۰
plusresetminus

لزوم روشن‌سازی درمورد مرگ مشکوک جوان در خرمبید

تاریخ انتشارشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۵۵
نخستین اخبار واقعه مرگ مشکوک جوان خرم‌بیدی در پلیس آگاهی این شهرستان شنبه ۹ شهریورماه ۹۸ پخش شد اما تا لحظه مخابره این مطلب، هنوز پاسخ برخی پرسش‌ها باقی است.
لزوم روشن‌سازی درمورد مرگ مشکوک جوان در خرمبید
به گزارش حافظ خبر، علیرغم فعال بودن و انتشار اخبار، عکس و فیلم‌های گوناگون در فضای مجازی در زمینه مرگ مشکوک جوانی ۳۰ ساله در آگاهی شهرستان خرم بید استان فارس، مسئولان مربوط در این استان درباره این موضوع کمتر حاضر به اظهارنظر هستند و همین روش راه برای بروز شایعات بی اساس و مغرضانه باز کرده است.
جوان ۳۰ ساله خرم بیدی که صبح جمعه هشتم شهریورماه برای پاسخ به پاره‌ای از شبهات در بازداشتگاه پلیس آگاهی این شهرستان به سر می‌برد شامگاه همان روز به دلایل نامعلوم درگذشت.
تعدادی از سایت ها و معاندین فعال در شبکه های مجازی اقدام به انتشار فیلم و عکس هایی از این ماجرا کردند و این کلیپ‌ها در حال گسترش و اشتراک گذاری در فضای مجازی است و این وضعیت درحالی است که خبرنگاران رسمی برای دسترسی به اخبار موثق در این خصوص دچار مشکل هستند. 

نمی توان نظر داد 
رحیم عزیزی در این باره به ایرنا گفت: تصمیم گیری در این باره به نظر نهایی پزشکی قانونی استان فارس بستگی دارد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری خرم بید افزود: در پی مرگ جوان خرم‌بیدی تجمعات اعتراض آمیزی در شهر قادر آباد و خرم بید برگزار شد و نیروی انتظامی ادعا دارد که در این رخداد مقصر نیست و تجمع کنندگان نیز معتقدند که نیروی انتظامی در این خصوص مقصر است.
وی تصمیم گیری نهایی در این خصوص را به نظر پزشکی قانونی موکول دانست و گفت: جسد این فرد بعد از مرگ بلافاصله به پزشک قانونی منتقل شده و این نهاد باید اعلام کند که مرگ این جوان در اثر ضربه خوردگی و یا براثر سوء مصرف مواد مخدر بوده است.
وی ادامه داد: تا نتیجه نهایی پزشکی قانونی اعلام نشود نمی توان در خصوص مقصر یا مقصرین اصلی نظر داد.
وی اضافه کرد: احتمالا ظرف هفته جاری و یا حداکثر هفته آینده نظر نهایی پزشکی قانونی مشخص شود.

ملاقات قاضی القضات فارس با اولیای جوان خرم بیدی
عزیزی در ادامه سخنان خود عنوان کرد:جمعه ۱۵ شهریور ماه رئیس کل دادگستری استان فارس سفری به خرم بید و شهر قادرآباد داشت که در این سفر با خانواده این جوان دیدار و گفت و گو کرد و در مجموع دستگاه قضایی و فرمانداری این شهرستان منتظر اعلام نظر نهایی پزشکی قانونی هستند.
وی اظهار داشت: بعد از اعلام نظر نهایی پزشکی قانونی ،براساس قانون رفتار خواهد شد و اگر ماموران نیروی انتظامی در مرگ این فرد مقصر باشند با جدیت با آنها برخورد خواهد شد.
معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی فرمانداری خرم بید اضافه کرد: اخبار منتشر شده در فضای مجازی قابل استناد نیست و مردم و شهروندان نیز باید در این خصوص هوشیار باشند و از توجه به اخبار غیررسمی که در فضای مجازی منتشر می شود پرهیز کنند.

باز هم سخن از رسیدگی
دستگاه قضا و نیروی انتظامی طی یک هفته گذشته تنها از رسیدگی به این پرونده خبر داده اند.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس در مورد ادعای فوت یک فرد در اداره آگاهی شهرستان خرم بید با اشاره به تشکیل پرونده قضایی در این زمینه از صدور دستور لازم به پزشکی قانونی برای بررسی علت مرگ سخن گفت.
حیدر آسیابی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد: این موضوع در حال رسیدگی است و از ناحیه بازپرس به پزشکی قانونی دستور لازم صادر شده تا علت فوت مشخص شود.
این مقام قضایی اضافه کرد: به طور قطع شکایت اولیای دم در این زمینه رسیدگی خواهد شد و طبق قانون نسبت به پرونده تصمیم مقتضی صورت خواهد گرفت.

واکنش پلیس به موضوع مرگ جوان خرم‌بید
پلیس فارس نیز سه شنبه ۱۲ شهریورماه ۹۸ با صدور اطلاعیه ای به این موضوع واکنش نشان داده است.
در این اطلاعیه که یک نسخه از آن در اختیار ایرنا قرار گرفته آمده: فردی که به اتهام سرقت احشام توسط پلیس شهرستان خرم‌بید دستگیر و وضعیت مزاجی وی نامساعد بود پس از انتقال به بیمارستان فوت شده است.
در ادامه این مطلب آمده که در پی وقوع چند فقره سرقت احشام در این شهرستان، ماموران انتظامی در اجرای دستور مقام قضائی در ۸ شهریورماه سال جاری موفق شدند یک نفر سارق را در بخش قادرآباد دستگیر و به مقر انتظامی انتقال دهند که پس از انتقال متهم برای ادامه تحقیقات به پلیس آگاهی شهرستان ، به صورت ناگهانی و به دلایل نامعلومی حال مزاجی  وی نامساعد می شود که بلافاصله به بیمارستان منتقل و در آنجا متاسفانه فوت می کند.
در این اطلاعیه همچنین آمده که جسد متوفی برای بررسی بیشتر به پزشک قانونی انتقال که نتیجه نهایی پرونده متعاقبا اعلام خواهد شد.
خانواده این جوان نیز طی یک هفته گذشته چندین نامه خطاب به فرمانده انتظامی استان و رئیس کل دادگستری فارس نوشته و نسخه ای از این نامه ها را نیز در فضای مجازی منتشر کرده اند و در این نامه ها خواستار پاسخگویی این مسئولان شده اند.
به هرحال به نظر می رسد ارتباط سامان یافته با خبرگزاری های رسمی و قانونی و دیگر منابع خبری داخل کشور برای پاسخ دادن به پرسش های خبرنگاران این رسانه ها روشی موثر در زمینه اقناع افکار عمومی باشد.  منبع: ایرنا
کد مطلب : ۲۱۴۶۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما