۰
plusresetminus

برسی گره های مدیریت ترافیک در شیراز؛ راهکار چیست؟

تاریخ انتشارچهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۰۷
اشاره: موضوع ترافیک شهری یکی از معضلات جدی کلان شهرها می باشد که شهر راز ما نیز از آن بی نصیب نمانده است . معضلی که حساسیت و همت مسئولین در تمامی سطوح برانگیخته و نتایج آن را در


مدیریت ترافیکی
 
موضوع ترافیک شهری یکی از معضلات جدی کلان شهرها می باشد که شهر راز ما نیز از آن بی نصیب نمانده است . معضلی که حساسیت و همت مسئولین در تمامی سطوح برانگیخته و نتایج آن را در  مواردی نظیر احداث همزمان چندین پارکینگ طبقاتی ، پل های غیرهمسطح متعدد ، بازگشایی مسیرهای جدید شهری و یا حتی ایجاد محدوده طرح ترافیک می توان مشاهده نمود .
 
در کنار این فعالیتها ، برخی عوامل غیر مستقیم تأثیر گذار بر ترافیک شهرمان شیراز در روزهای اخیر مغفول مانده که نمونه هایی از آنها به اختصار  در این گذر قابل ذکر است .
 
مدیریت ترافیکی مشاغل :
 
یکی از مشکلات ترافیکی هندسه و ابعاد برخی معابر شهری است که اغلب به علت قدمت طراحی و احداث و عدم توسعه متناسب با توسعه جمعیتی شهر (چه سواره روها و چه پیاده رو ها ) ، به عنوان گلوگاهی در ترافیک خود نمایی می نماید .
 
در کنار این موضوع حضور مشاغل پر توقف و گاهأ حراجی ها در این گلوگاه ها ، بر مشکل آفرینی  این موضوع افزوده که نیاز به ساماندهی این مشاغل در کنار معابر و بزرگراه های اصلی در راستای روان سازی ترافیک را بیشتر نمایان می نماید .
 
هر چند در کنار موضوع فوق ، از معضل جدید حضور وانت های فروشنده میوه ، تره بار و سایر اقلام در معابر شهری و تجمع خودروهای سواری در اطراف آنها ، نباید به راحتی گذشت .
 
مدیریت ترافیکی جانمایی پروژه های شهری :
 
پروژه های عمرانی سطح شهر متناسب با ابعاد و احجام آن ، معمولأ مشکلاتی خاص خود را بهمراه داشته که با طرح های مناسب ترافیکی ، قابل کاهش هستند . ( نظیر پل بصیرت معالی آباد ) اما همزمانی عملیات اجرایی چندین پروژه در یک محدوده و هم افزایی مزاحمتهای شهری حاصله ، خود معضلی است که نباید از آن غافل بود . بعنوان نمونه می توان اجرای همزمان تقاطع های غیر همسطح معالی آباد ، میدان احسان و کوی وحدت و یا عدم زمان بندی در اجرای ایستگاههای مترو را نام برد .
 
کمربندی یا بزرگراههای شهری :
 
با واقع شدن کمربندی ها در محدوده شهری ، عملأ به بزرگراه های درون شهری تبدیل شده که در درجه اول نیاز به احداث کمربندی جدید و در درجه دوم تمرکز در مدیریت آنها را ضروری می نماید . نمونه مشهود موضوع کمربندی معالی آباد در محدوده بزرگراه حسینی الهاشمی بوده که تقاطع غیر همسطح آن و معضلات ناشی از این پروژه ناتمام آن هم در تشدید مشکلات منطقه بعنوان ضرب المثل قابل استفاده است .
 
ان شاء ا... در مجالی مناسب در موضوع ترافیک مرکز شهر و آینده نگری های ترافیکی در محدوده های نوظهور شهر سخن به میان خواهیم آورد . در پایان بعنوان شهروندی از پایتخت فرهنگی ایران ، تشکر از تلاشهای متولیان امر را وظیفه ای واجب دانسته و موفقیت روزافزون آنها را در خدمت رسانی به مردم فهیم شیراز خواستارم .
 
سید احسان اصنافی-مهندس راه و ساختمان
کد مطلب : ۴۶۶۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما