۰
plusresetminus

مصرف بی‌رویه آب در استان فارس

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۷
مدیر عامل شرکت آبفا استان: در صورت ادامه روند خشکسالی و عدم نزول بارش باران مطلوب، ورود فارس به شرایط بحران نزدیک است.
مصرف بی‌رویه آب در استان فارس
علی بوستانی در نشست کمیته بحران استان فارس به تشریح وضعیت منابع آب و روند آبرسانی در شهر ها و روستاهای استان پرداخت و گفت:مصرف سرانه  آب یعنی مقدار آبی که هر نفر در شبانه روز مصرف می کند در دنیا معادل ۱۵۰ لیتر در شبانه روز و در کشور ما معادل ۲۵۰ لیتر در شبانه روز است حال آن که این مقدار در شهرها و روستاهای استان فارس حدود ۲۹۰ لیتر در روز است که نشان دهنده غیر متعارف بودن مصرف آب در میان مردم استان است.
بوستانی با تأکید بر لزوم مدیریت مصرف و تقاضای آب، وضعیت منابع آب استان را بحرانی توصیف کرد و گفت: در حال حاضر ۷۸ درصد از آب شرب شهرها و روستاهای تحت پوشش شرکت آبفا استان فارس از منابع آب های زیرزمینی تامین می شود.
وی ادامه داد:در سال آبی جاری شاهد کاهش شدید نزولات آسمانی و باران رحمت الهی در سراسر استان هستیم به طوری که نسبت به سال گذشته با کاهش ۶۳ درصدی و در مقایسه با بلند مدت با کاهش ۴۴ درصدی میزان بارش ها مواجهیم.
وی افزود: متاسفانه استحصال آب قریب به اکثریت منابع آب استان نظیر چاه ها ، چشمه سارها و قنوات، تحت تاثیر عدم بارش ها ، کاهش چشمگیری داشته است. در حال حاضر آب شرب تعداد زیادی از شهرها و روستاهای استان در وضعیت بحران قرار گرفته است. بطوریکه جهت برون رفت از این وضعیت، آبرسانی سیار ، اجاره  چاه های کشاورزی ، کف شکنی چاه ها و در برخی مناطق بازسازی شبکه های توزیع آب مورد لزوم است.
این مقام مسئول گفت :با آغاز ماه های گرم سال در استان فارس و افزوده شدن بر گستره کم آبی در شهرستان های استان، بی تردید تنها راه برون رفت از شرایط بحران، همکاری و مشارکت مردم در مدیریت بحران کم آبی با صرفه جویی در مصرف آب است.
بوستانی اظهار امیدواری کرد  مردم فهیم استان، همچون پیش با مدیریت مصارف خود و صرفه جویی در مصرف آب خادمان خود در شرکت آبفا فارس را در تداوم ارائه خدمات مطلوب یاری رسانند.
مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس اظهار داشت: تعداد قابل توجهی از شهرها و روستاهای استان نیز در شرایط تنش آبی به سر می برند که در صورت ادامه روند خشکسالی و عدم نزول بارش باران مطلوب، ورود به شرایط بحران نزدیک است.
کد مطلب : ۲۳۵۱۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما