۰
plusresetminus

تیراندازی به تجمع توهین به ادیان و کاریکاتوریست هتاک در دانمارک

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۱
رسانه های دانمارکی روز شنبه از تیراندازی به سمت یک تجمع در شهر کپنهاگ و مجروح شدن دستکم یک نیروی پلیس این شهر خبر داده اند.
تیراندازی به سمت تجمعی که روز شنبه با حضور سفیر فرانسه در دانمارک در شهر کپنهاگ برگزار شده بود، به مرگ یک نفر و مجروحیت ۳ نیروی پلیس منجر شد.

رسانه های دانمارکی گزارش داده اند که این تجمع با موضوع «حمایت از آزادی بیان» و «نقد مقدسات» برگزار شده و «لارس ویلسک» کاریکاتوریست توهین کننده به پیامبر اسلام (ص) نیز در آن حضور داشته است.

ویلسک از سال ۲۰۰۷ پس از انتشار کاریکاتورهای به شدت توهین آمیز علیه پیامبر، تحت حفاظت شدید نیروهای امنیتی دانمارک زندگی می کند. وی در این حادثه آسیبی ندیده و از درب پشتی ساختمان محل را ترک کرده است.

در پی این تیراندازی، «فرانسیس زیمرای» سفیر فرانسه در کپنهاگ در توئیتر اعلام کرد که در این حادثه آسیبی ندیده و در محلی امن به سر می برد. به گفته شاهدان، تیراندازی زمانی صورت گرفته است که زیمرای سخنرانی خود را به پایان رسانده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که این تجمع در یک کافه و تحت عنوان «هنر، توهین به مقدسات و آزادی بیان» در حال برگزاری بوده است.

پلیس تیراندازی امروز را «تروریستی» اعلام کرده است. شبکه بی بی سی گزارش داده است که نیروهای پلیس در حال تعقیب دو مظنون احتمالی این حادثه هستند.

رسانه های دانمارکی گزارش داده اند که در جریان حادثه امروز، بین ۲۰ تا ۳۰ گلوله به سمت محل برگزاری نشست، شلیک شده است. «دنیس میهوف برینک» محقق در زمینه طنز و از شرکت کنندگان در نشست امروز به نشریه «جیلاندز پوستن» گفته است که در مدت ۲ دقیقه، صدای شلیک ۳۰ گلوله را شنیده است.

نشست امروز در سایه تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و تمامی شرکت کنندگان در این نشست پیش از ورود، تفتیش بدنی می شدند. پلیس دانمارک به ساکنان شهر توصیه کرده است که در خانه های خود بمانند.

دانمارک یکی از اولین کشورهایی بود که انتشار کاریکاتورهای موهن به پیامبر اسلام (ص) در آن صورت گرفت. نشریه کریستین ساینس مانیتور چندی قبل این کشور و حزب خلب دانمارک را پرچم دار توهین به ادیان توصیف کرده بود.


تیراندازی در کپنهاگ
واکنش ها به حادثه کپنهاگ

«هله تورنینگ اشمیت» نخست وزیر دانمارک بلافاصله حادثه امروز را اقدامی تروریستی توصیف کرد. وی در این رابطه گفت: «همه چیز حاکی از آن است که تیراندازی... حمله ای سیاسی بوده و بنابراین اقدامی تروریستی است.»

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در واکنشی فوری به تیراندازی در مراسمی در دانمارک که با حضور کاریکاتوریست موهن دانمارکی برگزار شد، این تیراندازی را محکوم کرد و گفت: «فرانسه در کنار مقامات دانمارک و مردم در جنگ علیه تروریسم قرار دارد.»

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه نیز در بیانیه ای با محکوم کردن تیراندازی در دانمارک، این تیراندازی را «رقت انگیز و اسفناک» خوانده است.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نیز ساعتی پس از تیراندازی امروز، در توئیتر پیامی منتشر و این حادثه را محکوم کرد. وی همچنین گفته است که باید به «آزادی بیان» احترام گذاشته شود.

کمیسیون اروپا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در بیانیه ای مشترک، این تیراندازی را محکوم و عنوان کرده اند که اروپا در برابر این اقدامات، هراسان نمی شود.
 
منبع: فارس
کد مطلب : ۵۰۱۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما