۰
plusresetminus

پایان جشنواره استانی ساخت عروسک‌های بومی، محلی، آیینی و نمایشی

تاریخ انتشارشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۳۰
اختتامیه جشنواره استانی «ساخت عروسک‌های بومی، محلی،آیینی و نمایشی» در مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس برگزار شد.
عروسک
عروسک
به گزارش اعظم السادات موسوی/ حافظ خبر؛ با هدف احیا و بازتولید عروسک‌های بومی، محلی و معرفی فرهنگ غنی استان و همچنین تقویت هنر نمایش عروسکی، با هدف راه‌اندازی خانه عروسک‌ها جشنواره ساخت عروسک‌ را برگزار کرد.
تقویت و توجه بیش از پیش به هنر عروسک‌سازی، احیا و بازتولید عروسک‌های بومی، محلی و معرفی فرهنگ غنی استان، شناسایی و تشویق فعالان هنر نمایش عروسکی استان فارس و جمع‌آوری و نگهداری عروسک‌های نمایشی و بومی محلی برگزیده، در خانه عروسک‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس از جمله اهداف این جشنواره عنوان شده است.
لیلا هاشم‌پور، زهرا قربانی و سارا رضایی 80  اثر رسیده به جشنواره را داوری و در نهایت 11  نفر را به عنوان صاحبان 9 عروسک برگزیده معرفی کردند.
براین اساس، در بخش عروسک‌های بومی محلی، زینب کوزلی، مربی مسئول مرکز گراش، النا صمدی عضو مرکز گله دار، فاطمه زمردی‌نژاد عضو مرکز رستم، بهار نمازی عضو مرکز لامرد وسرور درستکار شرکت‌کننده آزاد از شهر لارستان به عنوان صاحبان عروسک‌های برتر معرفی شدند.
نرگس عرفانی‌نیا و الهه ناسوتی مربیان مرکز صدرا، منصوره تقوی‌فرد و لیلا باقر‌نژاد، مربیان مرکز لارستان،
علی¬رضا فضلی، عضو مرکز صدرا و محمد امین نعمت‌الهی، عضو مرکز آباده نیز صاحبان عروسک‌های برتر در بخش عروسک‌های نمایشی هستند.
بر اساس این گزارش، اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس ( نونگاه و نوجوان، از ۱۲ تا ۱۸ سال)، مربیان و کارشناسان کانون استان فارس و عموم علاقه‌مندان به عروسک‌سازی در استان فارس می‌توانستند در جشنواره شرکت کنند.
سعیدرضا کامرانی، مدیر کل کانون فارس در مراسم پایانی جشنواره استانی «ساخت عروسک‌های بومی، محلی،آیینی و نمایشی» گفت: هنر به سادگی به دست نمی‌آید و باید در راه کسب هنر، هم استعداد داشت و هم زحمت کشید؛ انسان به عنوان اشرف مخلوقات دارای صفت آفرینش و خلاقیت است و هنرمند کسی است که با همین ویژگی خلاقیت، آثاری را می‌آفریند که می‌تواند برای مردمان روزگار خود مانند چراغ راهی، راه‎گشا باشد. 
 هنر ماندگار است و آفرینش و خلقت خداوند نیز سرشار از هنر است. 
کامرانی در ادامه گفت: کانون فارس با هدف احیا و بازتولید عروسک‌های بومی و محلی و معرفی فرهنگ غنی استان، همچنین شناسایی و تشویق فعالان هنر نمایش عروسکی وجمع‌آوری و نگهداری عروسک‌های نمایشی، بومی و محلی برگزیده، اقدام به برگزاری این جشنواره کرد.
او گفت: هدف ما از برگزاری جشنواره فقط اعلام اسامی برگزیده‌ها نیست، اهداف بلندی را دنبال می‌کنیم  و یکی از این هدف‌ها، تقویت و توجه بیش از پیش به هنر عروسک‌سازی است. به گفته کامرانی، بخش زیادی از عروسک‌های موجود در کشور، خارجی است و همین موضوع لزوم تولید عروسک در کشور را صد چندان می‌کند. عروسک‌های وارداتی تنها وسیله بازی نیستند بلکه فرهنگ جوامع بیگانه را نیز منتقل و تفکراتی را به کودکان ما القا می‌کنند که با آموزه‌های دینی وتمدنی ایران اسلامی سازگار نیست.
مدیر کل کانون فارس در بخش دیگری از سخنانش گفت: بسیاری ازعروسک‌های رسیده به دبیرخانه جشنواره قابلیت تولید انبوه دارند و ما تلاش می‌کنیم با  ارسال تصاویر این عروسک‌ها به بخش تولید کانون، در معرفی آن‌ها بکوشیم.
کامرانی در پایان ضمن تبریک به صاحبان آثار برتر گفت: در مجامع تربیتی، بحث برد و باخت مطرح نیست، همه شرکت‌کنندگان برنده هستند و از همه آن‌ها با اهدای لوح تقدیر خواهد شد.
 
کد مطلب : ۲۳۸۷۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما