۰
plusresetminus
یادداشتی از مریم مهارت:

بخش دوم، اصول تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان

رمضانیه
تاریخ انتشارجمعه ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۳۵
ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خدا و پرهیز از گناهان است، اهمیت و نقش تغذیه صحیح در این ایام بر کسی پوشیده نیست ،در این مطلب آموزشی و در ادامه بخش یک، نکاتی در مورد تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان ارائه شده است.
بخش دوم، اصول تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان
به گزارش حافظ خبر، ویژگی های یک وعده غذایی مناسب در افطار

·         توصیه می شود هنگام افطار از آغاز کردن غذا با آب سرد و نوشابه خودداری شود. مصرف مایعات زیاد به ویژه مایعات خنک با رقیق کردن اسید و آنزیم های دستگاه گوارش سبب اختلال در هضم وجذب مواد غذایی شده و درد شکم و نفخ را به همراه دارد.

·          بهتر است روزه را با آب گرم، شیر گرم یا چای کمرنگ به همراه خرما یا کشمش باز کرده و به تدریج از مواد غذایی سبک استفاده کرد.

·         وعده افطاری باید دارای ویژگی های یک صبحانه باشد. به طور مثال نان سبوسدار و پنیر با گردو یا سبزی ها، تخم مرغ آبپز، فرنی و شیر برنج انتخاب های مناسبی برای وعده افطار است.

·         سبزی و میوه منبع خوبی از آب و فیبر است که مانه یبوست می شود، بنابراین توصیه می شود در هنگام افطار و همچنین در فاصله بین افطار تا سحر مورد استفاده قرار گیرد.

·         توصیه می شود در این ایام مصـرف بامیـه‌ و زولبیـا کــه‌ دارای‌ مقـادیر زیـادی‌ قند و چربی‌، اسـیدهای‌ چرب اشباع و ترانس‌ است‌، بسیار محدود شود. بـه‌ طور کلی‌ زیاده روی‌ در مصرف مـواد قندی‌ و شیرین‌ از جمله‌ حلـوا، در وعـده افطار علاوه بر اینکه‌ منجر به‌ اضافه‌ دریافـت‌ انـرژی‌ و چاقی‌ مـی‌ شـود، موجب‌ تضـعیف‌ سیستم‌ ایمنی‌ بدن می‌ شود.

وعده غذایی شام در روزه داری

·         به فاصله دو ساعت بعد از افطار بهتر است وعده شام مصرف شود که می توان در این وعده، غذاهایی مانند انواع سوپ و آش رقیق حاوی حبوبات و سبزی ها و همچنین حلیم کم چرب مصرف کرد.

·         غذایی که در وعده شام مصرف می شود، باید کم چرب و کم نمک باشد.

·         در دو وعده افطاری و شام مصرف انواع سبزی ها، سالاد، سبزی خوردن و همچنین لبنیات از جمله ماست کم چرب و دوغ کم نمک باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا مصرف این گروه های غذایی اغلب در بین روزه داران کاهش می یابد.

·         برای تامین آب موردنیاز بدن توصیه می شود پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه، به ویژه میوه های آبدار از جمله هندوانه، طالبی، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب برای جبران کم آبی بدن می توان استفاده کنیم.

·         در وعده شام به جای استفاده از نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه های گازدار، آبمیوه های صنعتی و انواع شربت ها، توصیه می شود از آب آشامیدنی سالم، دوغ و عرقیات سنتی کم شیرین استفاده کرد./ا.کشاورزی

مریم مهارت  رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
 
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۵۱۷۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما