۰
plusresetminus
استیضاح وزیر راه رای نیاورد؛

مجلس باز هم به آخوندی اعتماد کرد/ «بی توجهی به مسکن مهر» محور استیضاح و اعتراض نمایندگان ملت/ موافقان و مخالفان چه گفتند؟

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۸
نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از استماع نظرات مخالف و موافق و گزارش عباس آخوندی باردیگر به تدوام مسوولیت وی در وزارت راه و شهرسازی رای اعتماد دادند.
به گزارش "حافظ نیوز" نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(سه شنبه) پس از استماع نظرات مخالف و موافق و گزارش عباس آخوندی باردیگر به تدوام مسوولیت وی در وزارت راه و شهرسازی رای اعتماد دادند.

در جلسه علنی امروز -سه شنبه ۱۴مهر- پس از بررسی استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با ۷۲رای موافق ،۱۷۵ رای مخالف، ۵رای ممتنع به استیضاح از مجموع آراء۲۵۲ ماخوذه به عباس آخوندی اعتماد کرد.


آنچه موافقان استیضاح گفتند: استیضاح سیاسی نیست/ چابکی زمان آقای نیکزاد را با الآن مقایسه کنید/ آخوندی مدعی ابداع مسکن مهر بود اما بعدها آن را مزخرف خواند/ او سیاسی ترین وزیر کابینه است

 موسی الرضا ثروتی در جلسه علنی امروز (سه شنبه، ۱۴ مهرماه) در جریان استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به عنوان اولین موافق این استیضاح گفت: نمایندگان برای استفاده از ابزار نظارتی خود چند روش مکاتبه، مذاکره، تذکر، سوال و برگزاری جلسات متعدد را دارند که ما نیز این روش ها را دنبال کردیم و حتی ۲ جلسه با دکتر علی لاریجانی، ۲ جلسه با حجت الاسلام ابوترابی فرد و جلسات متعددی با شخص وزیر و معاونان وی داشتیم و به دنبال حل مسائل از طرقی غیر از استیضاح بودیم که افاقه نکرد.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم و گرمه در مجلس شورای اسلامی در ادامه به عنوان برخی مشکلات حوزه راه و شهرسازی پرداخت و بیان کرد: مشکلات حوزه مسکن مهر، تعطیلی پروژه هایی که منجر به بیکاری مردم و اعتراضات و تجمعات مختلف و متعدد آنها شده است همچنین عدم پرداخت تسهیلات مکمل ۵ میلیون تومانی، عدم اجرای تعهدات مبنی بر عدم افزایش قیمت مسکن و مزخرف خواندن پروژه های مسکن مهر از جمله انتقاداتی است که به آخوندی وارد است.

وی اضافه کرد: وضعیت جاده ها، ترافیک شدیدی که منجر به فوت افراد می شود، عدم توسعه حمل و نقل ریلی، عدم برنامه ریزی مناسب و نارضایتی مردم از فقدان بلیت و مشکلات تاخیرها همچنین عدم توازن منطقه ای برای حمل و نقل و عدم اجرای برنامه پنجم نهایتا منجر به نگارش متن استیضاح شد.

ثروتی در ادامه با تاکید بر اینکه این استیضاح به هیچ وجه سیاسی نیست، یادآور شد: از سال گذشته ۳ گروه در مجلس استیضاح وزیر راه و شهرسازی را دنبال می کردند که برخی گروه ها بنا به مصلحت از این استیضاح کناره گیری کردند لذا ناچار شدیم برنامه استیضاح را دنبال کنیم چرا که قسم یاد کردیم حافظ قانون بوده و وظایف نظارتی خود را انجام دهیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم استیضاح را در اثر عدم مدیریت و ضعف سیاست گذاری های وزیر دانست و مطرح کرد: مدیریت ناکارآمد شخص وزیر باعث رخوت، سستی و احساس بی مسئولیتی در زیرمجموعه وی شده است و ایشان به دلیل برخی بهانه های غیرمنطقی مثل تحریم بسیاری از پروژه ها را معطل گذاشته است.

وی افزود: در سنوات قبل قانون برنامه و بودجه برای پرداخت بدهی پیمانکاران از روش های مختلفی مثل فاینانس، واگذاری به بخش خصوصی، EPCFو سایر روش ها استفاده می شد که اکنون از این روش ها استفاده نمی شود.

ثروتی در ادامه به سفر مقام معظم رهبری به استان خراسان اشاره و عنوان کرد: در این سفر قرار شد مشکل ۵ استان همجوار استان خراسان حل شود که از جمله آن تسریع در پروژه راه آهن شمال بود که بعد از وجود ۲ ماه تاخیر در آغاز آن، تنها بعد از ۶ ماه فعالیت در دولت دهم، در دولت یازدهم به طور کل متوقف شد که دادگاه در این خصوص حکم نیز صادر کرد اما اجرایی نشد و صورت جلسه ای که وزیر و معاونان وی ارائه دادند نیز اجرایی نشد.

این نماینده استیضاح کننده وزیر راه همچنین به انتقاد از عدم اجرای احکام قوانین بودجه اشاره و مطرح کرد: قانون جامع مسکن، قانون جامع حمل و نقل عمومی، خطوط ریلی و هوایی، ناوبری فرودگاه ها و توسعه و بهره برداری جاده ای یا متوقف شده یا به کندی صورت می گیرد که آن نیز به بهانه ای به نام تحریم است.

ثروتی ادامه داد: وزارت راه در راستای اجرای ماده ۱۶۳ قانون برنامه پنجم توسعه باید اهداف ملی را تدوین می کرد و طرح های توسعه ای را اجرا می کرد اما این اقدام صورت نگرفت همچنین در اجرای ماده ۱۶۴ این قانون که در خصوص رویکرد توسعه حمل و نقل ریلی بود بی توجهی صورت گرفت.

نماینده مردم بجنورد در مجلس نهم همچنین با بیان اینکه به جای افزایش ظرفیت بار مسافر شاهد کاهش آن بودیم، عنوان کرد: در سال ۹۳، حدود ۱۱ درصد در این حوزه با افت مواجه بودیم همچنین راه های روستایی تا پیش از دولت یازدهم ۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر آسفالت می شد که این مقدار در سال ۹۳ به تنها ۳ هزار کیلومتر رسیده است همچنین ماده ۱۶۵ و ۱۶۶ قانون برنامه پنجم نیز اجرایی نشد.

وی در ادامه با اشاره به اصل ۱۳۱ قانون اساسی که در خصوص ساخت مسکن برای نیازمندان تاکید دارد، اذعان کرد: در دولت دهم اقداماتی در خصوص ساخت مسکن روستایی صورت گرفت که در دولت یازدهم به طور کل متوقف شد و تعداد ۲۰۰ هزار مسکن روستایی به ۵ هزار رسید همچنین دولت دیگر وام های مردم را در خصوص ساخت مسکن تضمین نمی کند.

ثروتی در ادامه با بیان اینکه آخوندی عضو هیات دولت است، گفت: طبق قانون اساسی تمام وزرا مقابل یکدیگر و مقابل رئیس جمهور مسئولیت دارند و در نهایت باید به مجلس پاسخگو باشند از این رو از وزیر باید پرسید آیا می داند در شهرها به دلیل گرانی، عدم افزایش تسهیلات و شعارهای بی حاصل مسکن اجتماعی، قول های وامی که داده می شود پرداخت نمی شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین به اعتراضات مردم در مناطق و شهرهای مختلف اشاره کرد و بیان داشت: افزایش هزینه ها امیدی به حل مشکلات باقی نگذاشته است همچنین وعده های دوران رای اعتماد نیز عملی نشده است چنانچه از ۱۱۳ مورد ارائه شده در جلسه رای اعتماد در حالی که ۸۴ درصد آنها نیازی به اعتبار نداشته، عملیاتی نشده است.

وی در ادامه به مقایسه وزارت راه و شهرسازی در دو دولت پرداخت و گفت: تحرک و پویایی زمان وزارت نیکزاد با اکنون قابل قیاس نیست که شاهد رکود شدید اقتصادی و کاهش فعالیت ها هستیم همچنین ۱.۵ میلیون نفر به دلیل تعطیلی پروژه ها بیکار شده اند که مشکلات اجتماعی فراوانی را ایجاد می کند.

ثروتی ادامه داد: تا پیش از وزارت آخوندی، ۲۷ میلیون نفر مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی جابه جا می شد که اکنون این تعداد به ۲۴ میلیون نفر رسیده است همچنین هزینه نقل و انتقالات از ۷۵ تا ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.

این نماینده استیضاح کننده وزیر راه و شهرسازی در پایان خاطرنشان کرد: واردات بی رویه و غیر ضروری واگن ها و عملکرد راه آهن حاکی از کاهش فعالیت ها در این حوزه است.
حمید رسایی در نشست علنی امروز سه شنبه (۱۴ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز استیضاح در حالی انجام می‌شود که بیش از این ۲ سال از وزیر راه در مجلس مطرح شده بود و آخوندی در سال ۹۲ بعد از وعده‌هایی که در صحن علنی به نمایندگان داد با اختلاف ۸ رأی به سمت وزارت منصوب شد اما این رأی شکننده این توقع را ایجاد کرد که وی نسبت به وعده‌هایش توجه داشته باشد. اما عملکرد این وزیر موجب شد که در اردیبهشت ماه سال ۹۳ اولین سوال از این وزیر در مجلس مطرح شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر راه در نشست مجلس اعلام کرد که من هنوز برای تحقق وعده‌هایم فرصت نداشته‌ام، از طرف دیگر سوال دوم یکسال بعد از سوی من در مجلس مطرح شد. البته در طول این یک سال سوال در حدود ۶ ماه به طول انجامید و هیات رئیسه درخواست کرد که ما فرصت بدهیم از این رو علیرغم اینکه طرح سوال در نوبت قرار گرفته بود من این طرح را به تاخیر انداختم اما در نهایت پس از گذشت یک سال سوال مربوطه در مجلس مطرح شد.

وی افزود: با گذشت فرصت سه ماهه و عدم تغییر وضعیت من سوال خود را درباره وضعیت مسکن مهر و عملکرد این وزارتخانه در این حوزه مطرح کردم از این رو رئیس کمیسیون عمران برای کمک به وزیر راه طرح سوال را در کمیسیون مربوطه چند ماه به تعویق انداخت و پس از بررسی سوال در کمیسیون نیز وساطت کرد تا فرصت بیشتری برای این موضوع به وزیر بدهیم. ما هم قبول کردیم از این رو بعد از ۱۰ ماه آنچه که از سوی وزیر دیده نشد تغییر در عملکردش بود.

رسایی افزود: از طرف دیگر من در طی این مدت در سفرهایی که به استان‌ها داشتم، با هماهنگی مسئولان وزارت راه از پروژه‌های مسکن مهر بازدید می‌کردم. همین بازدیدها غصه ما را بیشتر کرد از این رو تنها چیزی که در این مدت دیده نشد وعده‌های سرخرمن درباره مسکن مهر و سر دادن شعارهای طرح‌های جدید برای جایگزینی به جای مسکن مهر بود.

وی ادامه دارد: یکسال از زمان طرح سوال اول گذشت و نهایتا سوال دوم بعد از چند ماه تاخیر در صحن علنی مطرح شد اما آخوندی در آن نشست نیز همان پاسخ‌های مطرح شده در سوال اول را به من داد و آمارهای مطروحه تنها تغییر ناچیزی کرده بود، در نهایت سوال به رأی گذاشته شد اما وزیر با وعده‌هایی که داد نهایتا با اختلاف یک رأی که آن هم معلوم شد درست نبوده از کارت زرد مجلس خلاص شد.

رسایی افزود: واقعا اگر این استیضاح سیاسی بود آیا ما تا این اندازه مماشات می‌کردیم. چرا یک عده ضعف‌های مدیریتی خودشان را با شانتاژهای رسانه‌ای می‌پوشانند. آیا استیضاح سیاسی روند چنین طولانی طی می‌کند. آیا اعتراض مردم به روند کند اجرای پروژه‌های مسکن مهر سیاسی است، ما سیاسی عمل می‌کنیم حال آیا انتقادات رهبر معظم انقلاب از بلاتکلیفی مردم و عدم تکمیل مسکن مهر در هفته دولت این هم سیاسی است.

وی تصریح کرد: آیا پیگیر تکمیل این پروژه‌ها و استیضاح مسئول این عملکرد اقدام سیاسی است؟ پس برای اینکه سیاسی نباشیم باید یا مجلس را تعطیل کرده و یا باید به مدح و ستایش آقایان اقدام کنیم. آقای آخوندی چه کسی هست که نداند سیاسی‌ترین وزیر کابینه شما هستید. اما اشکالات مدیریتی شما انقدر زیاد است که نیاز نیست ما پرونده سیاسی شما را باز کنیم. از طرف دیگر تکمیل مسکن مهر یکی از تعهدات مهم دولت یازدهم بوده که به دنبال آن وزیر راه نیز برای کسب اعتماد نیز همین شعارها را مطرح کرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم یادآور شد: حتی آقای آخوندی اعلام کرد که وقتی وزیر دولت سازندگی بوده ایده مسکن مهر را خود ابداع کرده حال نمی‌دانم چه شد که این ایده نهایتا مزخرف نامیده شد. متاسفانه در این دو سال علیرغم فرصت‌های پیش رو کمترین اعتبارات از سوی بانک مسکن برای پروژه مسکن مهر اختصاص داده شد، همچنین متوسط پرداختی به پیمانکاران در هر ماه، از ۵۰۰ میلیارد تومان در نیمه اول سال ۹۲به ۳۰۰ میلیارد تومان در نیمه دوم همان سال رسید و این سیر نزولی ادامه پیدا کرد تا این اعتبارات به ۱۵۰ میلیارد تومان در سال ۹۳ نزول پیدا کرد.

رسایی افزود: این مسئله نشان از کند شدن روند پروژه‌های مسکن مهر و نبود اراده در وزارت راه بود. در همین مدت بازگشت اقساط مردم به بانک مسکن ۲ برابر شد. از ۱۲۵ میلیارد تومان در اوایل سال ۹۲ به ۲۰۵ میلیارد تومان در دی ماه سال ۹۳ رسید که این نشان دهنده آن است که مردم مستضعف به تعهداتشان در مورد پرداخت اقساط مسکن مهر عمل کردند اما دولت به وعده‌های خود برای تکمیل این پروژه عمل نکرد.

وی گفت: وزیر راه و معاونانش در خردادماه سال ۹۳ اعلام کردند که پروژه‌های مسکن مهر تا سال ۹۴ به اتمام می‌رسد اما در بهمن سال ۹۳ وقتی زمان موعد رسید گفتند که تا سال ۹۵ پروژه‌ها به اتمام می‌رسد اما باز در شهریورماه سال ۹۴ اعلام کردند که فعلا منتظر تکمیل پروژه نباشند و در سال ۹۶ پروژه به اتمام می‌رسد. متاسفانه وزیر برای فریب مجلس در جلسه طرح سوال آمارسازی کرد به طوری که وی اعلام کرد که حدود یک میلیون و چهارصد و چهل واحد مسکن مهر فروش اقساطی شده و در جای دیگر گفت که حدود یک میلیون و صد و هشتاد هزار واحد مسکن تحویل مردم شده اما اختلاف فروش اقساطی این مسکن‌ها و تحویل داده شده حدود ۲۶۰ هزار واحد بود که این آمار نشان دهنده آن است که حدود ۲۶۰ هزار واحد از مردم پول دریافت شده اما واحدها به مردم تحویل داده نشده است.

رسایی تصریح کرد: این آمارها نشان دهنده آن است که حدود ۲۶۰ هزار خانوار در عین اینکه پرداخت قسط مسکن مهر را برعهده داشته اما واحدهای تحویلشان داده نشده یعنی این افراد باید از طرفی قسط مسکن مهر داده و هم چون پروژه‌ها تکمیل نشده باید اجاره مسکن پرداخت کند. از طرفی دیگر به این افراد وام‌های مصوب شورای پول و اعتبار پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که تمام متقاضیان از اقشار ضعیف جامعه بوده و قدرت پرداخت پول‌ها را ندارند.

در ادامه با درخواست رسایی فیلمی درباره وضعیت‌ پروژه‌های مسکن مهر در کل کشور و همچنین نظرات مردم و متقاضیان و اعتراضات آن‌ها نسبت به روند این پروژه‌ها و اظهارات و موضع گیری‌های وزیر راه درباره این پروژه پخش شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: متاسفانه بارها مردم در اعتراض به این پروژه‌ها جلوی مجلس تجمع کردند، از طرفی دیگر من نمی‌دانم که نمایندگان با چه هدفی رأی می‌دهند اما من به صورت سیاسی در این جا حضور پیدا نکردم من برای اینکه در روز قیامت بتوانم جواب دهم این استیضاح را دنبال کردم.

وی ادامه داد: آقای آخوندی تنها جوابی که شما به سوالات تاکنون داده‌اید این بوده که اعتبار نداریم این در حالی است که براساس گزارش بانک مسکن بازپرداخت مسکن مهر به ۷ هزار میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است و هر ماه ۴۰۰ میلیارد تومان به این اعتبارات اضافه می‌شود در صورتی که براساس گفته‌های مسئولان وزارت راه تنها ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه های مسکن مهر نیاز بوده است یعنی آقایان حدود ۲ هزار میلیارد تومان نیز اضافه داشتند ولی وزارتخانه به جای انجام این اقدامات اعتباری حدود ۳ هزار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان را جهت پرداخت بدهی‌های بانک مسکن به بانک مرکزی پرداخت کرده است.

رسایی گفت: متاسفانه در شرایط کنونی مشکل این است که وزیر راه تسلطی به حوزه مسکن ندارد از طرفی دیگر آخوندی در برنامه نگاه یک صدا و سیما اعلام کرد که روند تسهیلات دهی به بانک مسکن برای اجرای پروژه‌های بافت فرسوده متوقف شده است که علت این موضوع را میزان پرداخت اعتبارات این بانک به پروژه‌های مسکن مهر اعلام کرد.

وی ادامه داد: همچنین وزیر راه در نشست با جامعه مهندسین گفت که بانک مسکن گروگان مسکن مهر شده و سه برابر قدرت خود برای اجرای این پروژه وام داده و ورشکست شده است که همه حتی وزیر اقتصاد نیز از این موضوع تعجب کرده‌اند. به طوری که همه می‌دانند که پرداخت تسهیلات به مسکن مهر از محل خط اعتباری بانک مرکزی است و نه منابع داخلی بانک مسکن. از طرفی دیگر چون این بانک خود نقش عاملیت در پروژه های مسکن مهر را دارد و ۵۰ هزار میلیارد تومان خط اعتبار این پروژه را دریافت کرده یکی از سودآورترین بانک‌ها در کشور است.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: براساس برآورد طرح جامع‌ مسکن در حال حاضر حدود ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت‌های فرسوده زندگی می کند که شامل ۲.۵ میلیون واحد مسکونی می‌شود، از طرفی دیگر براساس ماده ۱۷۱ قانون برنامه پنجم وزارت راه مکلف است که هرساله حداقل ۱۰ درصد از بافت های فرسوده را بازسازی کند. پس باید در هر سال حدود ۲۶۰ هزار واحد مسکونی بازسازی شود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر برای ارائه تسهیلات در این بخش دولت حدود در سال ۳۰۰ فقره وام بازسازی در نظر گرفت که کار خوب دولت بود اما مهم‌تر از این، این بود که این تعیین سهمیه میزان تسهیلاتی است که پرداخت می‌شود. همچنین براساس آمار شرکت مادر تخصصی بهسازی شهر ایران از سال ۸۹ تا ۹۱ سالانه حدود ۶۳ هزار فقره تسهیلات پرداخت کرده اما در سال ۹۲ علیرغم افزایش سهمیه‌ها میزان تسهیلات پرداختی نسبت به سال ۹۱، ۸۷ درصد کاهش داشته و کمتر از ۸ هزار فقره تسهیلات شده است.

رسایی تصریح کرد: در سال ۹۳ نیز کمتر از ۵۰ درصد متوسط پرداختی در سال‌های ۸۹ تا ۹۱ بوده است، از طرفی دیگر مشکل ناهماهنگی نه تنها در بیرون از وزارتخانه بلکه در داخل وزارتخانه وجود دارد. از طرفی دیگر طبق دستورالعمل شماره ۳ بابت هر متر مربع افزایش قیمت باید نهایتا ۱۰۰ هزار تومان اخذ شود که برای یک واحد ۱۰۰ متری، ده میلیون تومان می‌شود این در حالی است که در شهرهای جدید مانند پرند و پردیس به جز آن ۵ میلیون تومان وام از مبلغ، ۱۲ تا ۱۸ میلیون تومان دریافت می‌شود.

وی گفت: آقای آخوندی شما در جلسه طرح سوال اعلام کردید که مردم اصلا به دنبال خرید مسکن مهر نیستند شما گفتید که ۱۵۰ هزار مسکن مهر بدون متقاضی مانده است. از این بابت باید بگویم که اولا این آمارها درست نیست چون معاون شما اعلام کرده تنها ۴۵ هزار واحد بدون متقاضی مانده، همچنین آقای آخوندی از زمانی که شما آمده‌اید سامانه ثبت نام مسکن مهر را بسته‌اید، از این رو بروید باز کنید تا ببینید آیا این پروژه متقاضی دارد یا خیر. از این رو در شرایط کنونی مردم در حال خرید و فروش مسکن بین خودشان هستند.

رسایی افزود: براساس گزارش‌های دریافتی وزارت راه واحدهای مسکونی بدون متقاضی را نگه داشته و به عنوان بدهی به پیمانکاران ارائه می‌کند که این اقدام ظلم به مردم است. از طرفی دیگر به نظر من یکی از اقدامات خوب آقای آخوندی که کارشناسان از این اقدام استقبال کردند پیگیری وزیر برای کنترل سوداگری در بازار مسکن از طریق ابزار مالیاتی بود. از این رو ۷۰ درصد از بازار مسکن کشور را تقاضاهای سرمایه‌ای تشکیل می‌دهد که این موضوعات موجب بروز دوران‌های رونق و رکود بازار مسکن شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: در این رابطه آقای آخوندی تا مدتی این شعار را می‌داد که هر کس با خرید و فروش مسکن کاسبی می‌کند باید مالیات دهد و قوانین مالیاتی باید تغییر کند از این رو شهریورماه امسال وقتی قانون مالیات‌های مستقیم در مجلس اصلاح شد آخوندی به رئیس مجلس نامه نوشت که لطفا مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه از این لایحه حذف شود. از این رو ما متوجه نشدیم که رویکرد وزیر نسبت به این موضوع چگونه است.

رسایی گفت: آقای آخوندی مردم می‌گویند که مسکن ۸۰ یا ۱۰۰ متری ما در حاشیه شهر بدون رنگ و لعاب و مزخرف است و این موضوع قبول، حال لطفا بگویید که مسکن شما به غیر از آن مسکنی که در لواسان دارید چند متر بوده و در کجا است البته بنده در خیابان مجاهدین یک واحد ۱۴۰ متری دارم و به نظر من شما هم بگویید تا مردم بدانند که مسئولانشان در کجا زندگی می‌کنند.


یک مخالف استیضاح: می خواستند مسکن مهر را در دریاچه بسازند

منصور آرامی عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه به دفاع از عملکرد آخوندی پرداخت.
این نماینده مجلس گفت:بعد از فرمايشات موافقان استيضاح مي خواهم در مخالفت با استيضاح و دفاع از عملکرد ايشان صخبت کنم. من مي خواهم از وزيري دفاع کنم که با رويکردي ملي از منافع ملي دفاع مي کند. نگاه وزير بايد استراتژيک ملي و اقتصادي باشد. اشتباه نکنيم. نبايد نگاهمان به اين وزارتخانه سياسي باشد. اين وزارتخانه به وزيري با نگاهي بلند مي خواهد.

او در ادامه گفت: من شهادت مي دهم تعامل بسيار خوبي با کميسيون داشته اند. اين را در نامه اي که کميسيون عمران امضا کردند آورده اند. موردي نبوده که خواسته باشيم و ايشان تشريف نياورده باشند. ايشان و معاونانشان مرتبا در کميسيون حاضر مي شوند.

وزارت راه و شهرسازي با اين مديريت در حال تغيير رويکرد است. از يک وزارتخانه کاملا دولتي به يک وزارتخانه اي که با مشارکت بخش خصوصي توسط مردم چرخيده مي شود. اين وزارت خانه در حال تغيير رويکرد است. حتما ممکن است ايراداتي ايجاد شود.

اين عضو کميسيون عمران مجلس در ادامه گفت: در بخش ريلي که در سياست هاي کلي رهبري تاکيد شده و هم در برنامه پنجم آمده است حدود ۲۰۰۰ و ۷۰۰ ميليارد مشارکت بخش خصوصي داريم. ۱۵۴۳ کيلومتر به ارزش ۱۹ هزار ميليارد با بخش خصوصي قرارداد بسته شده است. يعني وزارتخانه در حال حرکت اساسي و عميق براي جذب سرمايه هاي داخلي و خارجي است. ۱۲۳ هزار ميليارد تومان وزارتخانه براي اتمام پروژه ها نياز دارد. بودجه وزارتخانه ۶ هزار ميلياردتومان بوده است. وزارتخانه نبايد به سمت بخش خصوصي برود؟ در مورد مسکن مهر فرمايشات بسياري شده است. کسي براي شما مي گويد که به عنوان شهردار يک شهر ۴۰ هزار مسکن مهر را پروانه صادر کرده ام. من يک گزارش يک صفحه اي از مسکن مهر را قرائت مي کنم. مطمئن باشيد اگر دولت قبل بود يا دولت ديگري بيايد فرقي نخواهد کرد. اين گزارش شوراهاي هماهنگي دستگاه هاي نظارتي کشور در دولت احمدي نژاد است. اگر وزير کاري کرده است کاري جهادي کرده است. تا الان ۵۰۰ هزار واحد تحويل شده است. در بند ۴ اين گزارش آمده است طرح مسکن مهر داراي نقاط ضعف حائز اهميتي است. ابعاد اين مشکلات مسايل اجتماعي اقتصادي و حتي امنيتي خواهد داشت. اشکلات اساسي در تامين امکانات زير ساختي وجود دارد.

آرامي همچنين گفت: انتظار است که ما بعد از ۹۱ مشکلات اعتبارات عمراني داشتيم بايد وضعيت بهتر شود؟ بهتر شده است. بايد با همه مشکلات اين پروژه به سرانجام برسد. بله ولي اين مشکلات بوده است. واگذاري اراضي نامناسب. من يادم نمي رود پروژه مسکن مهر را مي خواستند در جايي بسازند که درياچه بود. پروژه را ۲ کيلومتر کنار شهر ساخته اند که جاي مناسبي نبود و مردم نمي رفتند در آنجا زندگي کنند. واگذاري اراضي نامناسب هزينه ها را بالا برده است. نيازسنجي ها براي مسکن مهر مبتني بر نيازسنجي واقعيت جامعه نبوده است. براي شهري که ۱۲۰ هزار نفر جمعيت دارد ۴۰ هزار مسکل مهر ساخته اند. از استارت مسکن مهر در جريان بودم.
وي همچنين گفت: اگر دولت قبل هم مي بود و ادامه پيدا مي کرد مسکن مهر همين مشکل را داشت و ادامه داشت. من آن نامه را اشاره کردم و تعدادي از اعضاي کميسيون نامه اي را تدوين کردند که موضع رئيس کميسيون موضع شخصي بوده است.

همچنین خاطرنشان می شود استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با ۱۳ امضا در جلسه علنی روز یکشنبه (پنجم مهرماه) مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. روح الله حسینیان، مهدی کوچک زاده، حمید رسایی، حسینعلی حاجی دلیگانی، جواد کریمی قدوسی، زهره طیب زاده، فاطمه آلیا، موسی الرضا ثروتی، محمود نبویان، مجتبی رحماندوست، بهرام بیرانوند، حسن کامران و نیره اخوان، ۱۳ نماینده ای هستند که پای این طرح را امضا کرده اند که اکثر این نمایندگان از اعضای جبهه پایداری هستند.

محورهای اصلی استیضاح وزیر راه و شهرسازی عدم انجام تعهدات زمان رای اعتماد، مشکلات عمومی وزارت راه و شهرسازی، مشکلات زمین و مسکن شهری و روستایی، حوزه حمل و نقل و مشکلات حوزه مالی وزارتخانه بود.

منبع: فارس - خانه ملت
 
کد مطلب : ۱۱۲۲۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما