مدیر کل دفتر آموزش ،ترویج و مشارکتهای مردمی سازمان جنگلها،مراتع و آبخیزداری کشور تاکید کرد:

ضرورت توجه به دانش بومی جوامع محلی در فعالیت های منابع طبیعی

6 تير 1398 ساعت 9:39

مدیر کل دفتر آموزش،ترویج و مشارکتهای مردمی سازمان جنگلها،مراتع و آبخیزداری کشور و هیات همراه از پروژه های الگویی و موفق فارس در شهرستان استهبان بازدید کردند.


به گزارش حافظ خبر؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در این بازدید که با همراهی رئیس و کارشناسان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان استهبان ،اعضای شرکت تعاونی فراگیر مرتعداران و تعدادی از باغداران این شهرستان  انجام شد  هلالی های آبگیر انجیرستانهای دیم  شهرستان مورد بازدید این هیات قرار گرفت. 
وحید جعفریان مدیر کل دفتر آموزش ،ترویج و مشارکتهای مردمی سازمان جنگلها،مراتع و آبخیزداری کشور در حاشيه بازديد از این طرح ها باجمعی از کشاورزان و اهالی روستاهای همجوار و نیز تعدادی از کارشناسان و نمایندگان تشکل ها و تعاونی های این شهرستان دیدار و از نزدیک در جریان مشکلات آنان قرار گرفت.
 جعفریان با اشاره به ضرورت مشارکت جوامع محلی در برنامه ها وطرح های منابع طبیعی ، بر ضرورت اقتصادی کردن این فعالیتها و توجه بیش از پیش به حفاظت از عرصه های منابع طبیعی تاکید کرد.
وی  بهتریــن راهــکار مدیریــت و رفــع مشــکلات عرصــه های منابع طبیعی را توانمند کردن جوامع محلی و استفاده از دانش بومی آنان در اجرای طرح های منابع طبیعی عنوان کرد و اظهار داشت: دﺍﻧﺶ ﺑﻮﻣﯽ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﻣﺤﻠﯽ و دﺧﺎﻟﺖ ﺑﻮﻣﯿـﺎن و روﺳـﺘﺎییان در انجام فعالیتها و برنامه های منابع طبیعی گام بلندی است در جهت احیا و توسعه این عرصه ها.
مدیر کل دفتر آموزش،ترویج و مشارکتهای مردمی سازمان جنگلها،مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه با اشاره به تاثیرات چشمگیر فعالیتهای احیایی پروژه های آبخیزداری با احداث هلالی های آبگیر افزود: یکی از روش‏های مهم احیاء عرصه های مرتعی و جنگلی، ذخیره نزولات آسمانی در خاک با استفاده از هلالی‌های آبگیر است. وی اظهار داشت:نتایج و اثرات مثبت این طرح ها علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک، تاثیر بسزایی در افزایش رطوبت  بافت خاک و نیز تراکم وافزایش پوشش گیاهی دارد.
مجاهد مهدی علیشاهی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان استهبان نیز در این بازدید با بیان اینکه در حال حاضر بیش از نیمی از انجیرستانهای دیم فارس در شهرستان استهبان واقع شده است گفت: درچند سال اخیر با احداث هلالی های آبگیر در اطراف درختان و باغات انجیر این شهرستان شاهد موفقیتهای خوبی در  تولید مستمر و پایدار محصولات حتی در شرایط خشکسالی در این شهرستان بوده ایم.وی اظهار داشت:هر هلالی آبگیر با قدرت جذب ده تا 20 هزار لیتر آب در سال شرایط بسیار خوبی را برای حفظ و نگهداری خاک و نيز تغذيه آبخوانها مهیا کرده است.علیشاهی افزود:با اجرای این طرح علاوه بر بهره وری مناسب از منابع آب و خاک  زیرساخت مناسبی جهت گیاهان جنگلی در طرح بوم سازگان زاگرس فراهم خواهد شد ضمن‌ آنکه این طرح بستر مناسبی  برای مشارکت اثر بخش و موثر جوامع محلی  بوده است .
لازم به ذکر است شهرستان استهبان دارای 23 هزار هکتار باغات انجیر دیم بوده و در ۱۷۵ کیلومتری شیراز قرار گرفته است.


کد مطلب: 20749

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/20749/ضرورت-توجه-دانش-بومی-جوامع-محلی-فعالیت-های-منابع-طبیعی

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir