۰
plusresetminus

تفاوت قیمت هر لیتر گازوئیل در ایران باترکیه

تاریخ انتشارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۴
مدیر کل مبارزه با قاچاق فراورده های نفتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: قیمت هر لیتر گازوئیل در ایران ۳۰۰ تومان و در ترکیه معادل ۶۵۰۰ و پاکستان ۲۹۰۰ و در افغانستان ۲۶۰۰ تومان است.
به گزارش حافظ نیوز، قاسم خورشیدی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما افزود: این فاصله شدید قیمتی، قاچاق این فراورده را برای قاچاقچیان با صرفه کرده و میل به قاچاق را در آنها ایجاد می کند.

وی گفت: قیمت گازوئیل همچنین فاصله بسیار معناداری با قیمت فوب آب های بین المللی دارد یعنی در حالی که در کشور ما قیمت هر لیتر گازوئیل ۳۰۰ تومان است نرخ آن به قیمت فوب یعنی به قیمت داخل کشتی در آبهای بین المللی معادل ۱۵۰۰ تومان است.

خورشیدی با بیان اینکه علاوه بر مبارزه با عرضه قاچاق باید به موضوع تقاضا نیز رسیدگی کرد افزود: به همین خاطر سعی کرده ایم به مسائل معیشتی مرزنشینان نیز توجه کنیم.

مدیر کل مبارزه با قاچاق فراورده های نفتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: کارگروه پیشگیری و مقابله با قاچاق فراورده های نفتی به ریاست معاون وزیر نفت به همین خاطر سه روش توزیع سوخت مصرفی را در مرزهای کشور تصویب کرد.

وی افزود: در روش اول به هر خودرویی که می خواهد از مرز عبور کند آمادگی داریم در پایانه های مرزی، سوخت با قیمت ۸۵ تا ۹۵ درصد قیمت اولین جایگاه سوخت در کشور مقابل را ارائه دهیم.

خورشیدی گفت: برای تأمین معاش مرزنشینان و شکست مدار قاچاق سوخت دومین راهکار خرده فروشی سوخت در بازارچه های مرزی است که بر اساس آن، مرزنشینان فعال در بازارچه های مرزی در مقادیر محدود می توانند سوخت با قیمت تعادلی تهیه و به مرزنشینان طرف خارجی بفروشند.

وی افزود: مرزنشینان از این شیوه استقبال خوبی کردند و در چهار ماهه اول سال ۹۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل در این زمینه بیش از ۲۴۰ درصد رشد داشته ایم.

مدیر کل مبارزه با قاچاق فراورده های نفتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از صادرات رسمی سوخت در تعاونی های مرزنشین به عنوان سومین راهکار افزایش معیشت مرزنشینان خبر داد و گفت: بر این اساس به این تعاونی ها به نسبت میزان اعضای روستایی که در شعاع ۲۰ کیلومتری مرزها زندگی می کنند، سوخت با قیمت خیلی مناسب فروخته می شود تا آن را به کشورهای همجوار صادر کنند و منافع آن بین اعضای تعاونی توزیع می شود.

خورشیدی با بیان اینکه تا کنون در سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان صادرات سوخت به این شیوه انجام شده است افزود: امیدواریم این نوع صادرات را بتوانیم در استان های مرزی دیگر نیز تعمیم دهیم.

وی گفت: خراسان رضوی تا کنون در این زمینه پیشرو بوده است و بر اساس گزارشی که تا ۲۵ مرداد به ستاد ارائه شده، تا کنون ۲۰ میلیون لیتر صادرات از این محل داشته است و به سرپرستان خانوارهای مرزنشین نیز ۱۰۰ هزار تومان سود تعلق گرفته است.
کد مطلب : ۱۰۱۲۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما