۰
plusresetminus
رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری شیراز :

بزرگترین پایانه لجستیکی جنوب کشور در شیراز

تاریخ انتشارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۴ ساعت ۱۴:۰۱
رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری شیراز از اجرای مرحله‌ای طرح تردد مکانی–زمانی ناوگان حمل‌ونقل بار در سه پهنه سبز، زرد و قرمز خبر داد .
بزرگترین پایانه لجستیکی جنوب کشور در شیراز
به گزارش حافظ خبر، او محدوده قرمز را منطبق بر محدوده طرح ترافیک و کنترل معاینه فنی «سیمفا» عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون ۶۴ سامانه نظارتی در معابر این دو محدوده نصب شده و طرح به‌صورت ارشادی و نیمه‌مکانیزه در حال اجرا است. به‌گفته وی، اجرای کامل طرح منوط به تکمیل فرآیند تبادل داده با پلیس راهور و سامانه‌های ملی حمل‌ونقل است.
عبدالجلیل شریفی در نشست خبری، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد یک‌ساله سازمان، این مجموعه را جوان‌ترین سازمان شهرداری شیراز معرفی کرد و با اشاره به مأموریت اصلی آن، گفت: هدف ما ساماندهی و نظارت بر تمام فعالیت‌های مرتبط با جابه‌جایی کالا در سطح شهر است.
او مهم‌ترین پروژه این دوره مدیریت شهری را ساخت پایانه و توقفگاه خودروهای باری سبک، نیمه‌سنگین و سنگین در ورودی شرق شیراز، ابتدای جاده نیروگاه سیکل ترکیبی دانست؛ پروژه‌ای به وسعت حدود ۱۱۳ هکتار که با قرارداد سرمایه‌گذاری و با اعتباری چند ده هزار میلیارد ریالی در حال اجراست. شریفی افزود: این پایانه یکی از بزرگ‌ترین مراکز لجستیکی کشور خواهد بود و با بهره‌برداری از آن، ضمن کاهش ورود کامیون‌های سنگین به شهر، ۳۵ نوع خدمت رفاهی، تعمیرگاهی و انبارداری برای رانندگان و فعالان حوزه بار فراهم می‌شود.
وی با اشاره به گلایه‌های مردمی درباره توقف کامیون‌ها در محلات، تأکید کرد: هدف اصلی احداث این پایانه جلوگیری از تردد و پارک خودروهای سنگین در سطح شهر و انتقال فعالیت آن‌ها به مجموعه ۱۱۳ هکتاری است. به گفته شریفی، پس از آغاز بهره‌برداری از پارکینگ پایانه، زمینه جمع‌آوری تدریجی پارک‌های حاشیه‌ای کامیون‌ها و انبارهای مزاحم در محدوده قرمز فراهم می‌شود و بارهای عمده در پایانه تجمیع و سپس به صورت خرده‌بار توزیع خواهد شد.
رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار همچنین از برنامه‌ریزی برای احداث سایت‌های مشابه در دیگر ورودی‌های شیراز از جمله شمال‌غرب، مساحتی حدود ۵۰ هکتار، و نیز مسیرهای کازرون و سعدی خبر داد. وی گفت: بر اساس چشم‌انداز شهرداری، در سال‌های آینده توقفگاه‌های باری کوچک‌تر در ورودی‌های مختلف شهر ایجاد می‌شود تا نیاز ناوگان توزیع بار در تمام نقاط شیراز تأمین گردد.
او با اشاره به سابقه کنترل اضافه‌تناژ از طریق باسکول‌های سیار، از بهره‌برداری سامانه توزین در حال حرکت (WIM) در ورودی شرق شیراز خبر داد؛ سامانه‌ای که به‌عنوان نخستین نمونه در محدوده درون‌شهری کشور، وزن و سرعت کامیون‌ها را بدون توقف ثبت و اطلاعات را به صورت آنلاین به مرکز نظارت سازمان ارسال می‌کند تا با همکاری پلیس راهور با تخلفات مرتبط با اضافه‌بار و بار ناایمن برخورد شود.
شریفی اعلام کرد طی یک سال گذشته حدود ۱۸ تا ۱۹ هزار تخلف مربوط به اضافه تناژ و بار ناایمن از طریق باسکول‌ها و سامانه‌های نظارتی ثبت و اعمال قانون شده است. همچنین در حوزه پارک غیرمجاز در ایستگاه‌های تخلیه و بارگیری حاشیه‌ای، نزدیک به ۲۸ هزار مورد تخلف طی هشت ماه به ثبت رسیده است.
او با اشاره به راه‌اندازی مرکز مانیتورینگ و نظارت تصویری سازمان از سال ۱۴۰۱ گفت: اکنون دسترسی به حدود ۵۰۰ دوربین شهری فراهم شده و پلیس راهور نیز در این مرکز مستقر است. به گفته وی، ۳۳ سامانه اختصاصی برای رصد خودروهای فاقد ساماندهی، کنترل پارک دوبل در باراندازها و شناسایی بخشی از بارهای ناایمن در حال راه‌اندازی است و بخش زیادی از ۱۸۰ ایستگاه بارانداز حاشیه‌ای در ۳۲ معبر اصلی تحت پوشش این دوربین‌ها قرار گرفته‌اند.
رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار همچنین به ساماندهی شرکت‌ها، انبارها و ناوگان فاقد مجوز اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲۷۰ پروانه بهره‌برداری برای شرکت‌های فعال و ۶۴ هزار و ۷۵۴ پروانه فعالیت برای رانندگان و خودروهای سبک، نیمه‌سنگین و سنگین صادر شده است. او تأکید کرد این مجوزها مشابه پروانه کسب و بر اساس ضوابط شهرسازی و ترافیکی صادر می‌شود تا فعالیت‌های باری در نقاط مجاز متمرکز و مزاحمت‌ها برای شهروندان کاهش یابد.
شریفی همچنین از بهره‌برداری یک مجتمع تعمیرگاهی در محور ورودی شیراز با مشارکت بخش خصوصی خبر داد و گفت: خدماتی از جمله برق، مکانیکی، صافکاری و تعویض روغن با تخفیف ویژه در اختیار خودروهای ساماندهی‌شده قرار می‌گیرد. به گفته وی، شهرداری قصد دارد سال آینده دو مجتمع مشابه دیگر در نقاط مختلف شهر ایجاد کند.
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۹۸۳۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما