رونمایی از نقشه مهندسی فرهنگی و گشایش نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب فارس در یادروز حافظ

12 مهر 1400 ساعت 17:19

گزارشگر : محمدمهدی اسدزاده

امسال توانستیم پس از هماهنگی‌ها، افزون بر بستر مجازی، حافظیه پذیرای محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ۳۰۰ فرهنگ‌ور، هنرمند و شاعران در آیین یادروز حافظ باشیم؛ هرچند با کاهشی شدن همه‌گیری بیماری کرونا و واکسیناسیون بیشتر شهروندان، در پی آن هستیم که بتوانیم این رویداد را با حضور مردمی بیشتری برگزار کنیم.


به گزارش حافظ خبر؛ تالار سازمان اسناد و کتابخانه ملی شیراز، امروز پذیرای خبرنگارانی بود که برای نشست خبری بیست و پنجمین یادروز حافظ گرد آمده بودند.
مهدی امیدبخش، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این نشست با اشاره به این که از برگزاری نخستین یادروز حافظ، ربع قرن می‌گذرد، مرکز رویدادهای فرهنگی، هنری و گردشگری استان فارس را که ۴ دستگاه فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شورای شهر شیراز و شهرداری با همراه مرکز حافظ‌شناسی برگزارکنندگان اصلی این رویدادهای فرهنگی و هنری در شیراز هستند، گفت: بیست و پنجمین یادروز حافظ امسال با رویدادهای گوناگون فرهنگی و هنری و بهره‌گیری از حافظ‌پژوهان، فرهنگ‌وران و هنرمندان در یک هفته روی خواهد داد. این رویدادها از جمعه ۱۶ مهرماه تا ۲۲ مهرماه خواهد شد.
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به این که امسال رویدادهای بزرگداشت حافظ با رویکردی شهروندمحور و نگرش حافظ و هنر برگزار می‌شود، نمایشگاه تخصصی غیرحضوری و مجازی کتاب را که مؤسسه فرهنگی و هنری قاصدک مهر با تخفیف ۳۰ درصدی در این هفته برگزار می‌ کند را ویژه‌ترین رویداد این هفته دانست و افزود: همه تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا با بهره‌گیری از ویژگی نمایشگاه‌های کتاب مجازی ایران و جهان، یک نمایشگاه همه‌جانبه را برای شهروندان داشته باشیم.
امیدبخش ادامه داد: سرای اهل قلم نیز در کنار نمایشگاه مجازی کتاب، افزون بر رویدادهای شهروندمحور، رویدادهای حافظ با نگاهی تخصصی و پژوهشی پذیرای اندیشمندان و حافظ‌پژوهان در پسین هر روز تا 22 مهرماه، در بستری گفتگومحور خواهد بود.
امیدبخش یادآور شد: از آن جا که سال گذشته با همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ برنامه حضوری نداشتیم، امسال توانستیم  پس از هماهنگی‌ها، افزون بر بستر مجازی، حافظیه پذیرای محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ۳۰۰ فرهنگ‌ور، هنرمند و شاعران در آیین یادروز حافظ باشیم؛ هرچند با کاهشی شدن همه‌گیری بیماری کرونا و واکسیناسیون بیشتر شهروندان، در پی آن هستیم که بتوانیم این رویداد را با حضور مردمی بیشتری برگزار کنیم.
وی رونمایی از برش نقشه مهندسی فرهنگی استان در ویژه‌برنامه بزرگداشت حافظ را از برنامه‌های این اداره کل دانست و بیان داشت: این نقشه مهندسی فرهنگی، پس از نزدیک به یک سال است با کوشش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، شورای فرهنگ عمومی استان، اساتید، فرهنگ‌وران، هنرمندان و اندیشمندان آماده شده است.
امیدبخش خاطرنشان کرد: در آیین بزرگداشت یادروز حافظ امسال، نشان همای حافظ را نیز به برگزیدگان جشنواره داستان‌نویسی حافظ، داده خواهد شد.
امیرحسین حکمت‌نیا، معاون گردشگری و زیارتی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری شیراز نیز در این نشست گفت: امسال تلاش کردیم برنامه‌ها را به گونه‌ای برگزار کنیم که شهروندان شیراز بتوانند با بهره‌گیری از این برنامه‌ها به بازیابی هویت خود بپردازند.
امیرحسین حکمت‌نیا افزود: برنامه‌های فرهنگی باید از حالت مناسبتی به دائمی تبدیل شود و به جد دنبال این قضیه هستیم که یک روز در هفته را به روزهای کودکانه تبدیل کنیم زیرا ما برای نسل آینده در حوزه‌های تعلق خاطر کم کار کرده‌ایم.
وی با اعتقاد به اینکه حافظ آبروی شیراز است، گفت: بسیاری از جاذبه‌های گردشگری در سایر شهرها وجود دارد اما آرامگاه حافظ را نباید تنها جاذبه گردشگری محسوب کرد بلکه این مکان به عنوان نقطه عطف شیراز و منبع گردشگری شیراز به شمار می‌رود.
حکمت‌نیا با بیان این که برنامه هفت شب، هفت غزل و هفت هنر را در یادروز حافظ برگزار می‌کنیم، گفت: این برنامه هر شب از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در قسمت قطعه مشاهیر برگزار می شود و در این برنامه‌ هفت غزل توسط حافظ شناسان خوانده و تفسیر خواهد شد.
وی گفت: برنامه‌های یادروز حافظ در هفت شب برگزار خواهد شد. در شب اول به هنر و معماری حافظیه خواهیم پرداخت که در آن از هنرمندانی که در این ۹۰ سال اخیر کارهای ارزشمندی انجام دادند و هنوز در قید حیات هستند تقدیر می کنیم.
وی بیان کرد: کتاب حافظیه در گذر زمان به صورت تمام رنگی به افرادی که در برنامه ها حضور خواهند داشت، تقدیم می‌شود. در این کتاب سیر تحول معماری آرامگاه حافظ از قدیمی ترین تصاویر در روزگار صفوی تا پیدایش دوربین عکاسی و ۹۰ سال اخیر آورده شده است.
معاون گردشگری و زیارتی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری شیراز، ادامه داد: چهار تور تخصصی گردشگری ادبی با محوریت شیراز روزگار حافظ را در دبیرخانه شهر خلاق ادبی طراحی کردیم که شامل تور گردشگری «خاک مصلی»، تور «عبیرآمیز» و تور «قطعه مشاهیر و کوی رندان» می‌شود و تور ۲۲ مهرماه در مسیر «عبیرآمیز» به خبرنگاران اختصاص دارد.
دوشنبه در آیین همچنین از پوستر بیست و پنجمین یادروز حافظ رونمایی شد.
سازمان همکار
 
سازمان متولی زمان اجرا مکان اجرا عنوان برنامه روز و تاریخ ردیف
انجمن دوستداران حافظ اتحادیه تعاونی های صنایع دستی
 
شهرداری
 
19-21 حافظیه هفت شب-هفت غزل هفت هنر
گرامیداشت استاد محمود فروغان و
حاج باقر جهانمیری
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
جمعه ۱۶ مهر
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1
  میراث فرهنگی تمام وقت حافظیه استقرار راهنمایان ادبی به مدت یک هفته
  شهرداری-اداره فرهنگ و
ارشاداسلامی
  سطح شهر تبلیغات شهری و محیطی نگارخانه ای به وسعت شهر
 
 
 
اداره فرهنگ وارشاد اسلامی 17-1830 حافظیه برپایی نمایشگاه تخصصی کتاب
انجمن اهل قلم اداره فرهنگ وارشاد اسلامی هرروز حافظیه سرای اهل قلم نقدو بررسی کتب باحافظ ،هنر و گردشگری ادبی
 
 
 
 
 
شهرداری 10/12
هرروز
حافظیه و جهان نما برگزاری تورهای شهروندی از مناطق کم برخورد به حافظیه و باغ جهان نما
  اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هرروز
تا 23 مهر
نگارخانه تاروپود نمایشگاه اسناد تاریخی حافظیه در گذر زمان
 
انتشارات فرهنگ پارس
 
شهرداری   توزیع در هفته تهیه و تولید و توزیع کتابچه عکس  حافظیه در گذز زمان
ماهانه گردشگران
 
 
شهرداری   توزیع در هفته تهیه و تولید و توزیع ویژه برنامه خاک مصلی
      توزیع در هفته تولید و توزیع پادکست تخصصی حافظیه و هنر


کد مطلب: 23763

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/report/23763/رونمایی-نقشه-مهندسی-فرهنگی-گشایش-نخستین-دوره-نمایشگاه-مجازی-کتاب-فارس-یادروز-حافظ

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir