گزارشی از پنجمین شب شعر عاشورایی عشایر جنوب کشور؛

تقدیم بیش از 1200 شهید از عشایر فارس در راه انقلاب/ تبلور ولایتمداری، سلحشوری و استبدادستیزی در جامعه عشایری

21 آبان 1394 ساعت 16:18

در پنجمین شب شعر عاشورایی عشایر جنوب کشوریل، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، زنجان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، آذربایجان شرقی، بوشهر و فارس و دیگر جامعه عشایری ایران حضور داشتند که شاعران برگزیده این مراسم به شعرخوانی پرداختند.


به گزارش "حافظ نیوز"، در پنجمین شب شعر عاشورایی عشایر جنوب کشوریل، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، زنجان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، آذربایجان شرقی، بوشهر و فارس و دیگر جامعه عشایری ایران حضور داشتند که شاعران برگزیده این مراسم به شعرخوانی پرداختند.

امین‌الله قربانی، دبیر پنجمین شب شعر عاشورایی عشایر جنوب کشور در این مراسم گفت: جامعه ولایت‌مدار عشایر جنوب کشور تماماً شیعه علوی معتقد و از بهترین مدافعان و محافظان اسلام، ولایت و کشور بوده و هستند و سابقه‌ای بسیار درخشان و غرورآفرین دارند که استعمار انگلیسی هیگاه ضربات و صدمات وارده از آن‌ها را فراموش نخواهد کرد.

وی افزود: برگزاری این شب‌های شعر و استقبال شایسته از آن، گوشه‌ای از ارزش‌ها، هنجارها و رویکردهای فرهنگی مذهبی عشایر را به نمایش می‌گذارد که تاکنون مغفول مانده بود.

دبیر پنجمین شب شعر عاشورایی عشایر جنوب کشور بیان داشت: تاکنون 230 شاعر محب اهل بیت عشایر جنوب کشور شناسایی و مجموعاً 530 اثر با ارزش از جمله شعر، دوبیتی و دل‌نوشته‌های خاص عاشورایی برای بانک اطلاعاتی شب‌ شعرهای عاشورایی عشایر جمع‌آوری شده است که لازم است متولیان ذیربط برای چاپ و تکثیر این آثار مساعدت لازم را داشته باشند.

قربانی با بیان اینکه عشایر استان فارس بیش از یک هزار و 200 شهید را در راه انقلاب تقدیم کرده است، گفت: دبیرستان عشایری شهید بهشتی شیراز با تقدیم 92 شهید انقلاب یک استثناست ولی از این ارزش بی‌نظیر، کم‌ترین بهره‌برداری معنوی و فرهنگی نشده است.

به گفته وی، استان فارس قطب عشایری کشور بوده و با توجه به قدرت و تأثیرگذاری تمدن و فرهنگ عشایر جنوب در کل کشور می‌توان از این فرصت در سطح عشایر کشور بهره جست.

 حجت‌الاسلام حسین کاشی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان امور عشایر ایران نیز گفت: فاخرترین رسالتی که شعرا و هنرمندان دارند این است که احساسات و عواطف پاک و ریشه‌دار آن‌ها در معرفت و عشق و محبت به خاندان اهل بیت(ع) دارد لذا می‌توانند معارف و شعائر امام حسین(ع) را در قالب شعر و با استفاده از ابزار هنر منتقل کنند.

وی اظهار کرد: از زمانی که مسئله هنر به نهضت عاشورا پیوند خورد، یکی از مهم‌ترین خروجی آن ترویج فرهنگ عاشورا و ماندگاری نهضت امام حسین(ع) است و از سوی دیگر از وقتی که شاعران و هنرمندان ما اشعار خود را با عاشورا پیوند زدند یک ادبیات غنی، کهن و ارزشمندی را به عنوان یک افتخار در جامعه شیعی به وجود آوردند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان امور عشایر ایران گفت: زندگی جامعه عشایری ما عموماً و عشایر جنوب کشور خصوصاً بر اساس ولایت‌مداری، محبت و عشق به اهل بیت(ع) و تبعیت از آن‌هاست و از سوی دیگر روحیه استبدادستیزی، سلحشوری و حضور در عرصه‌های شهادت نیز در این جامعه تبلور یافته است و مصداق آن همین دبیرستان عشایری شهید بهشتی شیراز است که 92 شهید را به انقلاب اسلامی تقدیم کرده است.

حجت‌الاسلام  کاشی گفت: توجه به مسئله غدیر، مهدویت و تبیین فرهنگ انتظار از جمله مواردی است که باید شاعران آیینی عشایری ما به آن توجه داشته باشند.


کد مطلب: 11881

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/11881/تقدیم-بیش-1200-شهید-عشایر-فارس-راه-انقلاب-تبلور-ولایتمداری-سلحشوری-استبدادستیزی-جامعه-عشایری

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir