۰
plusresetminus

آمريكا گرفتار مخمصه سوريه است

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۶
اوباما و جان كري حاضر نيستند اعتراض مردم جهان و حتي اكثريت ملت آمريكا را به اين جنگ افروزي كه در نظرسنجي ها اعلام شده، بشنوند فريادهاي ضد جنگ از پنج قاره جهان به گوش مي رسد.
محمدكاظم انبارلويي : موافقت كميته روابط خارجي سنا با حمله به سوريه به دو دليل بوده كه جان كري وزيرخارجه آمريكا در ديدار با آنها با ذكر اين دو دليل آنها را متقاعد كرده كه رضايت به جنگ بدهند.

دليل اول جان كري اين است كه ما در اين حمله هزينه اي پرداخت نمي كنيم. سه كشور عربستان، قطر و امارات مخارج حمله را تقبل كرده اند . لذا حمله باني دارد و عضه هزينه هاي آن را نخوريد.

دليل دوم اينكه ما سربازي به سوريه نمي فرستيم كه مثل افغانستان و عراق تلفات بدهيم. حمله صرفا موشك باران از سوي ناوگان آمريكا در مديترانه و خليج فارس خواهد بود و نيز بمبارانهاي پياپي توسط هواپيماهاي دور پرواز، لذا تلفات هم نداريم.  اعضاي زبان بسته كميته روابط خارجي سنا با  10 راي موافق و 7 راي مخالف، با حمله به سوريه موافقت كردند!

اوباما اميدوار است با همين استدلال انساني، معنوي جان كري موافقت كنگره را هم جلب كند!  اگر چنين اتفاقي بيفتد در فهم قرائت جديدي از حقوق بشر به روايت كنگره و سنا بايد رساله هاي حقوق بين الملل تهيه شود!

هزاران نفر در صدور تروريسم آن هم از نوع تكفيري و سلفي به سوريه از سوي آمريكا و شركاي عرب آنها طي دو سال گذشته به طرز فجيعي كشته شدند ، دهها هزار نفر زخمي و ميليونها تن در سوريه آواره شده اند آمريكايي ها امروز به اين نتيجه رسيده اند اين براي احترام به حقوق بشر و صيانت از آن كافي  نيست. بايد از راه دور صدها هزار نفر را با بمب و موشك هدف قرار دهند تا به عنوان حكومتي كه دموكراسي و حقوق بشر را در جهان نمايندگي مي كند به وظايف انساني خود عمل كنند!

جامعه جهاني با قدرت در برابر اين قرائت از حقوق بين الملل و حقوق بشر در برابر كاخ سفيد و اوباما ايستاده است.

شوراي امنيت سازمان ملل اين وحشيگري نظامي را بر نمي تابد آمريكايي ها از شوراي امنيت نااميد هستند. با آنكه در خيلي از بحران هاي جهاني كه منجر به نقض حقوق بين الملل شد، چين و روسيه را شريك جنايات خود كرده اند اما اين بار از راضي كردن آنها نااميدند.

مفاد منشور سازمان ملل بويژه ماده 1 و2 و3 و4 به آمريكا اجازه چنين جنگ افروزي را نمي دهد اما آمريكايي ها با عبور از آن مي خواهند جنايات خود را در خاورميانه كامل كنند. حتي اروپا متحد هميشگي آمريكا حاضر نيست پاي اعلام جنگ آمريكا عليه سوريه انگشت تاييد بگذارد اما آمريكايي ها همچنان دست به ماشه بمب ها  و موشك هاي خود عربده كشي مي كنند.

اوباما و جان كري حاضر نيستند اعتراض مردم جهان و حتي اكثريت ملت آمريكا را به اين جنگ افروزي كه در نظرسنجي ها اعلام شده، بشنوند فريادهاي ضد جنگ از پنج قاره جهان به گوش مي رسد.

چرا آمريكا مي خواهد چنين ننگي را بپذيرد؟ پاسخ روشن است. سوريه يك حلقه از حلقه هاي مقاومت در برابر تجاوزات صهيونيستي است. اين حلقه بايد با تروريسم از درون و حمله خارجي از بيرون نابود شود.

آمريكايي ها امروز گرفتار مخمصه سوريه هستند. اگر عقب نشيني كنند معلوم مي شود كلاهشان پشمي ندارد و يك ببر توخالي هستند و ديگر تهديدهاي شان اثري در عقب نشيني دولت ها و ملت ها ندارد. اگر حمله كنند لعنت و نفرين مردم جهان را به خاطر نقض حقوق بين الملل و نقض حقوق بشر به جان خريده اند. ضمن اينكه ابعاد اين آتش افروزي معلوم نيست همان باشد كه آنها محاسبه كرده اند. سه كشور عربستان ، قطر و امارات با همگرايي با كفار عليه يك دولت عرب و مسلمان وارد جنگ مي شوند. اگر دامنه جنگ به اين سه كشور كشيده شود بايد آمريكاييها پاسخ دهند امنيت انرژي خود و جهان را چگونه مي خواهند تامين كنند.

از سوي ديگر رژيم صهيونيستي كه آتش بيار اصلي معركه است چگونه مي خواهد حيفا و تل آويو و ديگر شهرهاي خود را از خطر قدرت موشكي سوريه در امان  نگه دارد . همه اين شرارت ها نشان مي دهد كه جامعه بين الملل عاجز از حل مشكلات خود از طريق گفتگو و مفاهمه بر سبيل مسالمت است . گفتگو از طريق بمب ، موشك و غرش تانك ها و صداي مسلسل ها  هيچ گاه براي بشريت آبرو و حيثيت به بار نياورده است.

مردم جهان در هزاره سوم وقتي صداي جنگ را در اين ابعاد مي شنوند نمي توانند خشم و نفرت خود را از جنگ افروزان پنهان كنند .بالاخره مقامات كنگره و كاخ سفيد مجبورند به اين فريادها اعتنا كنند. شايد آن روز خيلي دير و پشيمان كننده باشد.
منبع: جهان نیوز
 
کد مطلب : ۴۵۶۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما