پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب درباره نقش تربیت كودك در شكل گیری سبك زندگی، با دكتر رضا پورحسین، دانشیار دانشكده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، به گفت وگو پرداخته است.
اگر بخواهیم یك تعریف از كودك تراز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت ارائه دهیم، ابتدا باید «تعریف انسان» را از «انسان شناسی» اله دریافت كنیم و با استفاده از آن «اصول تربیتی» را تبیین كنیم. سپس باید «روش های تربیتی» را برای عمل به آن اصول و نهادینه كردن آنها در كودكانمان به كار ببندیم. البته این روش ها را باید كارشناسان و متخصصان كاربلد ارائه كنند.
برای دیدن اینفوگرافی در اندازه بزرگتر روی عکس کلیک کنیداگر ما روی مسأله فردگرایی تمركز كنیم، بسیاری از مشكلات دیگر جامعه همچون ازدواج یا طلاق هم برطرف خواهد شد. دلیل اصلی طلاق چیست؟ این است كه فرد نمی خواهد مسئولیت بپذیرد. به محض مواجهه با كوچك ترین مشكلات در طرف مقابلش با خود می گوید «این مسأله مشكل او است» و من حق دارم راحت زندگی كنم. در حالی كه در فرهنگ جمع گرا اگر مرد یا زن در زندگی طرف مقابلش را دچار مسأله ای ببیند، می گفت كه من می ایستم تا او اصلاح شود. در آن فرهنگ، ایثار و فداكاری رنگ دیگری داشت.
بنابراین سخنان ایشان هشداری است جدی نسبت به روند حركت ملت ایران به سمت تمدن عظیم اسلامی. ما الان بر سر یك پیچ تاریخی هستیم كه در این پیچ سنگرهای علم و فناوری را یا فتح كرده ایم یا در حال فتح آنها هستیم. حال اگر سنگرهای شیوه زیستن را فتح نكنیم، یعنی سبك زندگی اسلامی را رواج ندهیم، ممكن است راه از پیش نبریم. ما می خواهیم علم و فناوری مانند یك ابزار در دست ملتی مؤمن و شاداب باشد. در این مسیر اشكالاتی وجود دارد كه ایشان این اشكالات را در قالب سؤال مطرح كردند. مثلاً در سبك زندگی ایرانی-اسلامی نباید ربا و رشوه و مشكلات خانوادگی گسترده باشد.