مصرف بی‌رویه آب در استان فارس

20 ارديبهشت 1400 ساعت 10:07

مدیر عامل شرکت آبفا استان: در صورت ادامه روند خشکسالی و عدم نزول بارش باران مطلوب، ورود فارس به شرایط بحران نزدیک است.


علی بوستانی در نشست کمیته بحران استان فارس به تشریح وضعیت منابع آب و روند آبرسانی در شهر ها و روستاهای استان پرداخت و گفت:مصرف سرانه  آب یعنی مقدار آبی که هر نفر در شبانه روز مصرف می کند در دنیا معادل ۱۵۰ لیتر در شبانه روز و در کشور ما معادل ۲۵۰ لیتر در شبانه روز است حال آن که این مقدار در شهرها و روستاهای استان فارس حدود ۲۹۰ لیتر در روز است که نشان دهنده غیر متعارف بودن مصرف آب در میان مردم استان است.
بوستانی با تأکید بر لزوم مدیریت مصرف و تقاضای آب، وضعیت منابع آب استان را بحرانی توصیف کرد و گفت: در حال حاضر ۷۸ درصد از آب شرب شهرها و روستاهای تحت پوشش شرکت آبفا استان فارس از منابع آب های زیرزمینی تامین می شود.
وی ادامه داد:در سال آبی جاری شاهد کاهش شدید نزولات آسمانی و باران رحمت الهی در سراسر استان هستیم به طوری که نسبت به سال گذشته با کاهش ۶۳ درصدی و در مقایسه با بلند مدت با کاهش ۴۴ درصدی میزان بارش ها مواجهیم.
وی افزود: متاسفانه استحصال آب قریب به اکثریت منابع آب استان نظیر چاه ها ، چشمه سارها و قنوات، تحت تاثیر عدم بارش ها ، کاهش چشمگیری داشته است. در حال حاضر آب شرب تعداد زیادی از شهرها و روستاهای استان در وضعیت بحران قرار گرفته است. بطوریکه جهت برون رفت از این وضعیت، آبرسانی سیار ، اجاره  چاه های کشاورزی ، کف شکنی چاه ها و در برخی مناطق بازسازی شبکه های توزیع آب مورد لزوم است.
این مقام مسئول گفت :با آغاز ماه های گرم سال در استان فارس و افزوده شدن بر گستره کم آبی در شهرستان های استان، بی تردید تنها راه برون رفت از شرایط بحران، همکاری و مشارکت مردم در مدیریت بحران کم آبی با صرفه جویی در مصرف آب است.
بوستانی اظهار امیدواری کرد  مردم فهیم استان، همچون پیش با مدیریت مصارف خود و صرفه جویی در مصرف آب خادمان خود در شرکت آبفا فارس را در تداوم ارائه خدمات مطلوب یاری رسانند.
مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس اظهار داشت: تعداد قابل توجهی از شهرها و روستاهای استان نیز در شرایط تنش آبی به سر می برند که در صورت ادامه روند خشکسالی و عدم نزول بارش باران مطلوب، ورود به شرایط بحران نزدیک است.


کد مطلب: 23513

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/23513/مصرف-بی-رویه-آب-استان-فارس

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir