت: برای دستیابی به این مهم، نیازی به ساختارهای پیچیده در ادارت و سامانه‌های بسیار نیست؛ بلکه بیش از آن، هماهنگ‌سازی بین فعالیت‌ها اهمیت دارد.
امام جمعه شیراز اظهار کرد: آنچه حوزه دولتی و نهادهای حاکمیتی در زمینه‌های فرهنگی هزینه می‌کنند در وضعیت فعلی در مقابل آنچه مردم انجام می‌دهند، شایان توجه نیست؛ اما انگیزه‌بخش است و گروه‌های مردمی را به ادامه فعالیت‌ها دلگرم می‌کند.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با تاکید بر اینکه در سال ۱۴۰۰ باید گامی مهم در عرصه ترویج فرهنگ قرآن و عترت برداریم، افزود: از آنجا که هدف، توسعه فرهنگ قرآن و عترت در سال آینده است، ضروری است عنوان شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی به شورای قرآن و عترت استان فارس تبدیل شود؛ همچنین ایجاد کارگروه‌ها در ادامه کار و در صورت لزوم صورت گیرد و کارگروهی پیش از آغاز به کار تشکیلات تعریف نشود اگر لازم شد کار گروهی تشکیل شود و پیش از آغاز تشکیلات تعریف نشود.
 رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس با بیان اینکه وضعیت پرداختن به قرآن در جامعه مطلوب نیست، اظهار کرد: جامعه‌ای که می‌خواهد آماده ظهور شود باید قرآن‌خوان باشد و سال ۱۴۰۰ زمان مناسبی است که اهتمامی جدی در این زمینه صورت گیرد تا مقدمات ظهور را فراهم کنیم.
تعدد سامانه‌ها و کارگروه‌ها معضل شده است
استاندار فارس نیز در این نشست با بیان اینکه در کشور با مشکل تعدد سامانه‌ها و کارگروه‌های مختلف مواجهیم، گفت: این موضوع معضل شده است و وجود چندین کارگروه، برای شورای توسعه قرآن و عترت وقت‌گیر و پیچیده خواهد بود؛ از همین رو باید دسته‌بندی موضوعی تعریف کرد.
عنایت‌الله رحیمی خواستار ایجاد کارگروهی عملیاتی همراه با تبلیغ و اطلاع‌رسانی به جای چندین کارگروه به‌منظور تشکیل شورای قرآن و عترت شد.
امضا تفاهم نامه برنامه های فرهنگی و هنری
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی نیز در این نشست با اشاره به اینکه نقشه مهندسی فرهنگی استان و تحقق بخشی به منشور توسعه قرآنی و خانواده متعالی در دستور کار است، ابراز کرد: آیین‌نامه شورای عالی توسعه قرآنی در سال‌های پیش در کشور تعریف شده، اما عملیاتی نشده است و هم‌اکنون می‌تواند ذیل شورای فرهنگ عمومی در فارس بومی‌سازی شده و اجرایی شود.
صابر سهرابی با اعلام اینکه تفاهم نامه مشترک همکاری در زمینه های فرهنگی میان نهاد نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در پنج بند منعقد گردید، افزود: در ساختار اولیه شورای فرهنگ عمومی استان، شورای توسعه قرآن و عترت ذیل شورای فرهنگ عمومی فعالیت خواهد کرد.
یکصد و هفدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس با دو دستور کار برگزار شد. دستور کار نخست مربوط به تشکیل شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی و دستور کار دوم به موضوع نقشه مهندسی فرهنگی استان فارس اختصاص یافت و در ادامه تفاهم نامه هماهنگی برنامه های فرهنگی و هنری استان فارس نیز مورد تایید و امضا قرار گرفت.
این تفاهم نامه مشترک همکاری در زمینه های فرهنگی میان نهاد نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در پنج بند به شرح ذیل منعقد گردید:
1- مشارکت در برپایی، اعطای مجوز و راه‌اندازی فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های فصلی و دائمی در حوزه عفاف و حجاب و تشکیل کارگروه مشترک به منظور تسهیلگری فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد در این عرصه
2-بازطراحی ساختار دبیرخانه شورای فرهن عمومی استان فارس با هدف چابک‌سازی، فعال‌سازی و افزایش بهره‌وری این شورا با بکارگیری و استقرار نیروهای نخبه فرهنگی معرفی شده از سوی نهاد در دبیرخانه شورا
3-راه‌اندازی و به رسمیت شناختن قرارگاه مردمی عفاف و حجاب استان فارس با هدف حمایت هرچه بیشتر از فعالیت‌های سازمان‌‌های مردم‌نهاد و فعالان فرهنگی مردمی در زمینه عفاف و حجاب و همچنین اشراف و مطالبه‌گری مطلوب در این زمینه از ارگان‌ها و سازمان‌های مسئول و تولید محتوا و استمرار آموزش همگانی در این زمینه. لازم به ذکر است این شورای به ریاست نماینده ولی‌فقیه در استان و دبیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان راه‌اندازی خواهد شد.
4-تشکیل شورای قرآن و عترت استان فارس با هدف حمایت هرچه بیشتر از فعالیت‌های تشکل‌ها و فعالان قرآنی و انسجام‌بخشی و پرهیز از موازی‌کاری در فعالیت‌ها و رویکردهای قرآنی ارگان‌ها در سطح استان به ریاست نماینده ولی‌فقیه و دبیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس
5-تشکیل شورای عالی فضای مجازی استان فارس با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی در این عرصه و هم‌افزایی و یکپارچه کردن ظرفیت‌های قانونی موجود و تولید محتوای مناسب و راهبری صحیح فرهنگی در عرصه فضای مجازی به ریاست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و همکاری نهادها
کد مطلب : ۲۳۱۷۷
برچسب ها :
حافظ خبر حافظ نیوز حافظ‌خبر شورای فرهنگ عمومی آیت الله دژکام آیت اله دژکام آیت‌الله شیخ لطف‌الله دژکام آیت‌الله لطف‌الله دژکام فرهنگی فرهنگ و هنر فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگ ایثار و شهادت فرهنگ و ادب هماهنگی نخبگان نیاز تصویب طرح اطلاع‌رسانی جمع‌آوری سند سند راهبردی سند تحول فرهنگی کشور نقشه مهندسی فرهنگی نقشه مهندسی فرهنگی فارس مهندسی استانداری فارس فارسی استان فارس استاندار فارس تدوین اقدامات اسفندماه امام جمعه شیراز امام جمعه شیراز مردم قرآن کریم قرآن خواندن دستیابی اهل بیت اهل بیت (ع) رسیدگی هماهنگ‌سازی اهمیت حوزه علمیه حوزه هزینه انگیزه‌بخش دلگرم نماینده نماینده ولی فقیه نماینده ولی فقیه در فارس نماینده ولی‌فقیه نماینده فارس ترویج عترت هدفمندی توسعه شورای قرآن و عترت استان فارس کار تشکیلات جامعه ظهور قرآن‌خوان ۱۴۰۰ مقدمات کشور معضلات فرهنگی معضل اجتماعی معضل کارگروه دسته‌بندی رحیمی عنایت الله رحیمی رحیمی استاندار فارس عنایت‌الله رحیمی عملیاتی تبلیغات تبلیغ امضا تفاهم نامه تحقق منشوری خانواده خانواده متعالی دستور آیین‌نامه بومی‌سازی اجرایی دستگاه اجرایی سهرابی صابر سهرابی مشترک سند همکاری همکاری ساختار اختصاص 26 بهمن 1399
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما