فسا شهری با قدمت الواح گلی تخت جمشید

3 شهريور 1394 ساعت 8:49

در الواح گلی تخت­ جمشید نام فسا به صورت پسه یا باشیا آمده که خود نشان از آبادانی و قدمت این شهرستان است.


به گزارش حافظ نیوز به نقل از خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس می گوید: شهرستان فسا از شهرستان­های مرکزی و جنوبی استان فارس است که از شمال به شهرستان شیراز، از غرب به شهرستان جهرم، از جنوب شرقی به شهرستان داراب و از شمال شرق به شهرستان نی­ریز محدود می­ شود. این شهرستان به مرکزیت شهر فسا دارای 4205 کیلومتر مربع وسعت و فاصله آن تا شیراز 124 کیلومتر است.

امیری ادامه می دهد: در الواح گلی تخت­ جمشید نام فسا به صورت"پسه" یا "باشیا" آمده که خود نشان از آبادانی و قدمت این شهرستان است. علاوه بر آثار مذهبی و تاریخی، این شهرستان دارای چشم­انداز طبیعی زیبایی است. همچنین دارای صنایع­دستی مختلف بوده و کلوچه خوشمزه نان فسایی نیز از سوغاتی­های معروف آن است. فسا دارای آب و هوای معتدل و گرم است. این شهرستان با دارا بودن 2 واحد اقامتی پذیرای میهمانان و گردشگران است.

وی می افزاید: جاذبه های گردشگری این شهرستان گردشگاه میان جنگل، گردشگاه چهل چشمه، منطقه جنگلی بهشت فسا(بهشت کوثر)، قمپ آتشکده، تل ضحاک، منطقه گِليان و عمارت نقاره‌خانه (عمارت محمدی) است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس امام زاده حسن- شاهزاده قاسم و شاهزاده ابراهیم- امام زاده اسماعیل را از بقاع متبرکه شهرستان است.

امیری می گوید: بافتن قالی- قالیچه-گلیم-گبه- حصیر- رویه گیوه-کوزه گری از جمله صنایع دستی و سنتی فسا است.

این مقام مسئول بیان می کند: غذاهای محلی شهرستان یخنی-کباب بادمجان- بادمجان رو تاوه - آب ماشکی-ماست و تجنی و نان فسایی است.


کد مطلب: 10220

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/10220/فسا-شهری-قدمت-الواح-گلی-تخت-جمشید

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir