رئیس‌کل دادگستری استان فارس:

در پرونده دانشگاه شیراز عمدی در کار نبوده است/ آمار ورودی پرونده در دادگاه ملاصدرا در ماه، چهار هزار پرونده است/ اگر بخواهیم احکام بازدارندگی داشته باشند باید درملأعام اجرا شوند

19 شهريور 1394 ساعت 18:01

القاصی گفت: حجم ورودی پرونده‌ها با توجه به مشکلات اقتصادی و اجتماعی و معضلات جامعه در حال افزایش است که بعضی از مسائل ریشه در مسائل فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی جامعه دارد و در ماه رمضان 700 پرونده روزه‌خواری مورد شلاق قرار گرفته است.


به گزارش "حافظ نیوز"، علی القاصی‌مهر در جلسه جامعه روحانیت شیراز با بیان اینکه دستگاه قضایی یک جایگاه ویژه، حساس و پرمسئولیت است، گفت: به تناسب این مسئولیت پرخطر، انتظارات مردم بیشتر و مجمع روحانیت به‌عنوان قشر منصوب ولی‌فقیه می‌تواند به لحاظ تکلیف در همه امورات دخل و تصرف کنند که چه کسی امین‌تر و مورد وثوق‌تر از آنها نیست.

وی بابیان نکات گفته‌شده بر ابعاد نظارتی و خدمت‌رسانی به مردم افزود: آخرین خط و تنها مرجع برای دادخواهی مردم دادگستری است که می‌طلبد ما یکسری ایرادات را داشته باشیم و با توجه به تکثر مسائل و مشکلات که بخشی از ایرادات به زیرساخت‌ها برمی‌گردد و قابل‌بررسی و پیگیری است.

رئیس‌کل دادگستری استان فارس با بیان این نکته که در مجموعه مدیریت دستگاه قضا استان تمام توان خود را جهت پاسخگویی به مردم و مطالبات بکار گرفته‌ایم، اظهار کرد: از تمام ظرفیت‌ها و امکانات استفاده می‌کنیم و سعی کرده‌ایم اشکالات و ضعف‌ها را شناسایی کنیم.

القاصی یکی از برنامه‌های موردتوجه دستگاه قضا را بحث دسترسی مردم به مدیران قضایی دانست و گفت: با ایجاد این تفکر پل بین مردم و مدیران برداشته می‌شود و در حال حاضر در استان هرروز سه‌شنبه از ساعت 8 صبح برای ملاقات با مردم اختصاص داده می‌شود که عمده مشکلات در پرونده‌ها و رسیدگی قضایی است که متناسب با موضوع دستورات قضایی صادر و ثبت و پیگیری می‌شود و نهایتا نتیجه اعلام می‌شود.

وی بیان کرد: رؤسای دادگستری در کل استان یک روز کاری را برای ملاقات مردم اختصاص می‌دهند که جهت ارزیابی و پیگیری شکایات مردم است.

رئیس دستگاه فضایی در فارس گفت: در اداره دادرسی بحث صرف فرآیند کوتاه کردن زمان رسیدگی به پرونده‌هاست که در این راستا کمیته جامع رفع فرآیند تشکیل‌شده و آمار هر شعبه را که 505 پرونده روزانه بررسی می‌کند. 700 هزار پرونده رسیدگی شده است و از سال گذشته 17 هزار پرونده حذف شده است.

وی بابیان این نکته که در بخش کادر اداری و قضات کمبود نیرو داریم افزود: در بحث دادرسی رسیدگی‌ها در حال به‌روز شدن است و در دادگاه تجدیدنظر ما در طول روز شش پرونده در حال بررسی است.

القاصی با اشاره به آمار ورودی پرونده در دادگاه ملاصدرا در ماه چهار هزار پرونده است، گفت: حجم ورودی پرونده‌ها با توجه به مشکلات اقتصادی و اجتماعی و معضلات جامعه در حال افزایش است که بعضی از مسائل ریشه در مسائل فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی جامعه دارد و در ماه رمضان 700 پرونده روزه‌خواری مورد شلاق قرار گرفته است.

رئیس دستگاه فضایی در فارس بیان کرد: در بحث برخورد با مفاسد اخلاقی و اجتماعی یک راهکار در مدیریت استان دنبال می‌شود که یک دبیرخانه با دستورالعمل مشخص در مورد 12 جرم مثل آدم‌ربایی و سرقت و اخاذی و جرائم کلان اقتصادی راه‌اندازی شده که در این دستورالعمل یک سری فرآیند پیش‌بینی‌شده و پرونده‌ها رصد و تمام تصمیمات قضات استان رصد و پیگیری می‌شود.

رئیس‌کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه تصمیمات شهرستان از طریق دبیرخانه نظارت و پیگیری می‌شود افزود: پرونده‌ها به تفکیک حوزه و شهرستان مشخص می‌شود که قاضی و معاون در مورد تصمیمات گرفته شده توضیحات را ارائه می‌دهند و در بسیاری از پرونده‌ها این روند نظارتی جوابگو بوده است.

وی با اشاره به استفاده بی‌سابقه در تاریخ استان از قضات ویژه در دادگاه کیفری گفت: با 15 مورد از دانه‌درشت‌ها که ریشه بسیاری از مفاسد بودند، برخورد جدی شده است.

القاصی با اشاره به آمار زندانیان شیراز افزود: بیشترین و دومین استان از نظر جمعیت کیفری بعد از استان تهران هستیم و دستگاه قضا سالم‌ترین دستگاه بین سایر دستگاه‌هاست که بحث برخورد با مفاسد را از اداره دادگستری شروع کرده‌ایم.

رئیس‌کل دادگستری استان فارس گفت: در بحث سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال جدید، جلسه‌ای مطرح با حضور بانک‌ها و مسئولین صنایع و تمام واحدهای تولیدی گرفته شده تا از تسهیلات ویژه برای فعال کردن واحدهای تولیدی استفاده شود و ما حمایت قضایی از سرمایه‌گذاران را داریم.

وی گفت: در بحث دانشگاه شیراز اعلام جرمی نشده عمدی در کار نبوده است و تنها تخلفات اداری دانشگاه بوده است.

القاصی بیان داشت: جهت افزایش توان علمی قضات در حوزه‌های آموزشی برنامه‌های متعددی گذاشته می‌شود و اگر بخواهیم احکام بازدارندگی داشته باشند باید درملأعام اجرا شوند که این مهم در حال پیگیری است.


کد مطلب: 10795

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/10795/پرونده-دانشگاه-شیراز-عمدی-کار-نبوده-آمار-ورودی-دادگاه-ملاصدرا-ماه-چهار-هزار-اگر-بخواهیم-احکام-بازدارندگی-داشته-باشند-باید-درملأعام-اجرا-شوند

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir