یادداشتی از مریم مهارت:

بخش دوم، اصول تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان

رمضانیه

19 فروردين 1401 ساعت 20:35

گزارشگر : منیره خسروبیگ

ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خدا و پرهیز از گناهان است، اهمیت و نقش تغذیه صحیح در این ایام بر کسی پوشیده نیست ،در این مطلب آموزشی و در ادامه بخش یک، نکاتی در مورد تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان ارائه شده است.


به گزارش حافظ خبر، ویژگی های یک وعده غذایی مناسب در افطار

·         توصیه می شود هنگام افطار از آغاز کردن غذا با آب سرد و نوشابه خودداری شود. مصرف مایعات زیاد به ویژه مایعات خنک با رقیق کردن اسید و آنزیم های دستگاه گوارش سبب اختلال در هضم وجذب مواد غذایی شده و درد شکم و نفخ را به همراه دارد.

·          بهتر است روزه را با آب گرم، شیر گرم یا چای کمرنگ به همراه خرما یا کشمش باز کرده و به تدریج از مواد غذایی سبک استفاده کرد.

·         وعده افطاری باید دارای ویژگی های یک صبحانه باشد. به طور مثال نان سبوسدار و پنیر با گردو یا سبزی ها، تخم مرغ آبپز، فرنی و شیر برنج انتخاب های مناسبی برای وعده افطار است.

·         سبزی و میوه منبع خوبی از آب و فیبر است که مانه یبوست می شود، بنابراین توصیه می شود در هنگام افطار و همچنین در فاصله بین افطار تا سحر مورد استفاده قرار گیرد.

·         توصیه می شود در این ایام مصـرف بامیـه‌ و زولبیـا کــه‌ دارای‌ مقـادیر زیـادی‌ قند و چربی‌، اسـیدهای‌ چرب اشباع و ترانس‌ است‌، بسیار محدود شود. بـه‌ طور کلی‌ زیاده روی‌ در مصرف مـواد قندی‌ و شیرین‌ از جمله‌ حلـوا، در وعـده افطار علاوه بر اینکه‌ منجر به‌ اضافه‌ دریافـت‌ انـرژی‌ و چاقی‌ مـی‌ شـود، موجب‌ تضـعیف‌ سیستم‌ ایمنی‌ بدن می‌ شود.

وعده غذایی شام در روزه داری

·         به فاصله دو ساعت بعد از افطار بهتر است وعده شام مصرف شود که می توان در این وعده، غذاهایی مانند انواع سوپ و آش رقیق حاوی حبوبات و سبزی ها و همچنین حلیم کم چرب مصرف کرد.

·         غذایی که در وعده شام مصرف می شود، باید کم چرب و کم نمک باشد.

·         در دو وعده افطاری و شام مصرف انواع سبزی ها، سالاد، سبزی خوردن و همچنین لبنیات از جمله ماست کم چرب و دوغ کم نمک باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا مصرف این گروه های غذایی اغلب در بین روزه داران کاهش می یابد.

·         برای تامین آب موردنیاز بدن توصیه می شود پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه، به ویژه میوه های آبدار از جمله هندوانه، طالبی، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب برای جبران کم آبی بدن می توان استفاده کنیم.

·         در وعده شام به جای استفاده از نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه های گازدار، آبمیوه های صنعتی و انواع شربت ها، توصیه می شود از آب آشامیدنی سالم، دوغ و عرقیات سنتی کم شیرین استفاده کرد./ا.کشاورزی

مریم مهارت  رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
 


کد مطلب: 25175

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/note/25175/بخش-دوم-اصول-تغذیه-سالم-ماه-مبارک-رمضان

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir